Räkna antal försök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zyberzero

Räkna antal försök

Inlägg av zyberzero »

Hej!

Jag har blivit tillfrågad av en kompis som håller på att bygga en pinal. Han har 8 vippströmbrytare i serie, så när "rätt" kombiniation uppnås så tänds en lampa i slutet av serien. Nu är han intresserad av att på något vis få försöken räknade innan lampan tänds. Jag hade en fundering på om man hade tvåpoliga strömbrytare så att man kunde använda den ena paret till att pulsa ut en kort signal till någon typ av räknare som sedan presenterar detta på en enkel display. vid en signal efter lampan, dvs. då man har lyckats ska räknaren nollställas. (gärna med någon typ av fördröjning).
Hur löser man detta på ett enkelt sätt?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man kan inte göra som så att man först ställer in alla knappar som man tror de ska stå, sedan trycker på en annan knapp för att se om det är rätt. Då blir det ju enkelt att räkna hur många test man gjort.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kräver antingen 2-poliga brytare eller att alla brytare går till en mikroprocessor.

Själva räkningen är det enklast att göra med en mikroprocessor och när man då redan är igång kan man likaväl lägga in en slumptalsgenerator också, då är grejen "fullautomatisk"

Så jag hade löst uppgiften vid att sätta 8 st brytare till en mikroprocessor och sedan koppla på ett lämpligt display samt en lampdrivkrets.

zeus' idé om att ha en tryckknapp med "denna kombination vill jag testa" är inte så dum, då kan man ställa in ett mönster på brytarna och testa detta utan att "betala" vid varje brytareomkoppling. Man kan även välja vilken av dessa funktioner man vill ha i programmet om man vill.

Själva räknaren kan också lösas i "vanlig" logik men det blir en del kretsar.
Skriv svar