Elmotor till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Tror ni att det kommer att lyckas?

Ja
47
34%
Nej
90
66%
 
Antal röster: 137
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Om jag har nu 1452W på 230V sidan har jag också 1452W på 48V sidan.

1452W/48V Så är det 30.25A på 48V sidan och 6.6A på 230V sidan.

Så t.ex. en IGBT trans tål 200W 600V 70A så skulle jag klara mig fint med 8st av sådana med kylning.

Har du en bättre ideé får du gärna dela med dig. Men så ser det ut i min design.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Nej nej... Du ska dimensionera transistorerna för effektförlusterna i just transistorerna, dvs. P=U*I där I är strömmen genom transistorn och U är spänningsfallet över den. Ex. 50A ström och 1 volts spänningsfall över transistorn ger 50W förlusteffekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26631
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

n00bl0r14n: Du har alltså inte förstådd detta med effekten kan jag förstå.

Läs noga, jag skriver detta långsamt så att du hänger med.

Om en transistor som tål 70A ska leda 30A kommer den att ha ett spänningsfall över sig. Om vi för enkelheten skull utgår ifrån att det är 0,5V kommer effekten i transistorn att vara 0,5V * 30A = 15W. Resten av energin skickas ju till vad-det-nu-är-tillkopplat så det enda transistorn behöver att tåla är i detta hypotetiska fall 15W. Självklart ska man ha säkerhetsmarignal men 200W är löjligt!

Alltså behöver transistorn INTE att tåla en massa Watt då det inte bränns af dom i den, det är en annan sak om du kör hög spänning över transistorn samtidig som du drar hög ström genom den, DÅ blir det varmt i transistorn.

Så du klarar dig alltså bra med 1 transistor!

Att det sedan är dumt att välja IGBT är en annan sak, med MOSFET får du lägre spänningsfall över transistorn = mindre värme = mer effektivitet men det är ditt val. Vad jag har läst brukar IGBT ligga runt 1,1V över sig när de är på, detta ger då en effekt i transistorn på (1,1V * 30,25A =) 33,275W, använder du MOSFET kan du nå kanske 0,4-0,5V och därmed 12,1W-15,125W i transistorn.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

*bortaget*
Senast redigerad av n00bl0r14n 19 november 2007, 13:06:52, redigerad totalt 1 gång.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

OJ ursäkta så mycket! SPÄNNINGS fallet ja! Det var en annan sak. Jag tänkte på HUR MYCKET som går igenom transistorn. Jo det där blandade jag på jo. Tackar! :shock:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26631
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Men... varför håller du på att räkna på hur mycket effekt MOTORN drar när du räknar transistorn?

Din räkning är att säga att en lysbrytare ska tåla 60W då man slår på en 60W glödlampa med den! Om du eldar upp 60W i en brytare brinner huset, lampan får 230V och 0,26A men brytaren får 0V * 26A = 0W då brytaren ju är kortsluten!
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jo jag tänkte på nåt annat. Man blir lite konsitg i huvet efter man håller på med olika saker en längre tid.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag tittade på MOSFET (som rekomderas till motordrift) transistorpar som har en max effektförlust på 2W.

Vad skulle ni rekomendera jag skulle använda?

Som tål 48V och 40A?

Här är en länk på vad jag hittade:
http://se.farnell.com/jsp/Semiconductor ... ku=9845887
Senast redigerad av n00bl0r14n 20 november 2007, 19:35:34, redigerad totalt 1 gång.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ska ta o beställa komponenterna inom kort. Kommer bilder när jag börjar på me dem.

Ska ta lite motor underhållning sålänge.

Vad är "ut W" på märkskylten?
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Vad menas med effekt skingring? (Power dissipation)
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ska du bygga en revolutionerande motor med dom här kunskaperna?

jag skulle nog börja med att kolla om det redan är gjort faktiskt:P
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Power dissipation är "uppeldad" effekt eller bortslösad effekt, förlusteffekten i en komponent.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Oblivion skrev:Ska du bygga en revolutionerande motor med dom här kunskaperna?
Läs:
n00bl0r14n skrev:Som sagt håller jag på med ett projekt med att SÄTTA 3st 230VAC motorer i en bil som jag har gjort en hemtillverkad frekvensomriktare till.
Ja det ska jag.
Oblivion skrev:jag skulle nog börja med att kolla om det redan är gjort faktiskt:P
Redan gjort.
JockeE skrev:Power dissipation är "uppeldad" effekt eller bortslösad effekt, förlusteffekten i en komponent.
Tack, bra.

Ok då har jag hittat komponenterna och ska beställa inom kort.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Vad är "Power, PD" aldrig hört förr.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

PD = Power Dissipation.
Skriv svar