E85's CNC-fräs
Jag är mycket intresserad av hur det här CNC projektet fortskrider (eftersom den här konstruktionen kunde gå att bygga i pappas verkstad). Kan du ge oss några updateringar?
Vad är det för mått på ramen för x, y och z? Vad väger ram och rör för respektive "axel"?
De där bitarna du tillverkat för att fästa lagren i: Tillverkade du dem för att få rören att gå så nära ramen som möjligt? Kunde man inte ännu enklare bara ta två lämpliga bultar och skruva fast dom i en mall så att man uppnår rätt position och vinklar, sedan svetsa fast bultarnas skallar direkt i ramen?
Vad är det för mått på ramen för x, y och z? Vad väger ram och rör för respektive "axel"?
De där bitarna du tillverkat för att fästa lagren i: Tillverkade du dem för att få rören att gå så nära ramen som möjligt? Kunde man inte ännu enklare bara ta två lämpliga bultar och skruva fast dom i en mall så att man uppnår rätt position och vinklar, sedan svetsa fast bultarnas skallar direkt i ramen?
Hej,
Har inte tillgång till verkstaden över sommaren så i September kommer projektet att tas upp igen.
Det fungerar säkert som du (mri) säger men eftersom jag har tillgång till fräs och hittade en stump aluminiumstång så fick det bli på det roliga viset.
Tänk på att alla mått blir fel om man inte är duktig på att svetsa... Jag har fått planfräsa vissa ytor för att få någorlunda precision.
Jag är inte mycket för att svetsa fast allting då det känns bättre att kunna plocka isär så mycket som möjligt för blästring, byte av delar, justering osv.
Återkommer vid tillfälle med bilder på alla tre kulskruvar, lagerhus m.m. som jag fräst.
EDIT:
Vikten på bara ramen med rör skulle jag uppskatta till ca 30-40kg.
Har inte tillgång till verkstaden över sommaren så i September kommer projektet att tas upp igen.
Det fungerar säkert som du (mri) säger men eftersom jag har tillgång till fräs och hittade en stump aluminiumstång så fick det bli på det roliga viset.

Tänk på att alla mått blir fel om man inte är duktig på att svetsa... Jag har fått planfräsa vissa ytor för att få någorlunda precision.
Jag är inte mycket för att svetsa fast allting då det känns bättre att kunna plocka isär så mycket som möjligt för blästring, byte av delar, justering osv.
Återkommer vid tillfälle med bilder på alla tre kulskruvar, lagerhus m.m. som jag fräst.
EDIT:
Vikten på bara ramen med rör skulle jag uppskatta till ca 30-40kg.
Jag är nybörjare på metallarbete. Har egentligen inte haft något intresse för det förrän, nu.
Nu är det dock hög tid att lära sig lite av pappa förrän han blir för gammal. Har sett honom några gånger "in action" vid svarven. Alla reglage och inställningar verkar sitta i ryggmärgen. Ett projekt som det här vore perfekt att genomföra.
Att svetsa bultarna är säkert vanskligt. Min tanke var dock att skruva fast 4 bultar (dvs två lagerpar) i ett vinkeljärn, passa in och sedan svetsa fast skallarna. Kommer bultarna att vrida sig fast de är fastskruvade? Jag antar att inpassningen blir svår att göra före svetsningen också. I verkstaden finns ingen metallfräs, därför dessa tankar.
Jag ser att du planfräst ytorna under fästena för de 4 lagerparen. Är andra sidan planad också, så att båda sidor (under och ovansidan) av x/y-vagnen är helt parallella?
En liten svaghet med din konstruktiona är väl att spindeln ligger ganska långt från z-axeln, jämfört med en konstruktion med en portal? Ju mer arbetsyta på y man vill ha, desto längre bort från z hamnar spindeln... Skall bli intressant att se hur stabil den blir. Själv skulle jag önska en aning större arbetsyta.

Att svetsa bultarna är säkert vanskligt. Min tanke var dock att skruva fast 4 bultar (dvs två lagerpar) i ett vinkeljärn, passa in och sedan svetsa fast skallarna. Kommer bultarna att vrida sig fast de är fastskruvade? Jag antar att inpassningen blir svår att göra före svetsningen också. I verkstaden finns ingen metallfräs, därför dessa tankar.
Jag ser att du planfräst ytorna under fästena för de 4 lagerparen. Är andra sidan planad också, så att båda sidor (under och ovansidan) av x/y-vagnen är helt parallella?
En liten svaghet med din konstruktiona är väl att spindeln ligger ganska långt från z-axeln, jämfört med en konstruktion med en portal? Ju mer arbetsyta på y man vill ha, desto längre bort från z hamnar spindeln... Skall bli intressant att se hur stabil den blir. Själv skulle jag önska en aning större arbetsyta.
Kul! Jag är också nybörjare men har som sagt tillgång till verkstaden på skolan (läser maskinteknik) så man lär sig ju eftersom.mri skrev:Jag är nybörjare på metallarbete. Har egentligen inte haft något intresse för det förrän, nu.Nu är det dock hög tid att lära sig lite av pappa förrän han blir för gammal. Har sett honom några gånger "in action" vid svarven. Alla reglage och inställningar verkar sitta i ryggmärgen. Ett projekt som det här vore perfekt att genomföra.
Det låter som det kan fungera, men hur har du tänkt få 60 grader mellan skruvarna? Du kommer även få lägga distanser på bultarna annars tar röret i vinkeljärnet om jag tänker rätt. Du ser hur jag har fräst bort lite i mitten på mina lagerklossar.Att svetsa bultarna är säkert vanskligt. Min tanke var dock att skruva fast 4 bultar (dvs två lagerpar) i ett vinkeljärn, passa in och sedan svetsa fast skallarna. Kommer bultarna att vrida sig fast de är fastskruvade? Jag antar att inpassningen blir svår att göra före svetsningen också. I verkstaden finns ingen metallfräs, därför dessa tankar.
Båda sidor är planade, ja. Hela vagnen blev skev när jag svetsade men det går säkert att få det ganska rakt utan att plana om man punktar ihop på rätt sätt. Jag får kanske lite för bråttom när det kommer till finlir som tar tid.Jag ser att du planfräst ytorna under fästena för de 4 lagerparen. Är andra sidan planad också, så att båda sidor (under och ovansidan) av x/y-vagnen är helt parallella?

Jag tror inte det kommer svikta så farligt. Tycker det känns bra med rörligt bord istället för att spindelmotorn och allt annat ska behöva flytta på sig. Ska man ha mindre spindelmotor och större arbetsyta (y-axeln framförallt) är nog portal att föredra.En liten svaghet med din konstruktiona är väl att spindeln ligger ganska långt från z-axeln, jämfört med en konstruktion med en portal? Ju mer arbetsyta på y man vill ha, desto längre bort från z hamnar spindeln... Skall bli intressant att se hur stabil den blir. Själv skulle jag önska en aning större arbetsyta.
Nu börjar det hända saker igen!
Har svarvat och fräst några hållare till kulskruvarna. Blev enklast att svarva lagersätena av en rundstång och spänna fast lagren m.h.a en aluklump som även fungerar som fästpunkt.
Ska borra fästhålen och gänga lite imorgon så kanske det blir provkörning av åtminstone en axel.

Har svarvat och fräst några hållare till kulskruvarna. Blev enklast att svarva lagersätena av en rundstång och spänna fast lagren m.h.a en aluklump som även fungerar som fästpunkt.
Ska borra fästhålen och gänga lite imorgon så kanske det blir provkörning av åtminstone en axel.


Jag behöver hjälp att koppla in mina induktiva givare till jojjes styrkort. Det är PNP-givare som är "Normally open" vilket som jag förstår betyder att de ger ut matningsspänningen (10-30VDC) på utgången när den detekterar metall.
Min idé på lösning bygger på nån typ av optokopplare mellan givaren och styrkortet (parallellporten). Har inte mycket elektronikvana så om nån har förslag vore det kanon.
Länk till givaren. NEB12-18GM50-E2-V1 är min modell.
http://www.am.pepperl-fuchs.com/pdf/doc ... c_18mm.pdf
Min idé på lösning bygger på nån typ av optokopplare mellan givaren och styrkortet (parallellporten). Har inte mycket elektronikvana så om nån har förslag vore det kanon.
Länk till givaren. NEB12-18GM50-E2-V1 är min modell.
http://www.am.pepperl-fuchs.com/pdf/doc ... c_18mm.pdf
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26420
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Placeringen är nog inget problem då de kommer sitta väl skyddade från spån och annat.
Läste idag att en liknande typ av givare har 0.6mm "repeatability" så det är väl inte så jättebra.
Blir intressant att mäta noggrannheten senare...
Tycker det ska finnas nån billigare och bättre lösning än att använda relä.
Det jag har är alltså en 12v signal från sensorn som ska kunna avläsas genom parallellporten.
Läste idag att en liknande typ av givare har 0.6mm "repeatability" så det är väl inte så jättebra.
Blir intressant att mäta noggrannheten senare...
Tycker det ska finnas nån billigare och bättre lösning än att använda relä.
Det jag har är alltså en 12v signal från sensorn som ska kunna avläsas genom parallellporten.
Om du tar t.ex. 4N25
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _75_364_51
Med 12V matning begränsar du strömmen till optolysdioden med t.ex. ett 390 ohms motstånd.
Dvs, på sensorsidan sätter du motståndet mellan sensorns pin 4 och optokopplarens pin 1. Sen kopplar du optokopplarens pin 2 till sensorns jord pin 3. Sensorn själv skall kopplas till 12V / Jord på pinnarna 1 och 3.
På parallelportssidan tas normalt +5V "matningsspänningen" från en datapinne (utgång) som alltid är hög (rätta mig om jag har fel). Sätt ett pull-down motstånd (dvs mot jord) på den ingångspinne du tänkt använda för sensorn, t.ex. 10k ohm. Sätt optokopplarens pin 5 till +5V "matningsspänningen" och pin 4 till ingångspinnen. Dvs, ingångspinnen är normalt låg via pull-down motståndet, men när sensorn och optokopplaren "drar", får du +5V på ingångspinnen.
Ungefär så...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _75_364_51
Med 12V matning begränsar du strömmen till optolysdioden med t.ex. ett 390 ohms motstånd.
Dvs, på sensorsidan sätter du motståndet mellan sensorns pin 4 och optokopplarens pin 1. Sen kopplar du optokopplarens pin 2 till sensorns jord pin 3. Sensorn själv skall kopplas till 12V / Jord på pinnarna 1 och 3.
På parallelportssidan tas normalt +5V "matningsspänningen" från en datapinne (utgång) som alltid är hög (rätta mig om jag har fel). Sätt ett pull-down motstånd (dvs mot jord) på den ingångspinne du tänkt använda för sensorn, t.ex. 10k ohm. Sätt optokopplarens pin 5 till +5V "matningsspänningen" och pin 4 till ingångspinnen. Dvs, ingångspinnen är normalt låg via pull-down motståndet, men när sensorn och optokopplaren "drar", får du +5V på ingångspinnen.
Ungefär så...
Montera givaren så att föremålet den "läser" av kommer in vinkelrätt mot givaren och inte rakt "framifrån". Jag har induktiva givare från Contrinex på min maskin, små saker med M4 gänga och reperterbarheten är mycket bra. Än så länge har jag inte haft några problem med spån men dom sitter hyffsat skyddat.
Det här är en möjlig koppling:

Fördel: Enkel.
Nackdel: Den är inte "failsafe". Får du ett kabel-brott på givaren så märker du inte det förrän du upptäcker att givaren inte fungerar. Jag har mina inkopplade ungefär så som bilden visar men jag använder dom bara som home-switch.
Här är en video som visar några homingsekvenser och dess reperterbarhet. Jag joggar iväg axeln lite mellen varje gång men som du ser så stannar den ganska nära noll efter varje homing. Notera dock att den absoluta positionen där sensorn triggar kanske kan ändra sig beroende på temperatur.
/H.O
Det här är en möjlig koppling:

Fördel: Enkel.
Nackdel: Den är inte "failsafe". Får du ett kabel-brott på givaren så märker du inte det förrän du upptäcker att givaren inte fungerar. Jag har mina inkopplade ungefär så som bilden visar men jag använder dom bara som home-switch.
Här är en video som visar några homingsekvenser och dess reperterbarhet. Jag joggar iväg axeln lite mellen varje gång men som du ser så stannar den ganska nära noll efter varje homing. Notera dock att den absoluta positionen där sensorn triggar kanske kan ändra sig beroende på temperatur.
/H.O