Formatera om HDDn?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

squiz3r: Ja, det som händer när du kör "format C:" är ju att du formatterar (rensar) hela c:
Men det måste du göra för att kunna installera Windows, så det var garanterat något annat du råkade ut för förra gången. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En gång när jag skulle installera xp satte jag i skivan, och jag fick då INTE välja att formatera, utan jag fick ta bort partitionen, och lägga dit den igen. det gör jag aldrig mer om. D blev C, och C blev D, och den installerade windows på D men gjorde C till systempartition, på nåt jäkla vis...

Då är det enklare att boota med skivan, och trycka på R för reparationskonsollen. Där får man logga in i sin windowsinstallation, och sen skriver man bara format c. tadaa! efter ett tag är det tomt, och det går bra att starta om med skivan och installera. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Måste testa att formatera :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ta backup innan om du är osäker. :)

MadModder: Bra idé! :)

Usch ja, det gäller att vara väldigt vaksam över hur DOS/Windows flyttar runt bokstäverna. Jag har råkat formatera fel enhet när startdisketten hade gjort en RAM-disk som försköt alla enhetsbokstäver efter C. Nu dubbelkollar jag alltid med FDISK och kör en DIR innan, så det blir rätt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kalla mig petig men jag har inga andra hårddiskar inkopplade än den som skall formateras för en ren win installation eller 2 hårddiskar om jag skall ghosta den ena för backup.

Kör alltid format och sådant i DOS så vet man att inget program eller så kan klanta till det.
BJ

Inlägg av BJ »

Oj. :lol:

Jag trodde också att cp bara kopierar filer och kataloger när man skriver så. Jag läste inte tillräckligt noga.

Jimmy:
Ta inte illa upp. Men jag tror att det blev lite missförstånd. :)

"Så om filer gick att återställa på orginalpartitionen så går de att återställa på den återställda partitionen."

"för tredje gången. :D
Filerna som är borttagna kommer inte tillbaka!"

Inte riktigt samma sak, va? ;)
Jag har glömt att skriva att jag kanske lägger in nåt annat på hårddisken innan jag återställer. Då kanske borttagna filer skrivs över.

Om dom "går att återställa på den återställda partitionen" så måste alla sektorer sparas.
Om dom "inte kommer tillbaka" så sparas dom inte.

Om du fortfarande inte förstår skillnaden så tror jag att du får sätta dig i lugn och ro och läsa igenom det här några gånger. ;)

En annan version på cp-kommandot då:

cp /dev/sda1/* /dev/sda3

Skulle det kunna fungera för att få en hel kopia av windows filsystem? Med alla lösenord och allting. Båda partitionerna får ha NTFS, kan vi säga.

MadModder:
Jag råkade få windows på D en gång. Men då blev D systempartitionen. Sen efter ett tag så ändrade windows D till C av sig själv,
så att det blev som det skulle. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

BJ:
"Ta inte illa upp. Men jag tror att det blev lite missförstånd."

Inga problem alls. Det är ju lätt hänt att det blir missar när man har texten som enda sätt att beskriva saker. :)

Men du citerar två helt skilda grejjer jag skrev. Det är klart att inte det är samma sak då. :wink:

Du skrev tidigare:
"Om jag då har hela partitionen full med gammalt skräp (som är borttaget) så måste den alltså kopiera 150 GB även om filerna som "finns" är mycket mindre."

Det låter som du menar att borttagna filer följer med när man gör en säkerhetskopia. Förstår jag dig rätt?

Ett exempel:
Jag har en helt tom partition. Där lägger jag en fil som är 10MB och en fil som är 1MB. Sedan tar jag bort filen på 10MB och gör en säkerhetskopia. Hur stor blir då säkerhetskopian utan komprimering?

Att döma av det jag citerade här ovan så låter det som att du tror att säkerhetskopian blir 11MB. Har jag uppfattat dig rätt där?
Rätt svar är iallafall 1MB. (Plus lite utrymme som Ghost behöver för att veta var sektorerna ska hamna.)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Egentligen har ni rätt, för /dev/sda *är* en fil. En fil som *är* hela disken.
Ska man kopiera ur innehållet så får man montera filsystemet på lämplig plats (/mnt t.ex.) och sedan kopiera filerna därifrån: cp -r /mnt/* /media/usb0.
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Det finns ett sätt som fungerar perfekt, iaf för mig. Mina damer och herrar, det heter "dd". dd if=/dev/hd** of=/sökväg-till-backup-ställe
Men då får du en fil av samma storlet som partitionen du kopierar ;)
BJ

Inlägg av BJ »

Okej.
Ja, ungefär så, Jimmy. Jag undrar om den gör det.
Det som jag vill göra är att bara kopiera dom katalogerna och filerna som är med i filstrukturen. Jag vill inte ha med nåt borttaget eller gammalt.

Jag tänkte alltså på samma som det här:
"Rätt svar är iallafall 1MB. (Plus lite utrymme som Ghost behöver för att veta var sektorerna ska hamna.)"

Det passar inte så bra att använda /dev/sda eller dd-kommandot, för då får jag en fil som är 150 GB. Lite jobbig storlek att ha på en fil... :wink:

Om jag gör så här då: (Ungefär.)

cp /dev/sda1/* /dev/sdb1/Wndows-kopior/Kopia_nummer_1

Blir det som jag vill då? Att den kopierar alla kataloger och filer som finns på c: och att alla lösenord och grejer följer med?

Gör ghost nåt mer special, eller kommer windows att fungera som det ska efter en "linux-återställning"?
(Återställning: cp /dev/sdb1/Wndows-kopior/Kopia_nummer_1/* /dev/sda1)

Ja... Man kanske får kopiera start-sektorn med dd också, då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Det som jag vill göra är att bara kopiera dom katalogerna och filerna som är med i filstrukturen. Jag vill inte ha med nåt borttaget eller gammalt."

och det har jag svarat på många gånger. :wink: Du har själv citerat det:

"för tredje gången. Filerna som är borttagna kommer inte tillbaka!"

edit: Hur menar du med "gammalt" förresten? Hur länge sedan filen skapades har ju ingen betydelse. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Nej, det har du rätt i. :) "Gammalt" borde inte vara med.

Okej. Men då menar vi samma sak nu.
Om jag skulle få för mig att kopiera hela windows från linux då?

Och vad menas med "en krypterad fil" som nån skrev här förut?
Det jag undrar är om man måste ha ghost för att kopiera allt som hör till windows, eller om det går att göra det med linux.
Ntfs har ju gömda filer och grejer. Gömda data-strömmar eller vad det heter.

Finns det vissa saker som måste ligga på rätt ställe på hårddisken, eller kan man flytta på dom som man vill?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När det gäller Windows så kan man säga att det som ligger i mapparna "documents and settings", "Program" och "Windows" (med undermappar) måste vara på de ställena, förutsatt att man inte ändrar en massa i registret. Resten kan man flytta runt.

Man måste inte ha Ghöst för att kopiera allt som tillhör Windows, men det är det smidigaste programmet för detta som jag någonsin provat. :)

Att kopiera Windows från Linux känns lite onödigt, men Speakman m.fl är mer insatta i exakt hur man gör. Jag föredrar att stoppa in en diskett med Ghost och starta om datorn. Några få knapptryckningar senare har man en backup. 8) :)
BJ

Inlägg av BJ »

Å... Snart nytt rekord i att tolka saker på flera sätt. :)

Jag menar om man kan lägga allting hur som helst på hårddiskens skivor, eller om t.ex. win.exe ;) måste ligga på sektor 735 och framåt.

Linux-experterna får gärna tala om om det fungerar. Kopierat filer har jag gjort förut, men aldrig hela windows.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det finns ju andra fördelar med Ghost kanske, men du kan hur som helst inte skriva cp /dev/sda1/osv för /dev/sda1 är en *fil*, inte en *katalog*.
/dev/sda är hela disken och /dev/sda1 är första partitionen på den disken.
Återställning är cp /media/usb0/filendudumpadetill /dev/sda.
"dd" går ju att använda och är i princip samma sak fast man kan själv ställa in blockstorlek osv.

Fullständigt exempel:

Kod: Markera allt

cp /dev/sda /media/usb0/mindiskbackup
Förutsätter att du har en mountad USB-sticka under /media/usb0 så sparar den en fil på den "mindiskbackup" innehållande EXAKT hela disken (på en 120GB disk blir det 120GB fil). Alltså är det inte en USB-sticka du ska ha. :)
För att återställa kör du:

Kod: Markera allt

cp /media/usb0/mindiskbackup /dev/sda
Givetvis bör du göra en "filbackup" på de absolut viktigaste filerna först ifall något skulle hända. :)

EDIT: Vad gäller att kopiera filerna så är väl risken större att inte alla attribut sparas på rätt sätt. Ghost kanske tar tillvara på precis allt, och samtidigt bara kopierar filer. Då är ju det kanske att föredra då det inte tar mer plats än själva utnyttjade utrymmet på disken (plus att du får en fullständigt defragmenterad disk efter återställning...)
Min poäng med "cp /dev..." var inte att det var bättre (utrymmesmässigt t.ex.), utan att det gick. :)
Skriv svar