Detektera att jag är hemma - hur?
Om man vill göra det enkelt för sig: (fast det är ju ingen sport...)
Nyckelhängare: Slå i två kopparspikar med ett par mm mellanrum i en bräda och löd ett par trådar på baksidan.
En monovippa med NE555 så man har ljus i t.ex. 20s när man går hemifrån.
Förutsätter såklart att man inte använder buntband som nyckelring...
Ytterbelysning: Sensorlampa eller flera lampor + separat sensor med IR och eller skymningsrelä.
Riktigt simpelt: lågenergilampa med inbyggt skymningsrelä.
Innerbelysning: Ersätt strömbrytare med närvarosensor(finns fler modeller, ta en med inställbar tid).
Nyckelhängare: Slå i två kopparspikar med ett par mm mellanrum i en bräda och löd ett par trådar på baksidan.
En monovippa med NE555 så man har ljus i t.ex. 20s när man går hemifrån.
Förutsätter såklart att man inte använder buntband som nyckelring...
Ytterbelysning: Sensorlampa eller flera lampor + separat sensor med IR och eller skymningsrelä.
Riktigt simpelt: lågenergilampa med inbyggt skymningsrelä.
Innerbelysning: Ersätt strömbrytare med närvarosensor(finns fler modeller, ta en med inställbar tid).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad är det för märke på Rustas? TellStick stödjer Nexa, Sartano, Waveman (finns på CO) och Proove.speakman skrev:O/T: Funkar Tellstick mot de mottagare man kan köpa på CO å Rusta ?
Sartanos mottagare är för övrigt ren s**t enligt mig...
http://telldus.se/products/show_product ... usbd-101aa
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Beroende på om ingen, någon eller båda är hemma så väljes ett visst belysningsschema för lägenheten (senare även persienner etc)."
Precis ett sådant system har Bill Gates hemma.
Det använder sig av kroppstemperaturen för att detektera vem som är hemma. 37ºC är nämligen bara ett medeltal hos människan. Dels så är allas kroppstemperatur lite olika och dels så är olika delar av kroppen olika varma.
Bill Gates jobbar ju inte direkt på Konsum, så hans system är säkert varken billigt eller enkelt konstruerat. Men jag tänkte iallafall lägga ut den idén här.
Andra förslag på person-detektering: Vikt eller röst.
"Hej jag är hemma" tänder välkomnande belysning och startar TV'n på favorit-kanalen.
Röstigenkänning går enklast att ordna med en dator. Det finns färdiga program för sådant. Tror att jag tillochmed sett något freeware-program.
Precis ett sådant system har Bill Gates hemma.

Det använder sig av kroppstemperaturen för att detektera vem som är hemma. 37ºC är nämligen bara ett medeltal hos människan. Dels så är allas kroppstemperatur lite olika och dels så är olika delar av kroppen olika varma.
Bill Gates jobbar ju inte direkt på Konsum, så hans system är säkert varken billigt eller enkelt konstruerat. Men jag tänkte iallafall lägga ut den idén här.

Andra förslag på person-detektering: Vikt eller röst.
"Hej jag är hemma" tänder välkomnande belysning och startar TV'n på favorit-kanalen.

Röstigenkänning går enklast att ordna med en dator. Det finns färdiga program för sådant. Tror att jag tillochmed sett något freeware-program.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Housepainter
- EF Sponsor
haha, ni är ju tokiga hela bunten! =)
Det vore fränt att bygga ett avancerat system med temp/vikt/röstigenkännig men jag tror att det slutar med en enklare lösning.
PHermansson: När ingen är hemma kan man ju ändå köra ett schema som tänder ett par fönsterlampor på slumpmässiga tider. Känns väldigt onödigt att ha en massa belysning igång när ingen är hemma... miljön, elräkningen...
Satt och testade Bluetooth på bubbaservern igår... ->
bluez-utils hade 30 dependencies och dbus ville inte fungera. Då mina linuxkunskaper inte är de bästa så gav jag upp efter ett tag... kanske fortsätter om jag får lite hjälp i denna tråd på excito´s forum.
Rusta brukar sälja kit av märket Proove, det är dessa jag använder.
Det vore fränt att bygga ett avancerat system med temp/vikt/röstigenkännig men jag tror att det slutar med en enklare lösning.
PHermansson: När ingen är hemma kan man ju ändå köra ett schema som tänder ett par fönsterlampor på slumpmässiga tider. Känns väldigt onödigt att ha en massa belysning igång när ingen är hemma... miljön, elräkningen...
Satt och testade Bluetooth på bubbaservern igår... ->

bluez-utils hade 30 dependencies och dbus ville inte fungera. Då mina linuxkunskaper inte är de bästa så gav jag upp efter ett tag... kanske fortsätter om jag får lite hjälp i denna tråd på excito´s forum.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det har du rätt i!oJsan skrev: PHermansson: När ingen är hemma kan man ju ändå köra ett schema som tänder ett par fönsterlampor på slumpmässiga tider. Känns väldigt onödigt att ha en massa belysning igång när ingen är hemma... miljön, elräkningen...
Här är det iofs mest led-belysning som tänds på detta vis, men det drar ju ström det med.
Så visst borde man ha något sånt system

Proove ska fungera med TellStick, det gäller bara att man inte har för stort hus då räckvidden hos TellStick är lite begränsad. Visserligen har jag ett förserie-ex, kanske är bättre med produktionsexemplaren.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: