Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208

Berätta om dina pågående projekt.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Radiostyrd "Metanol-Elektrisk" Båt Uppdat: 071208

Inlägg av FredrikNestor »

Tjena alla! :)

Nu när vintern kommer så måste man ju ha något kul vinterprojekt!
Eftersom jag är intresserad av elektronik, radiostyrt och motorer så tänkte jag att en Radiostyrd båt kunde vara nått. Det är inte allt för avancerat, och med några pop-nitar, lite lim och silicon (och en bra verkstad att hålls i) så ska det nog inte vara omöjligt.

Vad är då en "Metanol-elektrisk" båt? Det jag menar är samma sak som "Diesel-elektrisk", fast med en glödmotor som drivs med metanol istället. Eftersom jag jobbar som lokförare, och de Diesellok vi använder är diesel-elektriska, så tänkte jag att det kunde vara kul, och smidigt att ha det på båten.

Ett diesel-elektriskt lok är alltså ett lok med en dieselmotor som driver en generator. Generatorn allstrar ström som driver traktionsmotorerna, dvs motorerna på hjulaxlarna. När man ökar varvtalet på dieselmotorn, så får man mer kräm till traktionsmotorerna.
Då tänker säkert många att det måste ge låg verkningsgrad, och att det måste vara bättre med växlar och koppling, som på en bil. Men det är omöjligt, eftersom både koppling och växellåda skulle behöva vara enorma, och kopplingen skulle ta mycket stryk.

Båten kommer att bli ca 1000mm lång och ca 400mm bred. Skrov, däck och hytt byggs i 2mm aluminiumplåt. Plåten pop-nitas och limmas ihop, samt tätas med silicon.
Båten drivs av en fyrtakt OS FS-30 Surpass, modellflygmotor. Effekt ca 0.55hk. Den driver en generator ( en motor som jag plockade från en 7V Rusta skruvdragare). Den i sin tur driver två st 600 elmotorer som driver varsin propeller. Generatorn laddar även batterierna, och driver dvs andra tillbehör som t.ex. lampor/lanternor, pump för vattenkylning, länspump, ev. brandspruta (som t.ex. bogserbåtar brukar ha), bogpropeller m.m.

Så, i denna tråden kan ni följa bygget av båten. Kom gärna med tips och förslag på hur jag kan göra det bättre.
Hoppas det intresserar någon :)

Länkar

www.hobbydirekt.de
www.kuggteknik.se
www.svensktmodellflyg.se


/ Fredrik





071117

För någon vecka sedan beställde jag följade från www.hobbydirekt.de:

1 x Kunstflugtank, 500 ml Graupner 266 10,95 EUR
2 x Zahnradpumpe 12 V Graupner 1951 25,90 EUR
1 x Zahnradpumpe 6 V Graupner 1953 21,95 EUR
1 x OS MAX FS 30 SURPASS Graupner 1931 140,95 EUR
1 x Schalldämpfer mit Krümmer Graupner 1931.33 28,95 EUR
2 x MULTISPEED 601 Antriebsset Graupner 1972 EUR 61,90 EUR
1 x FS-BUGSTRAHLRUDER Robbe 1-1155 1155 43,95 EUR
2 x RUDER 130X36X60 Robbe 1-1482 1482 16,70 EUR
1 x Auspuffrohr 8 mm Silicon (1 Stck. Krick 812108 3,25 EUR
1 x HS-311 Hitec 112311 9,49 EUR
1 x MOTORTRAEGER / 25-46 Simprop 1002465 8,00 EUR
1 x Messingrohr hart 8,0/7,1 mm Graupner 564.15 3,09 EUR
1 x REIFENFENDER 30MM 10STK Robbe 1-1337 1337 2,78 EUR
1 x RETTUNGSINSEL D18X37 2STK Robbe 1-1501 1501 3,94 EUR
1 x RETTUNGSRING 17 X 17 MM 10 STK Robbe 1-BF0009 BF0009 3,26 EUR
1 x BALGENMANSCHETTE 2STK Robbe 1-1400 1400 4,90 EUR
1 x GUMMIDÄMPFER M5 4ST. Simprop 1002341 5,18 EUR
2 x Rennschrauben rechts32,5mm/M4 Graupner 2303.32 4,66 EUR
1 x Rennschrauben rechts42,5mm/M4 Graupner 2303.42 2,42 EUR
1 x Rennschrauben links42,5mm/M4 Graupner 2303.42L 2,42 EUR
1 x Rennschrauben links32,5mm/M4 Graupner 2305.32L 2,38 EUR
1 x Rennschrauben rechts32,5mm/M4 Graupner 2305.32 2,38 EUR
2 x Silikonschlauch 7/5mm Graupner 1668.5 5,22 EUR
2 x ALU-ROHR5,0X4,1X1000 VE10 Robbe 1-7846 7846 5,36 EUR

Zwischensumme: 419,98 EUR

DHL Deutsche Post (Versand nach SE: (1 x 8.78 kg)): 26,00 EUR

2% Vorkasse Rabatt: -8,92 EUR

inkl. MWST 19%: 65,71 EUR

Summe: 437,06 EUR


Allt utom siliconavgasröret, bogpropellern samt bildäcken/fendrarna skickades i fredags, så jag borde ha paketet nu i veckan.

Jag har kollat upp pris på aluminium. 1200kr minst för 1000x2000mm 2mm aluplåt!!! :shock: Svindyrt!
Så jag ringde en kompis som har en skyltfirma här i stan, och han trodde att det inte skulle vara några problem att fixa samma plåt för ca 450kr.

Jag har även börjat ritat lite smått i AutoCad. Tack Jojje för hjälpen med ritningen på fören!


Bild
Så här kommer båten att se ut, ungefär :) Men det blir inte "spettsig" botten, utan den blrir platt, 10 cm, som ni ser på fören.



Bild
Här är fören, "tillplattad", så som jag ska klippa ut den ur plåten, och sedan vika (Tack Jojje).

Imorgon ska jag beställa kugghjul från www.kuggteknik.se.
De behövs för att få uppvarvtalet från metanolmotorn. Jag behöver nog växla upp det 2 eller 3 gånger, så jag beställer några olika kugghjul så får jag testa mig fram.

Nu ska jag ta en Jäger. :)





071121

Nu har paketet från Tyskland kommit! Det skickades i fredags, så det gick ganska fort ändå.

Bild

När jag hämtade ut paketet på Schenker, så upptäckte jag att kartongen var skadad i ett hörn. Tänkte att nu har väll alla småsaker ramlat ut.
Tur i oturen, så var det faktiskt bara 1 mässingsrör som hade ramlat ut, och det kostade bara ca 30 kr, så det gör inte så mycket, vet ändå inte vad jag ska ha det till :) Däremot så hade jag fått två BUNTAR, istället för 2 st aluminiumrör, så jag fick 20 st istället, men betalade för två.

Bild

Fasen så liten metanolmotorn är :) Den förra jag hade var en Saito FA-56, dvs nästan dubbelt så stor cylindervolym.
Det ser ut att bli svårt att linda alu-rör runt motorn, för att kyla med vatten. Det är så mycket grejer i vägen. Jag tror det räcker gott och väl med luftkylning, bara det är ordenligt flöde på luften.


Bild
Bild



Bild
Drivpaketet såg riktigt bra ut. Rejäla motorer.

Jag testkörde ett drivpaket och pumparna. Vid 6 Volt drog:
-6V pumpen 8Amp (!! men inte mycket mer flöde än 12Vpumpen)
-12V pumpen 1.5Amp
-Drivpaket (för max 9.2Volt) 8Amp med stor propeller, 4Amp med liten propeller.

Jag kommer nog köra med de stora propellrarna, de små gav inte tillräckligt drag (testkörde i diskbänken)


Nästa steg:
Jag har skickat ritningen på axel och svängmassa till tjejens farsa, hoppas han kan fixa det inom en vecka.
Nu ska jag fixa ritningar och borra ut hål på en alu-platta, där sedan metanolmotor och generator ska fästas. Till generatorn har jag en gammal ful motorhållare, den duger nog. Till metanolmotorn har jag köpt en motorbock, som ska vara gummiupphängd.




071208

Ledsen att det var länge sen jag uppdaterade tråden, har haft mycket att göra på jobbet.

Bild
Nu har jag fått axeln svavad! Det blev riktigt bra. Jag gjorde axeln lite konisk där svängmassan skulle sitta, och värme svängmassan och tvingade på den, så nu sitter den ordentligt. Axeln har ett hål där generatoraxeln ska sitta, och låses med en liten sprint. Mellan axeln och metanolmotorn ska jag ha en bit bränsleslang, som sätts fast med hjälp av en oetiker (tack jojje för tipset), dvs en sådan här
Bild[/b]




Jag har även gjort klart plattan som motor och generator ska sitta på.
Bild


Jag böjde till en plåt för att fästa motorbocken på. På motorbocken skruvas metanolmotorn fast. Köpte popnitar och tång på biltema, blev riktigt bra!
Det är riktigt kul att jobba med aluminium, enkelt att borra och såga. Körde med sticksågen och en vanlig borrmaskin. Bockade plåten i ett skruvstäd.
Bild

Jag fick min 1.5mm, 1000x2000mm aluplåt här om dagen, 300kr fick jag betala. Så nu har jag plåt så det räcker och blir över.

Nu ska jag bara skruva ihop grejerna på plattan. Borde vara klar i helgen, och kan nog provköra motorn nästa vecka.

Trevlig helg!




071214

Nu har jag skruvat ihop grejerna på plattan.
Igår skulle jag provköra motorn, men slangklämmorna som håller fast gummikopplingen var för klena, gummikopplingen slirade och skruvades av från metanolmotorns axel.
Jag åkte hem igen och limmade med epoxy, och satte dit en ny slangklämma. Det blev riktigt bra.
Men när jag testade igen så ville inte metanolmotorn starta. Den fick inte tillräckligt med metanol, och eftersom förgasarens luftintag sitter upp och ner, så är det svårt att ge motorn en "sup" genom att droppa i lite metanol. Jag får vänta tills nästa helg då jag ska få hjälp av en polare som håller på mycket med modellflyg, så vi ska hjälpas åt att försöka få igång motorn.



Bild


Bild
Senast redigerad av FredrikNestor 14 december 2007, 21:28:47, redigerad totalt 6 gånger.
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Ska bli kul att följa detta projekt. Häftiga grejer du ska ha med. :)
Ska du ha vattenkylning med pump. Vad ska du ha för pump i så fall? Kanske står på listan men jag är inte så bra på tyska. :)

EDIT: Såg att det stog Zahnradpumpe. Är det den?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad kostar metanol motorn ..?
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Vad har du för sändare och mottagare till den? Hur många kanaler? Ska du kunna styra lanternor, pump och sånt via radion eller ska du ha strömbrytare i båten?
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Radion är en 5 kanals Hitec Flash 5. Det som ska gå att styra från sändaren är: roder, fram/back omläggare, varvtal på metanolmotorn, brandspruta på/av. Så jag har en kanal över. Jag tror jag kommer styra t.ex. brandsprutan med ett servo som trycker mot en microbrytare, enkelt och bra.
Bogpropellern går igång när man drar fullt roderutslag tänkte jag.

Motorn kostar ca 1600kr inkl drämpare. Men det är det värt. OS är fina motorer.

Jag är inte säker på hur jag ska lösa kylningen av metanolmotorn. Antingen luft eller vätskekyld. Om jag kan få tillräcklig kylning med en fläkt så blir det nog det. Det skiljer lite mellan båt- , flyg-, och bilmotorer.
Båtmotorerna har ett topplock med anslutning för kylvatten, smidigt och bra. Bilmotorerna har stora kylflänsar på toppen, så att det ska kyla ordentligt utan att det behövs så mycket luftflöde på motorn.
Flygmotorer kräver ganska bra luftcirkulation för att inte bli för varma, och jag vill inte ha en jättestor fläkt heller.. så jag får se hur det blir.

Jag köpte med lite alu rör som ni ser, och det ska jag testa att linda runt motorn, och se om det kan fungera.

Och ja, pumpen som heter Zahnradpumpe, dvs kugghjulspump, den på 12V ska jag i så fall använda för kylningen.


Förresten, någon som vet någon butik som säljer kugghjul i stål? Kuggteknik.se har bara i mässing, och även om jag väljer de grövsta kugghjulen, dvs modul 1.0, så blir inte kuggarna så stora, kanske sliter sönder det rätt fort..
I övrigt är kuggteknik toppen att handla ifrån! Rekommenderas.



/ Fredrik
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Annars kan man ju använda den på samma sätt som en hybrid-bil. Då får man ju bättre (högre) verkningsgrad än på vanligt vis. :)

Enda skillnaden från din idé verkar vara att man låter förbränningsmotorn gå i konstant varvtal (på det vervtalet där den är effektivast) och sen reglarer man farten genopm att tex. PWM'a el motorn.

---

Roligt projekt som ska bli intresant att följa!

Mvh
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Ett helt fantastiskt projekt.

ser gärna några bilder i framtiden.......
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag håller själv på att bygga en båt, katamaran, sen några år. Så det ska bli intressant att följa tråden.

Om det är flera saker du vill ha hjälp med Fredrik, så är det bara att säga till.
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Hej!
Tack för alla svaren.

Jag har funderat på det där med PWM, det blir ju bättre, och effektivare, men inte lika fränt när man gasar på med båten för då vill man ju att varvtalet på metanolmotorn ska gå upp. Men jag ska testa det. Finns billiga fartreglage för radiostyrda flygplan eller båtar, de klarar jobbet lätt, och kostar inte mer än 100kr.

Kolla den här länken. En kille som byggt ett lok för sig trädgårdsjärnväg. Han styr det med någon typ av PWM. Finns både filmer och bilder.
http://www.sncfg.com/livediesel.html


Jag beställde en "Digital Laser Photo Non Contact Tachometer RPM Measurer" här om dagen från Ebay. Bara 150kr ca. Kan vara bra att ha för att justera motor och allt, och att räkna ut vad jag behöver för kugghjul för att växla upp varvtalet från metanolmotorn.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0189544282
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Det där tåget var häftigt men ditt blir nog ännu häftigare. :wink:
Har du börjat bygga något än? Vi vill ha bilder. :)
FredrikNestor
Inlägg: 135
Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
Ort: Norrköping

Inlägg av FredrikNestor »

Nu lugnar vi upp oss lite här :)
Jag har inte fått alu-plåten ännu. Norrköpings Handelsstål skulle ju ha 1200kr för 2 kvm 2mm plåt! Men jag väntar på att en kompis ska höra av sig, han kan fixa samma plåt för 450kr, vilket låter mer rimligt.
Men förhoppningsvis får jag paketet från Tyskland nu i veckan, och då ska jag börja bygga ihop en testbänk för motorn.


/ Fredrik
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sen bör man ju bygga någon elektronik som sänker varvtalet på motorn när batteriet börjar bli full laddat (och ökar när man belastar det hårt). :)

Väntar med spänning :D

Mvh.

Edit: På isbrytare m.m. är det ju vanligt att man kör på det viset för att kunna ta ut mycket stor effekt i korta stunder.
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

[borttaget]
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 augusti 2010, 10:14:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Borde ju gå att fräsa ut en topp till motorn med vattenkanaler som modellbåts motorerna har, finns ju en och annan cnc-fräs här.
EEPROMdanne
Inlägg: 1155
Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
Ort: Söderköping

Inlägg av EEPROMdanne »

Jag har sett att man kan köpa sånna på många olika ställen. Så det borde gå att köpa från hobbydirekt.de
Skriv svar