Eagle "jumpers"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jstack

Eagle "jumpers"

Inlägg av jstack »

Hej!

Jag har ett projekt där jag gör PCB-layout i Eagle.
Det är nu "på gnällen" att Eagle fixar att göra en routing enkelsidigt.

Eftersom jag löder ihop kretskorten manuellt i små serier så gör det inget om jag behöver löda in en eller ett par jumpers (trådbitar eller nollmotstånd).

Men hur får jag på ett smidigt sätt Eagle att "förstå" att det är OK med några jumpers?
Hur hitta platsen där en jumper gör "bäst nytta" ?

/Johan S
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Men hur får jag på ett smidigt sätt Eagle att "förstå" att det är OK med några jumpers?"
Av den meningen låter det som om du låter eagle routa åt dig, stämmer det eller gör du det själv?

Om du gör det själv kan du ju säta in jumpers i kopplingsschemat (finns i komponent listan) eller så kan du ju sätta ut en lödpad på board'en och låta eagle fortsätta visa en "un routed" (Det skadar inte på nått vis jag vet).

Om eagle routar åt dig vet jag inte. (Jag är ingen eagle expert men mitt svar kanske kan hjälpa lite eftersom ingen annan har svarat än :))

Mvh. Da..
jstack

Inlägg av jstack »

Jo jag låter Eagle sköta routingen åt mig.
Tycker inte att jag verkar ha någon "talang" för att routa själv...

Jag förstår att jag kan lägga in nollmotstånd i schemat, men jag förstår inte hur man kan veta var dom gör nytta.

Detta visar sig ju inte förrän man (människa eller maskin) försöker göra layout.
/Johan
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

OM du först routar så mycket som du/autoroutern kan så ser du ju vilka ledningar som kan behöva nollohmsmotstånd.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Autoroutern fungerar inget vidare på enkelsidiga och halvdåligt även på dubbelsidiga kort. Autorouter är mest för många lager och många förbindelser - under 200 punkter så gör du jobbet bättre själv...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan ju skapa ett till lager och sätta en hög kostnad på det, sedan autoroutar man och byter ut alla kopplingar på det lagret mot ditlödda kablar istället.

man etsar alltså inte detta lager utan man har det bara för att veta hur man ska dra jumperkablar.

Detta är inget jag funderat ut själv utan ett tips jag fick när jag hade samma problem. (tack olegil :) )

Inte perfekt, men det minst dåliga jag fått till.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Då kan man väl lika gärna lägga ett högt pris på routing på toplayer och få samma resutat (sålänge vi nu pratar enkelsidiga kort).Man kan väl inte göra fler lager än top/bottom heller om man som många använder light versionen..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur menar ni med "hög kostnad" och "högt pris"? I dessa sammanhang alltså. :D

Jag brukar routa bottenlagret som vanligt. Dyker det upp något som kräver trådar så routar jag dem som topp-lager. Ett hett tips är att lägga dit vior där det byter lager, annars blir det lite knepigt att borra och löda dit trådarna. :)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Under inställningarna för autoroutern kan man ställa in hur mycket olika saker "kostar" att använda.
Sätter man t.ex. att top-lagret "kostar" 99 (max) att använda så undviker autoroutern att använda den om det går.

Det går att ställa in "kostnader" för allt möjligt för att styra hur routningen ska göras.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

pjoms, vet du om man kan ändra i autoroutern så att den vet att man föredrar trubbiga vinklar istället för räta på ledarna? Nu är jag klar med just det kortet jag har hållt på med ett tag och ledanras vinklar är redigerade eller dragna manuellt, men jag retar mig lite på att jag inte lyckats hitta någonstans där man kan säga till att vinklar skall vara >>90 grader.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

>"...vet du om man kan ändra i autoroutern så ... att vinklar skall vara >>90 grader."
Nä, ingen aning. Använder normalt inte autoroutern.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

ok. Nej oftast är det bara jobbigt och mer jobb att använda den, men jag har nytta av den ibland när jag vill göra ett prototypkort snabbt och lätt.
Skriv svar