Öka spännigen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Öka spännigen

Inlägg av Maze »

Nån som har nått kopplingschema över nån krets som kan ta 9 V likspäning från ett batteri och höja denna till ett par hundra volt för att laddda en kondensator, precis som i en kamerablixt. Gissar på att man gör en fyrkantsvåg och skapar induktion i en spole...
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Hur mycket energi ska du lagra i kondensatorn?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Vill kunna ladda upp en fotokondensator på 500 uF upp till 500 V med hjälp av ett batteri på 9 V. Kretsen i sig behöver inte ge så mycket effekt, gör inget att det tar en stund att ladda den
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Du vet väl att det är en jäkla smäll du pratar om, dvs kan döda en människa omedelbart. Det är inget man leker med hur som helst.

Jag har ritningar på en oscillerande krets typ den som sitter i kamera blixtar. Den bygger på en transistor, en liten ferrit transformator plus ytterligare ett fåtal passiva komponenter. Den kan driva ett lysrör ifrån batteri om så önskas. Det finns mängder med ritningar på dessa kretsar på nätet.

Mikael
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Nu tar du i

Inlägg av SvenPon »

<Du vet väl att det är en jäkla smäll du pratar om, dvs kan döda en människa omedelbart.

Nu tar du i , klart att det kommer att kännas men strömmen blir obetydlig.
Princip tändkablar på en bil.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Öka spännigen

Inlägg av MicaelKarlsson »

Maze skrev:Nån som har nått kopplingschema över nån krets som kan ta 9 V likspäning från ett batteri och höja denna till ett par hundra volt för att laddda en kondensator, precis som i en kamerablixt. Gissar på att man gör en fyrkantsvåg och skapar induktion i en spole...
Kolla på step-up converter.
Har byggt en själv och missade lite så den skenade iväg en bra bit över 400V med 15V som inspänning.

Mitt förslag:
Bygg en timerkrets med 555 som switchar en transistor. Därefter bör du dimensionera spole och kondensator. Tänk på att välja en diod av avalanche-typ. Vanliga dioder har en förmåga att bli rejält varma, med rejält varma menar jag att de smälter ett kopplingsdäck. :oops:

För att vara på den säkra sidan bör du använda någon form av reglering så att inte spänningen skenar iväg.

Lycka till och pilla inte på en laddad kondensator eftersom det är rejält obehagligt!
matseng
Kontakt:

Re: Nu tar du i

Inlägg av matseng »

SvenPon skrev:Nu tar du i , klart att det kommer att kännas men strömmen blir obetydlig. Princip tändkablar på en bil.
Det uttalandet ställer jag mig lite frågande till. Man har 62 joule i den kondingen när den är fulladdad. Och vid 500 volt så kan man trycka många mA genom kroppen såvida inte kontaktytorna är lika torra som en mumies.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

matseng>> Instämmer.

Man skall alltid vara försiktig då man hanterar utrustning där spänningan över något tiotal volt förekommer.
Visst jag har pillat på kondensatorer med +350V men det var MYCKET obehagligt och inget man skall göra. Visst jag fick inga bestående men av det men det är inget man gör om. Om jag inte varit fullt frisk kanske jag inte kunnat skriva detta inlägg.

Så Maze och alla andra: Var försiktiga!!!
Micke_71

Re: Nu tar du i

Inlägg av Micke_71 »

SvenPon skrev:Nu tar du i , klart att det kommer att kännas men strömmen blir obetydlig. Princip tändkablar på en bil.

Nej det gör jag inte. Strömmen ifrån en tändspole är obetydlig. Strömmen ifrån en kondensator är däremot inte det. En sådan kondensator är ju speciellt tillverkad för att blåsa ur sig sin energi på någon/några tiotusendelar av en sekund. Då är det flera ampere vi pratar om. Den fotokondingen som finns i ELFA har en ESR på 0.12ohm. Bortsett från induktansen i den så kan den i teorin ge en ström på över 4000A under någon uS för att sedan strömmen under 300uS faller ner till 0.

Om du skulle få en ordentlig pärla av en sådan konding så kan vi kallt räkna på strömmar igenom kroppen omkring 300mA ifall du får bra kontakt. Glöm det där med torra händer för det bränner hål i skinnet i vilket fall som helst. Kondingen kommer då att kunna leverera ström i dödlig styrka i ca 0.5 sekunder. Ifall det blir mindre gynnsam kontakt så kanske det "bara" flyter 100mA genom kroppen fast bra mycket längre tid.

Visst en frisk vuxen människa överlever detta med få undantag. Det är likström, vilket jag har fått för mig är mindre farligt. Men det är inget jag skulle sätta mitt liv på i alla fall. Ibland så läser man om dom killar som fått sig en kyss av en engångskamera när dom lekt. Det är då ca 300volt och en mycket mindre konding (2-3uF ?) som vi pratar om. Ingen av dessa killar brukar betrakta dessa stötar som något att förakta. :roll: Hur många här på forumet har fått sig en sådan kyss?

Jag gav medvetet (på skoj) en klasskompis en stöt ifrån en konding i storleken nF när jag gick i gymnasiet för 15år sedan. Den var laddad till ca 700-800volt. Killen komer inte ihåg stöten. Bara att han vaknade upp sittandes på golvet o det blixtrade framför ögonen. Inget jag gör om.

Mikael
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Fick mig en smäll av en kondensator på 560μF/400V. Vet inte exakt laddningsgrad men någonstans mellan 300-400V var det och det var mycket obehagligt. Huvudvärken satt i drygt ett dygn.
Fast jag lärde mig att inte underskatta den energin som kan lagras i en kondensator i alla fall
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Hade inte tänkt "leka" med kondingen, däremot göra ett seriöst bygge med ett urladdningsrör. Fast det är ju lurigt med kondingar, de har ju ofta kvar laddning efter att strömmen är borta. Går väl däremot att sätta dit en resistor så allt laddas ut till slut.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Maze>>Tur det Maze. :)

Du behöver inte speciellt många eller avancerade komponenter för att bygga en step-up converter. Intresserad?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om nu någon mot förmodan skulle tro att strömmen är obetydlig så ta din favorit skruvmejsel med isolerat skaft, ta på skydds glasögon och urladda kondingen med skruvmejseln så får du se på gnistor!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Men en fördel med kondingar är att anslutningar har liten area. Om man nu skulle råka komma åt en konding så är det troligen med en hand. Så strömmen går inte via hjärtat utan fördas bara några cm genom handen. Men det kan vara otrevligt så det räcker (så länge man inte är extremt förtjust i grillat:).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Intressant det där med step-up. Om jag har fattat rätt så ska man tydligen kunna glätta flera gånger eller är det så?

Kondensatorer är inte att underskatta. Jag hade laddat en 4700uF så lite som 33V i samband med ett förstärkarbygge och lite ovarsamt råkade jag vara där med en skruvmejsel och dom gnistorna gick inte heller av för hackor. Och även om det är såpass låg spänning som inte är dödlig finns det ju en brandrisk.
Skriv svar