ProFtp Ubuntu

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

ProFtp Ubuntu

Inlägg av Housepainter »

Jag har nu i ett par veckor stångats fram och tillbaka i Ubuntu med div program och inställningar. Det har varit svårt att ställa om ifrån windows, men lärorikt.
Jag har lyckats få det mesta att fungera vid detta laget, men en sak får jag inte kläm på. Hur kan jag ställa in olika rootmappar till olika användare i proftp? Jag vill som "admin" tex ha tillgång till allt, medans jag för andra konton vill begränsa till någon enstaka mapp.
Jag har totalt kört fast i google-djungeln och hittar "inget" svar på min fråga. (jag är nog blind)

Skulle någon vänlig själ kunna ge mig en knuff i rätt riktning?

(^de fyra "jagen" :) )
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Måste säga att det inte hjälpte mig så mycket, tyvärr.
För det första. Är det i proftpd.conf som jag skall lägga in uppgifter i?
För det andra så förstår jag fortfarande inte ett dyft om hur jag skall lägga in några grupper.

Jag är ute efter att göra tre grupper för tillfället. En till mig själv där jag kan komma åt /media/Ftp och rubbet som ligger under den mappen.
En andra grupp skall ochså komma åt /media/Ftp dock skall de inte ens kunna se en mapp som heter /media/Ftp/server.
Sen har jag en tredje grupp som skall komma åt en mapp inne i /media/Ftp/server

Efter att ha fått till grupperna så undrar jag även hur jag lägger till nya användare och sätter vilken grupp de skall tillhöra.
tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Normalt sett användarna i FTPn samma som till systemet. Vill man ha någon annat får man använda sig av "virtual users", men det är inte helt lätt.
Installera "gproftpd" så får du ett grafiskt konfigurationsgränssnitt att leka med. Kanske du får till det där.

sudo apt-get install gproftpd
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Ja det skall läggas till i proftpd.conf.

Du behöver använda groupadd för att lägga till grupper. och usermod för att lägga till användare i grupper.

Sedan bör du kunna följa exemplet i speakmans länk.

Edit: För det du vill göra behöver du läsa in dig på rättigheter o.s.v, men det går att göra. ett alternativ kan ju vara att göra tre olika platser för dom olika grupperna och sedan länka in innehållet de skall ha tillgång till.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

att lägga till användare i systemet är inga problem. Jag vill göra det den hårda vägen. men inte olöjligt (edit. nä, ömöjligt skall bet vara) att jag kollar på gproftp. Skall jobba snart, men jag kollar på det när jag kommer hem i natt. Tack!
Skriv svar