Telespärr från 98, att göra en modern version ?
Telespärr från 98, att göra en modern version ?
Hittade ett par trevliga prylar, nåt sånt jag behöver, fast dessa är gamla och har gammal programvara.
Vem kan åta sig att bygga några åt mig ?
En ny version av programvaran vore ju också bra om någon kunde knåpa ihop, som funkar med XP/Vista.
PhoneBlock
http://bwiberg.dyndns.org/pblock.shtml
http://www.pellesoft.se/area/articles/a ... ?artid=669
Vem kan åta sig att bygga några åt mig ?
En ny version av programvaran vore ju också bra om någon kunde knåpa ihop, som funkar med XP/Vista.
PhoneBlock
http://bwiberg.dyndns.org/pblock.shtml
http://www.pellesoft.se/area/articles/a ... ?artid=669
Senast redigerad av IceBear 6 mars 2009, 10:05:48, redigerad totalt 3 gånger.
Gammal, dyr och invecklad.
Varför inte köpa en sån här
http://www.nim.se/index.php
och vispa ihop nåt litet program på valfritt språk som antingen godkänner eller avvisar telefonnummer.
Det går givetvis att bygga nåt själv från grunden men billigare blir det nog inte.
Varför inte köpa en sån här
http://www.nim.se/index.php
och vispa ihop nåt litet program på valfritt språk som antingen godkänner eller avvisar telefonnummer.
Det går givetvis att bygga nåt själv från grunden men billigare blir det nog inte.
Hehe, har redan en NIM.
Den kan man göra mycket med, men inte spärra samtalen.
Möjligen att nån kan "vispa" ihop nåt program, men tyvärr kan jag inte programmering. Det krävs nog även ändring eller tillägg till hårdvaran.
Den funktionen att spärra samtalen efter en valfri lista och även att kunna ge ett svarsbesked vore suveränt
Kanske en voicememo kunde sköta svarandet, eller bygga in ett voicechip på nåt sätt.
Men somsagt, själv har jag begränsade möjligheter att göra det.
Får hoppas att nån annan känner sig manad.
Den kan man göra mycket med, men inte spärra samtalen.
Möjligen att nån kan "vispa" ihop nåt program, men tyvärr kan jag inte programmering. Det krävs nog även ändring eller tillägg till hårdvaran.
Den funktionen att spärra samtalen efter en valfri lista och även att kunna ge ett svarsbesked vore suveränt

Men somsagt, själv har jag begränsade möjligheter att göra det.
Får hoppas att nån annan känner sig manad.
Har också en sån där Nim, förnämlig mackapär för det priset.
Det enda som behövs förutom Nim´en är ju ett relä, för att "lägga på" eller koppla om till telefonsvarare och ett litet hopvispat program.
Kanske kan använda datorns ljudkort till nåt?
Frågan är väl också om du vill ha nåt som kräver att datorn är igång eller nåt standalone, som då blir mer invecklat.
Det enda som behövs förutom Nim´en är ju ett relä, för att "lägga på" eller koppla om till telefonsvarare och ett litet hopvispat program.
Kanske kan använda datorns ljudkort till nåt?
Frågan är väl också om du vill ha nåt som kräver att datorn är igång eller nåt standalone, som då blir mer invecklat.
Ja, men reläet måste styras på nåt sätt.
Och det finns ingen programvara (ännu) som har en "vit" och svart "lista",
eller kan utföra ett visst kommando för bara vissa nummer (tror jag).
Tror faktiskt det går att spela upp ljudfiler med NIMToy, och kanske även med MyCid, men vet inte om det går för individuella nummer eller dolda/skyddade nummer.
Men det ska ju även skickas ut en signal på en port som styr reläet. Serieport 1 är upptagen (NIM'en använder den) så det får isåfall bli Serieport 2 om man har nån, eller parallellporten (skrivarporten). USB vore ju smidigast förstås....
Är det ingen som vill meka ihop nån fungerande prototyp, skulle tro att de säkert sponsrar med en NIM för nåt som är användbart, det är ju många som är irriterade på säljsamtal och annat. Och för föratagare så kan man ju inte använda NIX-tjänsten...
Det lär väl bli en prototyp för att använda med dator påslagen, eftersom listor och sånt ligger på datorn, och styrningen av det hela.
Men en standalone-manick vore ju också trevligt
Och det finns ingen programvara (ännu) som har en "vit" och svart "lista",
eller kan utföra ett visst kommando för bara vissa nummer (tror jag).
Tror faktiskt det går att spela upp ljudfiler med NIMToy, och kanske även med MyCid, men vet inte om det går för individuella nummer eller dolda/skyddade nummer.
Men det ska ju även skickas ut en signal på en port som styr reläet. Serieport 1 är upptagen (NIM'en använder den) så det får isåfall bli Serieport 2 om man har nån, eller parallellporten (skrivarporten). USB vore ju smidigast förstås....
Är det ingen som vill meka ihop nån fungerande prototyp, skulle tro att de säkert sponsrar med en NIM för nåt som är användbart, det är ju många som är irriterade på säljsamtal och annat. Och för föratagare så kan man ju inte använda NIX-tjänsten...

Det lär väl bli en prototyp för att använda med dator påslagen, eftersom listor och sånt ligger på datorn, och styrningen av det hela.
Men en standalone-manick vore ju också trevligt

Om man ska börja med allra enklaste modellen använder man en Nim som nummerpresentatör och så styr man nog relät från parallellporten. Nim´en sparar namn och telefonnummer i en liten access-databas som man kan använda eller modifiera, men man behöver nog nåt litet program som kollar om numret finns på svarta eller vita listan, och dessutom en möjlighet att redigera listan.
Att ett företag skulle vara intresserat tvivlar jag på. Slippa försäljare skulle vara dödsskönt men det går ju inte att lista ut via ett telefonnummer.
En standalone-manick är en helt annan fågel.
Edit: Programmet MyCid, inte Nim´en i sig, sparar namn och nummer i en access-databas.
Att ett företag skulle vara intresserat tvivlar jag på. Slippa försäljare skulle vara dödsskönt men det går ju inte att lista ut via ett telefonnummer.
En standalone-manick är en helt annan fågel.
Edit: Programmet MyCid, inte Nim´en i sig, sparar namn och nummer i en access-databas.
Senast redigerad av Khaki 11 november 2007, 01:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Nim > datorprogram > relä
Man kan skriva ett enkelt program som kollar MyCid´s databas (i datorn, alltså) när telefonen ringer, kollar av numret mot listan och drar relät (eller inte).
Om man ska göra om något befintligt program kan det vara käckt att ha tillgång till källkoden, vilket inte många lämnar ut, så extra programvara, ja.
Man kan skriva ett enkelt program som kollar MyCid´s databas (i datorn, alltså) när telefonen ringer, kollar av numret mot listan och drar relät (eller inte).
Om man ska göra om något befintligt program kan det vara käckt att ha tillgång till källkoden, vilket inte många lämnar ut, så extra programvara, ja.
> om PC'n ändå står på för att den finns på ett kontor,
Vad har "kontor" med detta att göra ?
Är kontoret bemannat dygnet runt ?
"ServerPC" ?? En *server* är per definition inte "personal"...
(OK, jag förstår vad du menar...)
> Eller kanske en HTPC!
Vad nu än en HTPC är, vad är det som gör att den skulle behöva
gå dygnet runt ?
Vad har "kontor" med detta att göra ?
Är kontoret bemannat dygnet runt ?
"ServerPC" ?? En *server* är per definition inte "personal"...

(OK, jag förstår vad du menar...)
> Eller kanske en HTPC!
Vad nu än en HTPC är, vad är det som gör att den skulle behöva
gå dygnet runt ?