Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är med på SAS (Svensak AnalogSympatisörers) mejllista och där berättades det om en Pamelia ... nånting, från Österike som var riktigt duktig på Theremin.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan väl ställa in tonkaraktären precis som man vill på moog-thereminen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns två olika versioner av moog-thereminen. På den jag känner till (som är lite plattare än den i videon) så kan man ställa in tonhöjd, vågform (steglöst) och brightness, plus volym förstås.

En sak var lite märklig med videon: Basljudet "spelas" (det är playback) på en elgitarrs ljusaste strängar. Undrar varför de gjort så...
Men det var en bra video och riktigt kul att se.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha coolt.. Kan undra hur de gör för att ändra vågformen *steglöst*. I min kan man visserligen ändra vågformen mellan sinus och triangle och få lite annorlunda ljud beroende på anodströmmen i VCA:n men inte så mycket.

Ett sätt som jag skulle kunna tänka mig kan funka är att köra ett vansinnigt olinjärt förstärkarsteg, eller så kör de nån slags modulation på Vco:n.. :humm:
Kanske använder en liten ringmodulator. Vore kul att exprimentera med. tex köra den fundamentala frekvensen en oktav upp och köra tillbaka till ringmodulatorn. Går ju göra vad som hellst egentligen i synthväg, men kör man ren sinus genom lite rör-steg (som i mitt fall) fick man ganska bra orginal-theremin ljud likt de som man hade i de första. I triangle-mode låter det mer likt viol, fast ändå inte :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vet inte riktigt hur de gör för att styra vågformen med en enda pot.
För att steglöst ändra från fyrkant till triangel kan man använda ett lågpassfilter där man byter ut motståndet mot en pot, som då reglerar vågformen.

Från sinus eller triangel till fyrkant kan man kan använda en schmitt-trigger.

Men troligen gör de inte så. Farbror Moog har nog använt någon "snyggare" metod. :)

Intressant idé med ett "vansinnigt olinjärt förstärkarsteg".
Någonstans har jag ett schema på en ringmodulator som använder en LCD-display och en liten toroidspole. Har inte testat att bygga den än. :)

"Går ju göra vad som hellst egentligen i synthväg"

Japp! Det är det som är så kul! :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Dags att uppdatera den här projekt-tråden nu. :)

Thereminen är nu officiellt klar! Så här ser den ut:

Bild

Tillsammans med sladdarna och rör-VCA
Bild

Baksidan (skyltar saknas fortfarande) från vänster till höger:
Spänning/På/Av, Styrspänning VCA ut, Sine/Triangle, Timbre, Pitch Oscillator2, Ext. VCA ut, Ej använd (Optional för intern VCA som ej finns, finns bara på ritning)
Bild

Lite bilder från bygget:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

För er som inte hängt med i tråden rör det sig alltså om ett musikinstrument :)
Bild
Högra antennen är ett vanligt VP-rör som är böjt med fjäder och sedan spraymålat. I ligger en 1mm lackad tråd som är vikt några gånger för att få mer "massa".

Och hur låter då denna obskyra låda? Det går att göra mycket blandad musik, oftast väldigt experimentiell. Den går även utmärkt att använda till att göra ljudeffekter, men med lite övning går det även spela melodier. Här är två inspelningar på sånger av Svenska kompositörer jag hunnit göra. :)

Låt 1
Här i Triangle-läge med ganska hög Timbre och Anodström ackomanjerat av piano. :)

Låt 2
Sine-läge med lite lägre Timbre men hög Anodström, kompat av gitarr och piano.

edit: Glömde ju givetvis schema på bygget!
edit: Schemat borttaget

edit2: Miss i schemat ändrat. + och - hade blivit felritade på en op-förstärkare.

Hade gött!
//Fritzell
Senast redigerad av Fritzell 2 januari 2009, 09:33:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Snyggt!!! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Oj oj oj ! :D

Så snygg!! och så låter den dessutom väldigt bra!

Den har riktigt trevligt organiskt ljud. Mycket bra idé med rör som VCA. Att det var 12AX7 blev jag lite förvånad över. Din konstruktion verkar ge varmare ljud än MIC100-preampen.

Smart idé med locket. Då behöver man inga gångjärn eller liknande. Magneterna håller fast locket och så kan man ändå lyfta det med de mycket fina knopparna -som för övrigt ger lite tesla-känsla. :)

Jag är imponerad! :bravo:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur exakt används den för att få fram ljuden? :?:

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

du håller händerna i luften brevid antennerna och rör dom längre bort eller närmare :)

Ena antennen styr frekvens och den andra styr volym tror jag det är... typ...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Wow :bravo:
Gillar utseendet, ser lite retro ut. Och ljudet... speciellt i Cecilia :tumupp:

Till PeterH: Youtube visar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Deckarfantaster kanske erinrar sig den besynnerliga signaturmelodin till Morden i Midsomer; spelas på Theremin.

Det finns en del byggsatser bl.a. från PAiA (USA). Silicon Chip (http://www.siliconchip.com.au/) - en australiensisk hobbyblaska har haft byggartiklar - kan köpas i digital form.

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_107101/article.html
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_104173/article.html
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_103277/article.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle bara meddela att jag har artikeln "Build A Theremin For A Really Eerie Sound".
Enkel Thermenbox, som kamraterna i vårt broderland i öst säger, med någon OPAMP, dioder, trissor (standard) och en 4-kvadrants multiplikator (MC1496).

Om någon skulle vara MYCKET SERIÖST intresserad kan jag bistå med artikeln. PM:a!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar! :D

PeterH, Jepp Meduza förklarade rätt.

Det är en liten speciell sak med just denna thereminen. Den är byggd med Pitch-antennen på vänster sida, dvs för vänsterhänta :).

soundbrigade, Som sagt man måste vara mycket seriöst intresserad om man skall lyckas :D

JimmyAndersson, :) Mjo det blev lite speciellt ljud med den rörkopplingen. Vi kom väl aldrig riktigt fram till vad röret drevs på för spänning i MIC-100-tråden? Om du nu inte fortsatt forskningen på egen hand... :) Men det att man kör dem på lite lägre spänning gör att de blir olinjära och gissningsvis gör det de lite goare ljudet. I hifi-rörförstärkare brukar man ju köra 12AX7 på ~250VDC, men det går faktiskt köra dem mycket lägre. Nånstans under 50V började det krokna vill jag minnas från labb-stadiet... :)
Skriv svar