Hur "bygga" sensorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fatpo83

Hur "bygga" sensorer?

Inlägg av fatpo83 »

Jag har faktiskt undat hur man bygger sensorer? Om vi tar accelerometer el. IR sensorer som exempel, asså hur kan man pilla på själva kiseln i atomnivå (nästan)?

Finns det info om detta på nätet så att man åtminstone får inblick i hur det hela går till...

PS. Måste man man bli forskare för att pyssla med sånt :(
evert2

Inlägg av evert2 »

IR-diodrar å accelerometrar är två olika saker....jag hittade i allefall en artikel om tillverkning av accelerometrar (MEMS):

http://img.cmpnet.com/edtn/europe/elekt ... 9sid40.pdf

Jag håller med dig...hur i h*lv........ :shock:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag har tillverkat en lysdiod i en labb vi hade i skolan. Det gick till så här, Först hade vi en liten flaga av N-dopat halvledarmaterial (Galliumfosfid [GaP]). På denna flaga la vi en ännu mindre zinklegeradguldflaga. Efter det la vi en tenkula ~1 mm ifrån Zn/Au-flagan. Tenkulan var så liten att den hade kunnat balansera på toppen av en synål :wink:. Sen värmde vi upp alt till ~800*C och kylde ner den igen allt inom loppet av några sekunder. Uppvärmningen gjorde att ämnena smälter ihop och bildade en PN-övergång (diod). Om man nu la på en spänning så kunde man se ett svagt gult ljus från lysdioden 8) .

Labbhandladning s.6
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Kul labb ni har däruppe! :D Sånt får vi inte hålla på med här nere (KTH)

Hur har man kommit fram till att just AlGaAs get IR ljus? Har man "bara" testat sig fram el. fanns det typ nån slags teori innan...jag menar det finns ju ganska många ämnen, och det tar ju tid att testa o kombinera dessa
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

"däruppe?" där nere om jag får be :wink:

Att det just blir IR har med bandgapet att göra. Dvs. hur mycket atomen exciteras, när atomen sedan går till baka till sitt jämviktsläge så sänder atomen ut "ljus". Som du kanske vet så är atomernas energilägen diskreta så de kan bara exciteras till fasta energier. Detta gör att olika atomer sänder ut olika ljus.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

RDX* skrev:Jag har tillverkat en lysdiod i en labb vi hade i skolan. Det gick till så här, Först hade vi en liten flaga av N-dopat halvledarmaterial (Galliumfosfid [GaP]). På denna flaga la vi en ännu mindre zinklegeradguldflaga. Efter det la vi en tenkula ~1 mm ifrån Zn/Au-flagan. Tenkulan var så liten att den hade kunnat balansera på toppen av en synål :wink:. Sen värmde vi upp alt till ~800*C och kylde ner den igen allt inom loppet av några sekunder. Uppvärmningen gjorde att ämnena smälter ihop och bildade en PN-övergång (diod). Om man nu la på en spänning så kunde man se ett svagt gult ljus från lysdioden 8) .

Labbhandladning s.6
Hehe, jag gjorde samma labb (fast kursen hette "halvledarfysik" på den tiden) redan 1997. Pluggade D och gick runt i rosa overall. Jag kom ihåg att man skulle lära sig alla små detaljer om hur elektroner och laddningar hoppar runt inne i en fälteffekttransistor. Känns inte så lönt att lära sig sånt sista året på teknis om man inte tänker hålla på professionellt med att bygga FET:ar :-)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Earendil>Se där :) , men vi läste den redan vi 2:an (E:are). Och jag håller med dig kursen var lite för teoretiskt.
Skriv svar