
Nu när vintern kommer så måste man ju ha något kul vinterprojekt!
Eftersom jag är intresserad av elektronik, radiostyrt och motorer så tänkte jag att en Radiostyrd båt kunde vara nått. Det är inte allt för avancerat, och med några pop-nitar, lite lim och silicon (och en bra verkstad att hålls i) så ska det nog inte vara omöjligt.
Vad är då en "Metanol-elektrisk" båt? Det jag menar är samma sak som "Diesel-elektrisk", fast med en glödmotor som drivs med metanol istället. Eftersom jag jobbar som lokförare, och de Diesellok vi använder är diesel-elektriska, så tänkte jag att det kunde vara kul, och smidigt att ha det på båten.
Ett diesel-elektriskt lok är alltså ett lok med en dieselmotor som driver en generator. Generatorn allstrar ström som driver traktionsmotorerna, dvs motorerna på hjulaxlarna. När man ökar varvtalet på dieselmotorn, så får man mer kräm till traktionsmotorerna.
Då tänker säkert många att det måste ge låg verkningsgrad, och att det måste vara bättre med växlar och koppling, som på en bil. Men det är omöjligt, eftersom både koppling och växellåda skulle behöva vara enorma, och kopplingen skulle ta mycket stryk.
Båten kommer att bli ca 1000mm lång och ca 400mm bred. Skrov, däck och hytt byggs i 2mm aluminiumplåt. Plåten pop-nitas och limmas ihop, samt tätas med silicon.
Båten drivs av en fyrtakt OS FS-30 Surpass, modellflygmotor. Effekt ca 0.55hk. Den driver en generator ( en motor som jag plockade från en 7V Rusta skruvdragare). Den i sin tur driver två st 600 elmotorer som driver varsin propeller. Generatorn laddar även batterierna, och driver dvs andra tillbehör som t.ex. lampor/lanternor, pump för vattenkylning, länspump, ev. brandspruta (som t.ex. bogserbåtar brukar ha), bogpropeller m.m.
Så, i denna tråden kan ni följa bygget av båten. Kom gärna med tips och förslag på hur jag kan göra det bättre.
Hoppas det intresserar någon

Länkar
www.hobbydirekt.de
www.kuggteknik.se
www.svensktmodellflyg.se
/ Fredrik
071117
För någon vecka sedan beställde jag följade från www.hobbydirekt.de:
1 x Kunstflugtank, 500 ml Graupner 266 10,95 EUR
2 x Zahnradpumpe 12 V Graupner 1951 25,90 EUR
1 x Zahnradpumpe 6 V Graupner 1953 21,95 EUR
1 x OS MAX FS 30 SURPASS Graupner 1931 140,95 EUR
1 x Schalldämpfer mit Krümmer Graupner 1931.33 28,95 EUR
2 x MULTISPEED 601 Antriebsset Graupner 1972 EUR 61,90 EUR
1 x FS-BUGSTRAHLRUDER Robbe 1-1155 1155 43,95 EUR
2 x RUDER 130X36X60 Robbe 1-1482 1482 16,70 EUR
1 x Auspuffrohr 8 mm Silicon (1 Stck. Krick 812108 3,25 EUR
1 x HS-311 Hitec 112311 9,49 EUR
1 x MOTORTRAEGER / 25-46 Simprop 1002465 8,00 EUR
1 x Messingrohr hart 8,0/7,1 mm Graupner 564.15 3,09 EUR
1 x REIFENFENDER 30MM 10STK Robbe 1-1337 1337 2,78 EUR
1 x RETTUNGSINSEL D18X37 2STK Robbe 1-1501 1501 3,94 EUR
1 x RETTUNGSRING 17 X 17 MM 10 STK Robbe 1-BF0009 BF0009 3,26 EUR
1 x BALGENMANSCHETTE 2STK Robbe 1-1400 1400 4,90 EUR
1 x GUMMIDÄMPFER M5 4ST. Simprop 1002341 5,18 EUR
2 x Rennschrauben rechts32,5mm/M4 Graupner 2303.32 4,66 EUR
1 x Rennschrauben rechts42,5mm/M4 Graupner 2303.42 2,42 EUR
1 x Rennschrauben links42,5mm/M4 Graupner 2303.42L 2,42 EUR
1 x Rennschrauben links32,5mm/M4 Graupner 2305.32L 2,38 EUR
1 x Rennschrauben rechts32,5mm/M4 Graupner 2305.32 2,38 EUR
2 x Silikonschlauch 7/5mm Graupner 1668.5 5,22 EUR
2 x ALU-ROHR5,0X4,1X1000 VE10 Robbe 1-7846 7846 5,36 EUR
Zwischensumme: 419,98 EUR
DHL Deutsche Post (Versand nach SE: (1 x 8.78 kg)): 26,00 EUR
2% Vorkasse Rabatt: -8,92 EUR
inkl. MWST 19%: 65,71 EUR
Summe: 437,06 EUR
Allt utom siliconavgasröret, bogpropellern samt bildäcken/fendrarna skickades i fredags, så jag borde ha paketet nu i veckan.
Jag har kollat upp pris på aluminium. 1200kr minst för 1000x2000mm 2mm aluplåt!!!

Så jag ringde en kompis som har en skyltfirma här i stan, och han trodde att det inte skulle vara några problem att fixa samma plåt för ca 450kr.
Jag har även börjat ritat lite smått i AutoCad. Tack Jojje för hjälpen med ritningen på fören!

Så här kommer båten att se ut, ungefär


Här är fören, "tillplattad", så som jag ska klippa ut den ur plåten, och sedan vika (Tack Jojje).
Imorgon ska jag beställa kugghjul från www.kuggteknik.se.
De behövs för att få uppvarvtalet från metanolmotorn. Jag behöver nog växla upp det 2 eller 3 gånger, så jag beställer några olika kugghjul så får jag testa mig fram.
Nu ska jag ta en Jäger.

071121
Nu har paketet från Tyskland kommit! Det skickades i fredags, så det gick ganska fort ändå.

När jag hämtade ut paketet på Schenker, så upptäckte jag att kartongen var skadad i ett hörn. Tänkte att nu har väll alla småsaker ramlat ut.
Tur i oturen, så var det faktiskt bara 1 mässingsrör som hade ramlat ut, och det kostade bara ca 30 kr, så det gör inte så mycket, vet ändå inte vad jag ska ha det till


Fasen så liten metanolmotorn är

Det ser ut att bli svårt att linda alu-rör runt motorn, för att kyla med vatten. Det är så mycket grejer i vägen. Jag tror det räcker gott och väl med luftkylning, bara det är ordenligt flöde på luften.



Drivpaketet såg riktigt bra ut. Rejäla motorer.
Jag testkörde ett drivpaket och pumparna. Vid 6 Volt drog:
-6V pumpen 8Amp (!! men inte mycket mer flöde än 12Vpumpen)
-12V pumpen 1.5Amp
-Drivpaket (för max 9.2Volt) 8Amp med stor propeller, 4Amp med liten propeller.
Jag kommer nog köra med de stora propellrarna, de små gav inte tillräckligt drag (testkörde i diskbänken)
Nästa steg:
Jag har skickat ritningen på axel och svängmassa till tjejens farsa, hoppas han kan fixa det inom en vecka.
Nu ska jag fixa ritningar och borra ut hål på en alu-platta, där sedan metanolmotor och generator ska fästas. Till generatorn har jag en gammal ful motorhållare, den duger nog. Till metanolmotorn har jag köpt en motorbock, som ska vara gummiupphängd.
071208
Ledsen att det var länge sen jag uppdaterade tråden, har haft mycket att göra på jobbet.

Nu har jag fått axeln svavad! Det blev riktigt bra. Jag gjorde axeln lite konisk där svängmassan skulle sitta, och värme svängmassan och tvingade på den, så nu sitter den ordentligt. Axeln har ett hål där generatoraxeln ska sitta, och låses med en liten sprint. Mellan axeln och metanolmotorn ska jag ha en bit bränsleslang, som sätts fast med hjälp av en oetiker (tack jojje för tipset), dvs en sådan här

Jag har även gjort klart plattan som motor och generator ska sitta på.

Jag böjde till en plåt för att fästa motorbocken på. På motorbocken skruvas metanolmotorn fast. Köpte popnitar och tång på biltema, blev riktigt bra!
Det är riktigt kul att jobba med aluminium, enkelt att borra och såga. Körde med sticksågen och en vanlig borrmaskin. Bockade plåten i ett skruvstäd.

Jag fick min 1.5mm, 1000x2000mm aluplåt här om dagen, 300kr fick jag betala. Så nu har jag plåt så det räcker och blir över.
Nu ska jag bara skruva ihop grejerna på plattan. Borde vara klar i helgen, och kan nog provköra motorn nästa vecka.
Trevlig helg!
071214
Nu har jag skruvat ihop grejerna på plattan.
Igår skulle jag provköra motorn, men slangklämmorna som håller fast gummikopplingen var för klena, gummikopplingen slirade och skruvades av från metanolmotorns axel.
Jag åkte hem igen och limmade med epoxy, och satte dit en ny slangklämma. Det blev riktigt bra.
Men när jag testade igen så ville inte metanolmotorn starta. Den fick inte tillräckligt med metanol, och eftersom förgasarens luftintag sitter upp och ner, så är det svårt att ge motorn en "sup" genom att droppa i lite metanol. Jag får vänta tills nästa helg då jag ska få hjälp av en polare som håller på mycket med modellflyg, så vi ska hjälpas åt att försöka få igång motorn.

