Klass D -förstärkare (Egen konstruktion)

Berätta om dina pågående projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Klass D -förstärkare (Egen konstruktion)

Inlägg av Johan.o »

Hej alla!

Du som bara vill se bilder kan kika längst ner och klicka på länkarna (OBS rätt stora bilder)

Vet inte om någon minns min rätt gamla tråd, där jag gjorde lite små test och kopplade upp en fungerande men inte så välljudande klass D - förstärkare?

I varje fall så för cirka 2 månader sedan hoppade jag på en projektkurs i kraftelektronik.
läste 2 andra kurser + en kurs som gick på 25% då, så det blev lite jobbigt, men nu har jag blivit klar. Ska bara visa upp den på måndag :)

Själva konstruktionen är uppdelad i tre moduler: modulatorn, drivsteg, och utgångsfilter.

Modulatorn innehåller en triangelvågs-generator (300KHz), försteg för ljudsignal,
samt en komperator för att generera en PWM-signal.

Efter det så går PWM signalen vidare in till drivkortet. Där läggs en inställbar dödtid på
(mha av lite grindar). För att sedan matas vidare till driv-kretsar och de fyra slut-trissorna som är kopplade i H-brygga.

Sedan filtreras "bärvågen" bort med ett 2'a ordningens butterworthfilter, som bryter strax över 30KHz.

Korten är förberedda för att återkopplas. Men har bara testat att återkoppla före utgångsfiltret. Normalt kör jag utan återkoppling.

Nog snackat, här kommer lite bilder på korten ihopkopplade.
Återkommer kanske senare med ritningar, då det förekommer lite felaktigheter i dom..
Sedan har jag inte mätt upp allt som jag borde, men det låter faktiskt helt "ok.", (under rådande omständigheter).
Men jag är självklart inte helt nöjd. För det finns en del detaljer att jobba vidare med.
Men det kommer jag inte göra den närmaste tiden, då studierna går före.

Bilder (OBS: Jag har inte tvättat korten ännu, därför är det lite prickar och glansigt på kopparsidan, av fluss-medlet)

Bild på "Allt"
Bild på driv-kortet
Bild på driv-kortet (undersida)
Bild på modulator-kortet
Bild på modulator-kortet (Undersida)

edit 1: Fixade bilder
edit 2: Gramatik
Senast redigerad av Johan.o 17 november 2007, 14:15:03, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt! Intressant projekt, ser fram emot att få se schemat. :)

Lycka till!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Tack :)
Skriv svar