Hur löda bort kolen från motor?

Decamber
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 augusti 2007, 16:21:59
Ort: Västerås

Hur löda bort kolen från motor?

Inlägg av Decamber »

Jag har en fläktmotor som behöver nya kol och dessa verkar vara fastlödda med något extremt värmetåligt material. Min 30W-lödkolv mäktar inte med att smälta det iallafall. Så nu undrar jag vad för slags lödkolv jag behöver för att få lös de gamla kolen och få dit de nya. Räcker en 60W-kolv eller behöver jag ha något i stil med denna: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9872.htm

Tackar!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Du behöver knappast en så kraftig lödkolv men du behöver mer än 30W... kanske. Det är sällan effekten som är problemet men då du inte skrivar något om storleken på kolen är det svårt att svara.

Oftast kan man "ersätta" effekt med tid, låt den alltså avge värme ett tag och tillför lite nytt lödtenn, då brukar det komma. Kom dock ihåg att det inte är sällan att ledarna är krympt fast först varefter de löds.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Verkar vara fastlött? Du är helt säker på att så är fallet att det är något halvblnakt som håller fast tråden så att inte kolet är fastpressat runtom tråden vilket är vasnligt, om det nu är uppbyggt på detta vis vls..
Decamber
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 augusti 2007, 16:21:59
Ort: Västerås

Inlägg av Decamber »

Tack för svaren. Igår köpte jag en 80w-kolv från Biltema för under hundralappen. Denna gjorde susen. För att förtydliga hur motorn var byggd utifall det kan vara av intresse för någon, så var kolen pressade runt en kopparhärva - och så såg även de nya ut som jag köpte från den lokala elmotorbutiken (Rörick). Den andra sidan av härvan satt fastlödd tillsammans med änden av en spole, i något som bäst kan liknas med en järnhatt i miniformat - med öppen topp. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att fotografera men tänk er en enkel top hat så är ni på rätt spår. Konsten att byta kol bestod då i att smälta tennet i hatten och dra ur den gamla härvan i förmån för den nya. Enkelt!

Nu gäller det bara hitta på de där rackarns fjädrarna som håller an kolen mot släpringen. De har en oomkullrunkelig talang att flyga ut över ett stökigt garagegolv, fick jag märka...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

fjädrar har alltid denna egenskap - och hittar alltid den rörigaste kabelhärvan/skrothögen, golbrunnens glipor eller spricka i golv/datorgolv eller ner för en trappa två rum bort med stängda dörrar mellan...
Skriv svar