Utväxling för högt vridmoment och lågt varvtal
JBV: Dubbla kilremmar vore lysande, om det inte vore för två problem. Det första är att man måste lyckas fixa fram en extra axel att sätta dubbelskivan på. Detta ger en hel del arbete med relativt höga krav på precision, och det känns lite som ett recept för problem. Det andra är att det trots allt blir en del kraft i andra steget (storleksordningen 100 Nm), men det handlar ju bara om hur biffiga remmar och skivor man väljer.
Snäckväxel har samma problem med precisionskrav som dubbla kilremmar har, men det är ju lättare att fixa ihop en snäckväxel med precision eftersom man kan bygga den som en lös växellåda och bara slänga in med en 1:1-kilrem eller liknande. Fördelen med snäckväxel är ju att simulatorn blir stabil i sitt läge även om den inte är perfekt balanserad. Med dom priserna på delarna så kanske man ska kolla på snäckväxel trots allt
Fräsen: Att budgeten på drivningen riskerar att spräckas (och inte i värsta fall inte helt obetydligt) är något som vi strax efter att vi började kolla på problemet insåg. Som tur är har vi lite pengar till oförutsedda utgifter (tyvärr inte pi ggr originalpriset för allt dock) i budgeten som helhet.
Att besöka skrotställen hade vi nog tänkt göra, den här tråden är mest en koll om det finns några bra lösningar som inte är skrotbaserade och en koll vad man kan leta efter i skrotväg (misstänker tyvärr att jag t.ex. inte skulle få för mig att leta i en tvättmaskin om det inte vore för mahas första inlägg).
maha: En skruvdragare är faktiskt förvånansvärt lik en vindrutetorkarmotor i prestanda, enligt den sida jag hittade verkade vindrutetorkarmotorer ha ett vridmoment på sådär 15-20 Nm och ett varvtal som var ganska likt skruvdragarens. Anledningen till att vi då valde skruvdragare i stället för vindrutetorkarmotorer var för att långt ifrån alla vindrutetorkarmotorer fungerar lika bra reverserade, och det är ju inte helt lätt att springa omkring på en skrot och försöka ta reda på vilka vindrutetorkarmotorer som funkar och inte. Det var kort sagt av ren lathet
/OlaJoh
Snäckväxel har samma problem med precisionskrav som dubbla kilremmar har, men det är ju lättare att fixa ihop en snäckväxel med precision eftersom man kan bygga den som en lös växellåda och bara slänga in med en 1:1-kilrem eller liknande. Fördelen med snäckväxel är ju att simulatorn blir stabil i sitt läge även om den inte är perfekt balanserad. Med dom priserna på delarna så kanske man ska kolla på snäckväxel trots allt
Fräsen: Att budgeten på drivningen riskerar att spräckas (och inte i värsta fall inte helt obetydligt) är något som vi strax efter att vi började kolla på problemet insåg. Som tur är har vi lite pengar till oförutsedda utgifter (tyvärr inte pi ggr originalpriset för allt dock) i budgeten som helhet.
Att besöka skrotställen hade vi nog tänkt göra, den här tråden är mest en koll om det finns några bra lösningar som inte är skrotbaserade och en koll vad man kan leta efter i skrotväg (misstänker tyvärr att jag t.ex. inte skulle få för mig att leta i en tvättmaskin om det inte vore för mahas första inlägg).
maha: En skruvdragare är faktiskt förvånansvärt lik en vindrutetorkarmotor i prestanda, enligt den sida jag hittade verkade vindrutetorkarmotorer ha ett vridmoment på sådär 15-20 Nm och ett varvtal som var ganska likt skruvdragarens. Anledningen till att vi då valde skruvdragare i stället för vindrutetorkarmotorer var för att långt ifrån alla vindrutetorkarmotorer fungerar lika bra reverserade, och det är ju inte helt lätt att springa omkring på en skrot och försöka ta reda på vilka vindrutetorkarmotorer som funkar och inte. Det var kort sagt av ren lathet

/OlaJoh
Wow. Imponerande projekt. Jag har haft samma planer man blivit tvungen att lägga projektet på hyllan så jag vill bygga något "riktigt", och då hamnar man i klassen med 5-siffriga belopp, vilket kan anses om lite mycket.
Angående hydraulik kan jag ju lika gärna säga redan nu att för att bygga en riktig "motion platform" som kan simulera både G-krafter och stötar krävs det så pass kralliga grejer att det inte längre är något man har hemma i vardagsrummet, eller ens garaget. Då snackar vi typ en PU som går på 16A 3-fas och låter rätt mycket.
Pneumatik är ju lite mer rimligt, men där har vi problemet att det inte är någon vidare precision när det gäller att flytta tunga saker snabbt. Men för att till exempel simulera stötar vid rallykörning och kanske inte vara så bra på asfalskörning skulle det ju kunna funka.
Det enda, och riktiga, sättet att göra detta på är att använda sig elservon av den modellen som ser ut som en hydraulikcylinder, men där det sitter en "liten" motor längst ner på typ 1kW.
Självklart kan man ju istället köra snikvarianten, som ni har gjort, men jag har länge vart skeptisk till att det skulle bli något bra resultat utan vettiga grejer. Men efter att ha tittat på den där filmen blev jag riktig imponerad av resultatet man kunde få med hjälp av ett par motorer från vindrutetorkare/skruvdragare.
Får eventuellt igång svetesen nästa helg. Kanske skulle passa på att börja bygga en egen plattform. Fast då skulle man kanska satsa på lite större motorer direkt. Kanske i storleksordningen 500W eller något sådant. Tips på vad för motorer man kan använda!?
Sen gäller det ju bara att bli en jävel på att cadda så man kan fixa schyssta saker såsom spakställ, pedaler, riktig ratt, med mera och stoppa i fräsen som man inte har ännu. Vore coolt att ha force feedback även på saker såsom bromsar med mera.
Några saker som man skulle vilja ha som inte verkar finnas på X-sim är ju iaf:
* Riktig sportratt istället för den där plastiga, även om bland annat Logitech har en som är rätt okej.
* Riktig spakställ som tål stryk
* Riktigt pedalställ som kan misshandlas
* Projektor istället för skärm vore kung, med kanske knepigt med den där utformningen
* En sån där shaker eller vad de nu kallas (assvibrator, nej misstolka inte
)
* Riktig instrumentpanel från en bil
* Diverse knappar/spakar för saker såsom tändning osv
* Möjlighet till paddlar på ratten?
* Riktigt surround-ljudsystem.
* Bälte?
* Vore även coolt med små skärmar på sidan som ser ut som backspeglar
* Riktig handbroms är ju ett måste vid rallykörning
Man får fylla rören med helium så den blir lättare och man klarar sig med mindre motorer.
Angående hydraulik kan jag ju lika gärna säga redan nu att för att bygga en riktig "motion platform" som kan simulera både G-krafter och stötar krävs det så pass kralliga grejer att det inte längre är något man har hemma i vardagsrummet, eller ens garaget. Då snackar vi typ en PU som går på 16A 3-fas och låter rätt mycket.

Pneumatik är ju lite mer rimligt, men där har vi problemet att det inte är någon vidare precision när det gäller att flytta tunga saker snabbt. Men för att till exempel simulera stötar vid rallykörning och kanske inte vara så bra på asfalskörning skulle det ju kunna funka.
Det enda, och riktiga, sättet att göra detta på är att använda sig elservon av den modellen som ser ut som en hydraulikcylinder, men där det sitter en "liten" motor längst ner på typ 1kW.

Självklart kan man ju istället köra snikvarianten, som ni har gjort, men jag har länge vart skeptisk till att det skulle bli något bra resultat utan vettiga grejer. Men efter att ha tittat på den där filmen blev jag riktig imponerad av resultatet man kunde få med hjälp av ett par motorer från vindrutetorkare/skruvdragare.

Får eventuellt igång svetesen nästa helg. Kanske skulle passa på att börja bygga en egen plattform. Fast då skulle man kanska satsa på lite större motorer direkt. Kanske i storleksordningen 500W eller något sådant. Tips på vad för motorer man kan använda!?
Sen gäller det ju bara att bli en jävel på att cadda så man kan fixa schyssta saker såsom spakställ, pedaler, riktig ratt, med mera och stoppa i fräsen som man inte har ännu. Vore coolt att ha force feedback även på saker såsom bromsar med mera.

Några saker som man skulle vilja ha som inte verkar finnas på X-sim är ju iaf:
* Riktig sportratt istället för den där plastiga, även om bland annat Logitech har en som är rätt okej.
* Riktig spakställ som tål stryk
* Riktigt pedalställ som kan misshandlas
* Projektor istället för skärm vore kung, med kanske knepigt med den där utformningen
* En sån där shaker eller vad de nu kallas (assvibrator, nej misstolka inte

* Riktig instrumentpanel från en bil
* Diverse knappar/spakar för saker såsom tändning osv

* Möjlighet till paddlar på ratten?

* Riktigt surround-ljudsystem.

* Bälte?
* Vore även coolt med små skärmar på sidan som ser ut som backspeglar
* Riktig handbroms är ju ett måste vid rallykörning

Man får fylla rören med helium så den blir lättare och man klarar sig med mindre motorer.

chille: Jo, man landar lätt på ruskigt brutala lösningar, men det kändes som om det var roligare att bygga denna "mesiga" typ än inget alls. Angående "elservon av den modellen som ser ut som en hydraulikcylinder" så kan de bli ruskigt bra, är bara att titta på Force Dynamics 301 (som verkar ganska lysande, men tyvärr har en prislapp med 6 siffror).
Angående din lilla lista så ska vi se hur många poäng våra planer plockar hem:
* Riktig sportratt istället för den där plastiga, även om bland annat Logitech har en som är rätt okej.
Vi planerar att det ska sitta en G25:a i den, och det är ju logitech värsting. Så blir 0,5 poäng på den punkten.
* Riktig spakställ som tål stryk
Spakställ blir det, men från G25:an, så blir väl 0,5 poäng där också (för det är allt utom stryktåligt).
* Riktigt pedalställ som kan misshandlas
Planer finns på ett bygga ett eget pedalställ modell kraftigt, men det är lite en fråga om tid. Annars är det ju ännu en del från G25:an, så blir väl 0,75 poäng här.
* Projektor istället för skärm vore kung, med kanske knepigt med den är utformningen
Projektor har vi inga planer på, men (under redovisning) ska det med största sannorlikhet sitta en 24" TFT i den, så ger oss faktiskt 0,5 poäng där också
* En sån där shaker eller vad de nu kallas (assvibrator, nej misstolka inte Laughing)
Buttkicker tror jag att de kallas, ingen sånn är planerad men det kan ju vara en idé att tänka på. Att få lite småskak i stolen vore trevligt. 0 poäng.
* Riktig instrumentpanel från en bil
Riktiga instrument finns det planer på (dock ej från bil, utan egenbyggda), men det är ännu en sak som kommer med i mån av tid. så 0,5 poäng.
* Diverse knappar/spakar för saker såsom tändning osv Smile
Tändningsnyckel SKA med, andra spakar och knappar kommer med om vi kommer på något användbart. 1 poäng.
* Möjlighet till paddlar på ratten? Smile
Paddlar sitter som standard på G25:an, så blir 1 poäng här också
* Riktigt surround-ljudsystem. Cool
Självklart, utan ljud blir det ingen känsla. 1 poäng
* Bälte?
2-punktsbälte blir det garanterat, om det blir pengar kvar i budgeten så blir det nog 4-punkts också, så 0,75 poäng.
* Vore även coolt med små skärmar på sidan som ser ut som backspeglar
Vi har faktiskt tänkt tanken, men vi har kommit fram till att det är liiiite overkill
0 poäng
* Riktig handbroms är ju ett måste vid rallykörning Cool
Lär inte bli så mycker rally i denna (ska i första hand kopplas till LFS, som är en banbilssimulator), så känns inte så nödvändigt. 0 poäng.
Detta ger oss 6,5 poäng av 12. Då kan vi dra slutsatsen att det inte är din drömsimulator vi bygger
v-g: Fan att man ska bo i en storstad, lär vara en bit till närmaste traktorskrot. Men kan vara något att tänka på när det börjar bli akut, få då kan vi nog tänka oss att åka över halva sverige för en lösning
xxargs: Jo, känns som det är bland det roligaste man kan göra av avloppsrör och vindrutetorkarmotorer. Dock har vi valt att bygga simulatorn av aluminium istället för avloppsrör, dels för att det blir stabilare (tycker inte riktigt om det knakande ljudet när han kör sin simulator) och att det faktiskt blir billigare.
Angående din lilla lista så ska vi se hur många poäng våra planer plockar hem:
* Riktig sportratt istället för den där plastiga, även om bland annat Logitech har en som är rätt okej.
Vi planerar att det ska sitta en G25:a i den, och det är ju logitech värsting. Så blir 0,5 poäng på den punkten.
* Riktig spakställ som tål stryk
Spakställ blir det, men från G25:an, så blir väl 0,5 poäng där också (för det är allt utom stryktåligt).
* Riktigt pedalställ som kan misshandlas
Planer finns på ett bygga ett eget pedalställ modell kraftigt, men det är lite en fråga om tid. Annars är det ju ännu en del från G25:an, så blir väl 0,75 poäng här.
* Projektor istället för skärm vore kung, med kanske knepigt med den är utformningen
Projektor har vi inga planer på, men (under redovisning) ska det med största sannorlikhet sitta en 24" TFT i den, så ger oss faktiskt 0,5 poäng där också

* En sån där shaker eller vad de nu kallas (assvibrator, nej misstolka inte Laughing)
Buttkicker tror jag att de kallas, ingen sånn är planerad men det kan ju vara en idé att tänka på. Att få lite småskak i stolen vore trevligt. 0 poäng.
* Riktig instrumentpanel från en bil
Riktiga instrument finns det planer på (dock ej från bil, utan egenbyggda), men det är ännu en sak som kommer med i mån av tid. så 0,5 poäng.
* Diverse knappar/spakar för saker såsom tändning osv Smile
Tändningsnyckel SKA med, andra spakar och knappar kommer med om vi kommer på något användbart. 1 poäng.
* Möjlighet till paddlar på ratten? Smile
Paddlar sitter som standard på G25:an, så blir 1 poäng här också
* Riktigt surround-ljudsystem. Cool
Självklart, utan ljud blir det ingen känsla. 1 poäng
* Bälte?
2-punktsbälte blir det garanterat, om det blir pengar kvar i budgeten så blir det nog 4-punkts också, så 0,75 poäng.
* Vore även coolt med små skärmar på sidan som ser ut som backspeglar
Vi har faktiskt tänkt tanken, men vi har kommit fram till att det är liiiite overkill

* Riktig handbroms är ju ett måste vid rallykörning Cool
Lär inte bli så mycker rally i denna (ska i första hand kopplas till LFS, som är en banbilssimulator), så känns inte så nödvändigt. 0 poäng.
Detta ger oss 6,5 poäng av 12. Då kan vi dra slutsatsen att det inte är din drömsimulator vi bygger

v-g: Fan att man ska bo i en storstad, lär vara en bit till närmaste traktorskrot. Men kan vara något att tänka på när det börjar bli akut, få då kan vi nog tänka oss att åka över halva sverige för en lösning

xxargs: Jo, känns som det är bland det roligaste man kan göra av avloppsrör och vindrutetorkarmotorer. Dock har vi valt att bygga simulatorn av aluminium istället för avloppsrör, dels för att det blir stabilare (tycker inte riktigt om det knakande ljudet när han kör sin simulator) och att det faktiskt blir billigare.
Vill du ha en stark motor med bra kraft i, för rimliga pengar så ta antigen en startmotor från en bil.
NÄ den kan inte gå nån längre stund. Men det behöver den väl inte heller göra i detta fallet?
Sen så kostar de ju nästan ingenting heller, fasen 50 kr på skroten.. Där har du för övrigt kuggar redan. Bara att be att få en kuggkrans fån motorn med som passar till den startmotorn. Eller fixa en motor billigt, en hel bilmotor och slakta den på delar. Har du remmar till höger o vänster.
JAg har varit på en skrot här nere i skaune, utanför malmö. De skulle ha 800 - 1500 kr för en komplett bilmotor med växelååda och allt.
Så det är ganska billigt
Annars om du inte vill ha detta kan du ju faktiskt köpa en gammal batteridriven gräsklippare. I dessa sitter en elmotor på ofta 12 volt... De ligger även på ett par hundra watt.. 600 watt oich uppåt.
Bara ringa närmaste verkstad för gräsklippare så har de nån ståendes tilll dig. eller så finns blocket.
Behöver du en växel har jag två st...
Vinkelväxel med ett ratio på 2:1. Kan ta bildler om du vill ha...
NÄ den kan inte gå nån längre stund. Men det behöver den väl inte heller göra i detta fallet?
Sen så kostar de ju nästan ingenting heller, fasen 50 kr på skroten.. Där har du för övrigt kuggar redan. Bara att be att få en kuggkrans fån motorn med som passar till den startmotorn. Eller fixa en motor billigt, en hel bilmotor och slakta den på delar. Har du remmar till höger o vänster.
JAg har varit på en skrot här nere i skaune, utanför malmö. De skulle ha 800 - 1500 kr för en komplett bilmotor med växelååda och allt.
Så det är ganska billigt
Annars om du inte vill ha detta kan du ju faktiskt köpa en gammal batteridriven gräsklippare. I dessa sitter en elmotor på ofta 12 volt... De ligger även på ett par hundra watt.. 600 watt oich uppåt.
Bara ringa närmaste verkstad för gräsklippare så har de nån ståendes tilll dig. eller så finns blocket.
Behöver du en växel har jag två st...
Vinkelväxel med ett ratio på 2:1. Kan ta bildler om du vill ha...
Just startmotor var ett inlägg jag började skriva på men skrotade här, låser man drevet och frigör fältlindningarna så att det går att polvända (tyvärr nödvändigt då motorn i orginal går åt samma håll oavsett strömriktning) alternativt 2 stycken på samma stordrev men vända åt olika håll och matchande och återkopplad H-brygga med 300 ampere drag i så får man helt klart något med lite ork i...
- förmodligen skulle man kunna få in knagglig väg och gupp med den snabbhet som krävs med denna råstyrka i botten...
nu vet jag iofs inte hur mycket info sådana spel ger ut för denna typ av 'fysisk aktivitet'

nu vet jag iofs inte hur mycket info sådana spel ger ut för denna typ av 'fysisk aktivitet'
OlaJoh: Schysst poängräkning. 
Min kompis har också en G25. Dock tycker jag växelspaken suger palle kuling. Problemet med den är att om man till exempel "vilar" armen på växelspaken och därav trycker den neråt får man problem när man ska växla från tvåan till trean. Spaken kommer bara vilja gå frammot och av den anledningen gå tillbaka till ettan istället för trean.
Sen kan det ju tilläggas att jag har en vanlig bil också. Så när jag till exempel byggt en ny handbroms till den har jag ju CAD-ritningar så jag bara kan fräsa ut en ny ifall jag skulle bygga en simulator någon gång.
xxargs: De ger ju ifrån sig information om G-krafterna, det är ju tillräckligt. Frågan är ju bara om man har en motion simulator som kan simulera den där stöten som bara är 1/10 eller om den kommer vara så kort så att man aldrig märker av den.
Undra ifall man skulle kunna ha typ 3st tryckluftscylindrar mellan stolen och platformen stolen sitter på. Då borde man ju kunna simulera stötar också, så man får det lite mer realistiskt till exempel om man kör på en refug eller något liknande.
Föresten, är det någon som vet något realistiskt spel där man kan köra lite rally? LFS och liknande är ju som sagt bara för bankörning.

Min kompis har också en G25. Dock tycker jag växelspaken suger palle kuling. Problemet med den är att om man till exempel "vilar" armen på växelspaken och därav trycker den neråt får man problem när man ska växla från tvåan till trean. Spaken kommer bara vilja gå frammot och av den anledningen gå tillbaka till ettan istället för trean.
Sen kan det ju tilläggas att jag har en vanlig bil också. Så när jag till exempel byggt en ny handbroms till den har jag ju CAD-ritningar så jag bara kan fräsa ut en ny ifall jag skulle bygga en simulator någon gång.
xxargs: De ger ju ifrån sig information om G-krafterna, det är ju tillräckligt. Frågan är ju bara om man har en motion simulator som kan simulera den där stöten som bara är 1/10 eller om den kommer vara så kort så att man aldrig märker av den.
Undra ifall man skulle kunna ha typ 3st tryckluftscylindrar mellan stolen och platformen stolen sitter på. Då borde man ju kunna simulera stötar också, så man får det lite mer realistiskt till exempel om man kör på en refug eller något liknande.
Föresten, är det någon som vet något realistiskt spel där man kan köra lite rally? LFS och liknande är ju som sagt bara för bankörning.
Jag håller på med ett liknande projekt.
Jag får väl göra en projekt tråd när isen har smält.
Jag hade tänkt att prova med torkarmotorer, de har ju bra växlar.
För att växla ner det ännu mer tänkte jag använda cykelkedja och drev.
Lycka till!
EDIT: Ni har inte tänkt på att använda sladdlös mutterdragare? (ca 200Nm)
Nu när jag tänker efter ska jag nog inte använda torkarmotor själv.
Jag får väl göra en projekt tråd när isen har smält.
Jag hade tänkt att prova med torkarmotorer, de har ju bra växlar.
För att växla ner det ännu mer tänkte jag använda cykelkedja och drev.
Lycka till!
EDIT: Ni har inte tänkt på att använda sladdlös mutterdragare? (ca 200Nm)
Nu när jag tänker efter ska jag nog inte använda torkarmotor själv.
Hejsan, vill börja med att säga att jag, liksom OlaJoh, är en av de fyra killarna som håller på med detta projektarbete.
Problemet med starkare motorer (såsom startmotorer från bilar) är att det ställer helt andra krav på bl a elektroniken, strömkällan och drivningen. Vi är trots allt hyfsat säkra på att simulatorn i alla fall kommer att röra sig med våra skruvdragarmotorer
.
Som chille sa så är det G-krafterna (accelerationen) vi får ut i de olika riktningarna från LFS. Redan innan vi skaffade våra nuvarande motorer insåg vi efter diverse beräkningar från data som vi hade fått ut från spelet hur brutala motorer vi egentligen skulle behöva för att efterlikna varenda liten rörelse. Någon form av "assvibrator" är utan tvekan det smidigaste sättet för att simulera stötar och dylikt
Cano: Lycka till du också!
Problemet med starkare motorer (såsom startmotorer från bilar) är att det ställer helt andra krav på bl a elektroniken, strömkällan och drivningen. Vi är trots allt hyfsat säkra på att simulatorn i alla fall kommer att röra sig med våra skruvdragarmotorer

Som chille sa så är det G-krafterna (accelerationen) vi får ut i de olika riktningarna från LFS. Redan innan vi skaffade våra nuvarande motorer insåg vi efter diverse beräkningar från data som vi hade fått ut från spelet hur brutala motorer vi egentligen skulle behöva för att efterlikna varenda liten rörelse. Någon form av "assvibrator" är utan tvekan det smidigaste sättet för att simulera stötar och dylikt

Cano: Lycka till du också!
Tänkte fylla på rools inlägg med lite saker jag kom på:
citizendildo: Vinkelväxlarna kan helt klart vara intressanta, de skulle göra dels så att vi kan montera motorerna längsmed ramen (vilket blir snyggare), dels att vi bara behöver ha 15:1 efter det vilket gör att det blir lättare att hitta remskivor. Bilder vore lysande!
Cano: Sladdlösa mutterdragare är nog inte att rekomendera, för så vitt jag vet (är inte helt 100, så om någon säger något annat så är det säkert sannt) "slår" de i muttern (motsvarande att du har en skiftnyckel som du slår på med en hammare). Därför ser de ut som om de har högt vridmoment med de blir ganska värdelösa till denna tillämpning.
gunne: Tror fortfarande inte att de klarar 30 ggr vridmomentet, men springer jag på en billig skruvdragare kan jag väl testa.
/OlaJoh
citizendildo: Vinkelväxlarna kan helt klart vara intressanta, de skulle göra dels så att vi kan montera motorerna längsmed ramen (vilket blir snyggare), dels att vi bara behöver ha 15:1 efter det vilket gör att det blir lättare att hitta remskivor. Bilder vore lysande!
Cano: Sladdlösa mutterdragare är nog inte att rekomendera, för så vitt jag vet (är inte helt 100, så om någon säger något annat så är det säkert sannt) "slår" de i muttern (motsvarande att du har en skiftnyckel som du slår på med en hammare). Därför ser de ut som om de har högt vridmoment med de blir ganska värdelösa till denna tillämpning.
gunne: Tror fortfarande inte att de klarar 30 ggr vridmomentet, men springer jag på en billig skruvdragare kan jag väl testa.
/OlaJoh
Kan man inte driva ena "sidan" av vaggan med en linjär rörelse istället för att försöka vrida runt axeln?
(*) = kugghjul, | = kedja, - = punkt där ena sidan av vaggan är fäst, M = motor:
Så slipper man de grymma momenten och den grymma utväxlingen.
Edit: Såg just att det är precis så de har gjort avloppsrörssimulatorn.
Arvid
(*) = kugghjul, | = kedja, - = punkt där ena sidan av vaggan är fäst, M = motor:
Kod: Markera allt
(*)
| |
| |-
| |
| |
(*)
M
Edit: Såg just att det är precis så de har gjort avloppsrörssimulatorn.

Arvid