Hejsan
finns det någon mjukvara som gör att man på ett enkelt sätt kan koppla ihop olika komponter i vhdl? Jag har flera olika färdig komponter som jag vill sätta ihop, det hade barit skönt med något drag en drop. Så man kunde göra ett schema som sedan omvandlades till vhdl.
Tack
Micke
Sökes: Grafisk mjukvara för att VHDL
-
Jag har jobbat en del i Altera's Quartus II v6.1 med precis det du nämner, att koppla ihop VHDL moduler via grafik. Det gjorde jag sem en del i en universitets-kurs jag gick nyligen. Miljön fungerar rätt OK men var dock lite buggigt (säkert bättre i de nya versionerna). Buggar är av den arten man kunde leva med tyckte jag då iallafall. Bara lite småtricks man behöver lära sig där är t.ex. hur man får ut enstaka signaler ur en buss för att kunna jobba med dem separat utan att behöva splitta dom i din VHDL-kod.
Tilläggas ska dock att det skulle kunna vara gjort mycket smidigare än så som det är implementerat här, men slutresultatet av att jobba på det sättet ändå är ganska trevligt i dokumentationssynpunkt. Nackdelen kan väl vara att man ev. låser in sig i verktygs-specifika format som inte är flyttbara mellan miljöer. Med lite tur så kan man väl generera motsvarande VHDL-kod också vid behov.. nån som vet mer om det?
Tilläggas ska dock att det skulle kunna vara gjort mycket smidigare än så som det är implementerat här, men slutresultatet av att jobba på det sättet ändå är ganska trevligt i dokumentationssynpunkt. Nackdelen kan väl vara att man ev. låser in sig i verktygs-specifika format som inte är flyttbara mellan miljöer. Med lite tur så kan man väl generera motsvarande VHDL-kod också vid behov.. nån som vet mer om det?