Var får man tag i bockningsverktyg för plåt?

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Var får man tag i bockningsverktyg för plåt?

Inlägg av mri »

Har kommit till en punkt nu att det känns frustrerande att inte ha en egen bockningsmaskin för tunnplåt. Var får man tag på såna? Jag söker en modell för lådbyggen, dvs en som har "fingrar" som kan tas bort. En liten modell som tar ~1mm stålplåt eller 1.5-2mm alu. 50 cm bred räcker.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Den härpå JULA kanske? Inte så många 'fingrar', men ändå.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Just en sån! Lite maffig att ha i mitt rum dock. :D
Hittade inget på www.jula.se som tydde på att de levererar till Finland. Just den där plåtbocken har dykt upp på olika webshoppar. Finns det nåt motsvarande till JULA i Finland...? Biltema har en mindre och enklare modell.
peter555

Inlägg av peter555 »

Usch, jag var på g att köpa en från Jula. Jag tyckte att den såg mycket stabil ut med justa svetsar. Vid närmare inspektion visade det sig att vikbalken bara var häftad på några ställen och mellanrummen fyllda med plastic padding för att det skulle se bra ut.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

CO har väl butiker i Finland också. Vet ej om den är användbar.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=23665033
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

peter555: Oj oj. Inte behövs ju alltid en heldragen fog men att fylla upp med nåt annat för utseendets skull låter ju lite skumt.

Mindmapper: Yepp, jag hitta den på clasohlson nu. Finns en butik inte långt härifrån. Det får nog bli biltemas eller clasohlssons variant. De kan fästas med skruvtvingar i bordet när man skall bocka något. Julas är nog lite för stor och tung.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.verktygsboden.se/
Maskiner, Kompressorer, Svetsar -> Verkstadsmaskiner

http://www.drift-underhall.se/
Metallbearbetning -> Bockverktyg
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

peter555 skrev:Usch, jag var på g att köpa en från Jula. Jag tyckte att den såg mycket stabil ut med justa svetsar. Vid närmare inspektion visade det sig att vikbalken bara var häftad på några ställen och mellanrummen fyllda med plastic padding för att det skulle se bra ut.
Jag kollar alltid upp Jula's grejor innan köp. Man kan göra jätte fynd, men kvaliten är ett lotteri.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

När ämnet ändå är uppe, vet någon tips på en litet större modell som även klarar 3mm plåt?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Enkelt att svetsa ihop själv, börja med tre rejäla vinkeljärns bitar och lite fantasi. :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, skulle egentligen också vilja ha "fingrar" och så, men funderade om det kanske borde funka att använda en bit 45x45 massiv fyrkant, det borde ju hålla, tycker man, vill ha åtminstone en meter fritt.

Till klenare plåt borde kanske 5mm vinkel funka om man förstärker den litet.

:humm:
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej, inte behöver det vara helsvetsat överallt, men i detta fall var det den längsgående delen som tar upp all kraft när man viker. Jag hade i alla fall föredragit att det var ordentligt stumt där. En cm långa svetsar var 10e cm kändes alldeles för klent.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Andy: Jo, kanske det. Hade nog funderat och ritat lite redan på en version av just 3 vinkeljärn. Men det tar nog ett antal timmar att bygga. Inte beredd i det här fallet att smutsa ner mig i pappas verkstad.

Jag har nog lite för trångt i mitt rum så de här biltema/clasohlson bockarna får bli en kompromisslösning. Har faktiskt bockat ett antal alulådor för länge sen med just biltemavarianten och den fungerade finfint.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det fick bli en clasohlson plåtbock. Den är konstruerad av tre vinkenjärn av vilka två är osymmetriska. Hållfasthetsmässigt verkar den vara genomtänkt, dvs grövsta materialet där belastningen är som störst. Den har dock en lite udda ("patentsökt") metod att spänna fast och justera böjradie. Det är en och samma rörelse som spänner fast och "automatiskt" get rätt böjradie beroende på plåtens tjocklek. Jag hade nog föredragit en separat inställning av böjradien, men det här är nog okay för hobbybruk.

I det stora hela så är det en kraftigare och stummare konstruktion än biltemas variant som jag också fick möjlighet att granska närmare i förrgår.
Skriv svar