Den första raden vet jag inte vad den är till för och jag har inte lagt dit den själv.
Inget skrivs till 'logfile'. Jag har provat att starta Kino (bara för att testa) men det händer ingenting. Om jag har fattat rätt så betyder mina 5 * i början att kommandot skall köras varje minut varje dag varje månad.
Ska man aktivera cron/crontab på något sätt. Jag har googlat i ämnet men det enda jag lyckas få fram är hur man bygger upp crontab-filen.
Har du en TAB mellan varje stjärna?
Testa att ändra till: */1 TAB * TAB * TAB * TAB * TAB och sedan resten av raden.
Istället för " TAB " så ska det vara riktiga tabbar, inget mellanslag mellan tabbarna.
Snedstrecket betyder förresten "var" som i "var 1 minut".
Skriver du crontab - e för att redigera scriptet?
Isåfall ska det startas när du sedan sparar och avslutar scripteditorn.
Fungerar det om du bara skriver digitemp -a -q -l /home/ensten/logfile ?
det spelar ingen roll om det är tab eller mellanslag mellan sjärnorna. Jag har alltid kört med mellanslag.
Kan det vara så att du inte har rättighet att köra egna crontabs som användare?
prova att skapa en fil i /etc/cron.d/ (kolla hur de andra filerna är uppbyggda)
du kan även prova att göra en som innehåller * * * * * echo hej
vilket borde ge dig ett mail med hej i varje minut
Nu hände det grejjer. Körde restart på cron och då rasslade det igång och ett mail går till min inbox. Innehållet lyder: Error, you don't have +rw permission to access.
Ska felsöka genom att ta bort "-l /home/ensten/logfile" så ser jag i vilket läge det blir stopp.
Det hjälpte inte att ta bort "-l /home/ensten/logfile". Undrar om det är rättigheterna på ttyS1 som är fel ... ? Hur ställer jag in så att alla har fulla rättigheter på den?