Bygga eller köpa DC 10kV-aggregat.
När jag höll på med en UV-laser jag byggde för många år sedan så behövde denna en högspänning på runt oc lite drygt 10KV så som så många också nu rekommenderat så byggde jag om högspännings transformatorn från en äldre TV för detta som jag tycker är lite lättare att hantera. Man får dock bara ut ca 6 - 7KV från dessa men det är alltid en trippel spänningsdubblaren med dessa vilket gör att man får upp spänningen till runt 18KV. Nyare varianter har, kan man säga även om det inte är hela sanningen, detta inbyggt i sig men kan ibland vara lite svårare att hitta rätt kontakter till för att få att fungera såvida man nu inte kör den direkt från TV tex.
Jag behövde även ha koll på spänningen som jag matade lasern med och byggde en mycket enkel spänningsdelare för detta som jag kapslade in i olja för att undvika överslag och hade sedan högspänningskablar från denna och kopplade den till en vanlig multimeter. Det var inte det bästa men den visade rätt spänning och fungerade helt ok och jag har mätt upp till 17KV från aggregatet utan några problem med den. Men dom på Ebay var ju väldigt billiga så det hade jag nog satsat på en sådan istället om jag gjort detta idag.
Jag behövde även ha koll på spänningen som jag matade lasern med och byggde en mycket enkel spänningsdelare för detta som jag kapslade in i olja för att undvika överslag och hade sedan högspänningskablar från denna och kopplade den till en vanlig multimeter. Det var inte det bästa men den visade rätt spänning och fungerade helt ok och jag har mätt upp till 17KV från aggregatet utan några problem med den. Men dom på Ebay var ju väldigt billiga så det hade jag nog satsat på en sådan istället om jag gjort detta idag.
Multipliceraren går att köra godtyckligt lång (teoretiskt). Har sett applikationer där de kört med 10-15 steg och får då ut 10-15 ggr den alternerande inspänningen.peter555 skrev:Du måste ändå ha några kV in i dubblaren, inte så lätt att hitta såna trafos. Mycket enklare med TV flyback, de ger normalt inte mer än någon mA och du kan ju alltid strömbegränsa primären.
Men en flyback är nog kanske enklare att köra med. Har för lite erfarenhet av dessa.