Radiosändare med 807

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Gallret skall faktiskt dra upp till 3, 4mA, en liten egenhet som ett klass C steg med rör har. För att kunna switcha röret snabbt av och på driver man gallret med ganska hög växelspänning, ca 80 volt i mitt fall. på de positiva topparna kommer gallret att dra till sig en mindre mängd elektroner och det gör att en liten ström börjar flyta. Jag utnytjar det för att skapa den negativa förspänning gallret behöver. I gallerkretsen sitter ett motstånd som är dimensionerat utefter gallerströmmen att skapa lämplig klass C förspänning = cirka 70 volt.

Löste problemet med mätaren. Det visade sig att fullt utslag på mätaren gavs vid 1V, även fast skalan var graderad 0-40mV. Justerade till det "mätmotstånd" jag hade i gallerkretsen, sen funkade det prima.

Har dock stött på patrull med moduleringen. Det verkar som om impedansen på slutsteget inte riktigt blev den förväntade och därför fungerar inte den trafo jag valde. Problemet yttrar sig i att det är omöjligt att få 100% modulation, samt att svår distorsion uppträder vid mer än 10 -> 20% modulation. Har testat de olika inkoplingsalternativen som fanns på den Hammond 125GSE jag har, men inget funkar tyvärr. På min fina gamla rörförstärkare jag modulerar med har jag även testat köra olika utimpedans, mellan 4 till 100ohm. 100ohm verkade fungera bässt, men fortfarande låter det mycket illa vid mer än 20% modulation.

Sitter nu och spånar på att plocka hem en _riktig_ modulationstrafo från USA (Ebay) och bygga en "konventionell" modulator med två mottaktkopplade 6L6or. Min ursprungliga design, den jag provkört nu använder sig av en vanlig utgångstrafo för klass A rörsteg. primären på den trafon sitter i serie med matningen utav sändarslutsteget och sekundären drivs av en vanlig audioförstärkare. Ett lite udda koncept som jag improviserade ihop eftersom det är ganska svårt att få tag i "riktiga" modulationstransformatorer. Det borde ha fungerat, men det var som sagt det där med impedansen. På en modulationstransformator konstruerad speciellt för ändamålet har man en hel bunt med uttag på både primär och sekundärlindningarna för att kunna prova sig fram till den koppling som fungerar bäst.

Å den ljusare sidan verkar slutsteget kunna kräma ur sig rätt bra med effekt!

EDIT:
Det var ett "primären" för mycket, se fetmarkerad ändring

/Oskar
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag funderade på en sak i din koppling. Du har kopplat skärmgallret till anodspänningen, jag antar att du kör in modulationen där också. Kan det inte vara därför du får problem med linjariteten. Vore det inte bättre att mata skärmgallret separat ?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nej, jag tror det är rätt att modulera både skärmgaller och anod. Har inga bra teoretiska bevis på det, men jag har kollat runt mycket och det verkar vara det här som gäller:
http://www.vias.org/basicradio/basic_radio_29_04.html

/Oskar
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Gallret skall faktiskt dra upp till 3, 4mA,

Ojdå det var värst. Rätt hög spänning iof du verkar dra på där. :) Tunga grejer det här..
peter555

Inlägg av peter555 »

Det beror iofs på hur stor C6 är. Med C6 i din koppling har du en gränsfrekvens på ca 1 kHz. Du kanske ska prova att minska C6 till 1 nF. Har du kollat så att inte AF signalen distar ?

Det fanns en hel del intressanta böcker om rör på den där sidan. Nu blir jag riktigt sugen att labba med lite RF PA igen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

C6 tilsammans med RF drosseln förhindrar skärmgallret att följa med i moduleringen?

Har inte kollat hur signalen ser ut till exempel på högtalarutgången på min förstärkare, men däremot ser den bra ut från signalkällan. Har provkört med triangelvåg och sinus. Jag kanske borde ta en titt med skopet hur det ser ut mellan min "gröning" och mod. trafon.

EDIT:
Nej, du menar förståss skärmgallermotståndet.
Nu börjar en del saker falla på plats. Hmmm ...

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det hjälpte inte att byta ut avkopplingskondingen vid skärmgallret. Provade en 1nF, men kunde inte se att det blev ngn skillnad. Testade även att koppla bort slutsteget från nätdelen / mod. trafon och lägga på en 1kHz 1Vpp triangelvåg på B+ kontakten. Den tog sig fram både till anoden på slutröret och till skärmgallret helt oförvanskad (iaf vad jag kunde se).

Kollade med skopet på spänningen från audioförstärkaren under modulering. Den är förvanskad redan där. Antingen tycker förstärkaren inte om att driva en trafo som last, eller så är det nåt galet med impedansanpassningen, som jag spånade på i första "modulationsprobleminlägget".

Vi börjar med att sova på saken :)

/Oskar
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad jag kunde förstå av artikeln så ska skärmgallret följa i fas med modulationen Det antar jag beror på att man vill flytta arbetspunkten för röret iom att anodspänningen varierar när man modulerar.

Med 47kohm och 10 nF så borde amplituden gå ner till hälften för en 1kHz signal på skärmgallret. Prova med sinussignal.

Om du ska ha 100 % modulation så måste din AF spänning vara lika hög som RF spänningen på anoden. Du får väl kolla att modulationstrafon kan ge så hög spänning i den lastimpedansen som röret utgör.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det visade sig att jag lyckats hamna i en återvändsgränd med min modulationstrafo. En sak har jag fått lära mig under det här bygget, har saker och ting gjorts under en lång tid på ett visst vis finns troligen en bra anledning .. näe man skall hålla sig till beprövade konstruktioner och inte ta genvägar (iaf inte innan man är tillräckligt duktig).

Har letat reda på och fått hem en ordentlig UTC S19 mod. trafo från USA som klarar i princip vilken lastimpedans som helst. Det blir nu en helt annan konstruktion på nätdel + modulator. Förstärkaren "flyttar in" i nätdelen. Jag har tänkt snickra ihop en mottaktsförstärkare som i princip är likadan som den "gamla gröna" som visades alldeles i början av tråden. Det blir två st 6L6:or med en 6SN7 fasvändare (difförstärkare med konstantströmkälla i katodkretsen). Har spaning på en annan mikrofon också, så jag vet inte än om jag behöver nåt extra förstärkarsteg innan fasvändaren, måste nästan få hem miken och kolla dess output först. Det blir en hel del jobb alltså innan det börjar likna nåt.

Har ett första prel. schema på nätdelen + modulatorn. Än så länge utan komponentvärden.

Schema

Får hem det nya chassit till nätdelen+modulatorn i början av nästa vecka.

Så trist att semestern snart e slut .. får se hur fruktansvärt me göra man har när man kommer tillbaks. Det kanske inte blir nån fler uppdatering i tråden förrän nästa semester! :)

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Suck .. får prova igen. Det inlägg jag skrev under typ en timme lyckades jag klanta bort så det försvann! Iiiiilskaaa..

Stora framsteg

Har under ett par kvällar pysslat med att montera ihop den nya nätdelen / modulatorn. Ikväll började jag bli så pass färdig att jag tyckte det var hög tid för en provkörning för att se om jag gått in i ännu en återvändsgränd eller om det kanske skulle kunna fungera den här gången!

Fick i min gamla design problem med att jag inte kunde modulera i mer än 20%. Den gamla nätdelen och modulatorn använde sig av en separat effektförstärkare ståendes bredvid nätdelen. Förstärkaren matade en transformator som satt i serie med matningsspänningen till radiosändarens slutsteg.

Sändarsteget matas med 450VDC och för att amplitudmodulera 100% måste modulationstrafon ge ett sving på 450V. Den transformator jag provade med i den gamla designen var avsedd för ett klass A rörsteg och jag kunde inte få några 450V sving på matningen med den, långt ifrån.

Dags att designa om och bygga som de gjorde i gamla tider. Effektförstärkaren "flyttas in" i nätdelen, en riktig modulationstransformator avsedd för ändamålet införskaffas och jag börjar på nytt med ett nytt chassi. Modulationsförstärkaren byggs naturligtvis med rör, klassiska 6L6GC!

Det principschema jag postat tidigare gäller fortfarande, om än med vissa småförändringar.

Började med att provköra med alla rör utom likriktarröret urtagna och inga belastningar inkopplade på nätdelen. Fick en frisk och kry högspänning på 530VDC, allt OK so far. Pluggar i V6, stabbröret, funkar fint.

Kopplar nu in effektmotstånd som belastningar i stället för VFOn och sändarslutsteget. Pluggar även in V4 och V5 (6L6GC). Kontrollerar först biasen på V4 och V5, ser bra ut. Sedan justerar jag in R1 och R2 som skall se till att VFOn får 300VDC oavsett om man sänder eller om man är i stand-by. R1a och R1b, som är två poler på ett och samma relä, växlar mellan sändning och standby. R1a sitter inte i slutrörens katodkrets enligt schemat, utan kopplar om skärmgallerspänningen till slutrören i stället. Vid sändning är skärmgallren på 390VDC och vid stan-by är de jordade, det stryper strömmen genom slutrören och förhindrar att onödig effekt eldas upp när man inte sänder.

Dags att kolla om fasvändaren V3a + V3b fungerar. Nej. Kopplat fel på konstantströmkällan i katodkretsen, fixar det och nu går det kalas.

Nu gäller det! Datorns ljudkort får förse fasvändaren med en 1kHz sinuston, dags att se om moduleringen fungerar! Flippar om till sändningsläge och kopplar in oscilloskopet över det effektmotstånd som skall representera sändarslutsteget. "Men skit också, bara 22V i spänningssving från modulatorn .. vad kan vara fel" "aah, proben till skopet står ju på 10x dämpning din träskalle".

Det här ser ju väldans bra ut, 220V sving från modulatorn. Men det är ju bara cirka 50% modulering. Eftersom jag inte dragit ledningarna kring första röret i signalkedjan (V2) har jag lite dåligt med förstärkning. Kollar om ljudkortet kan kräma på lite till utan att klippa, jodå! Nu har kag helt plötsligt 440V sving från modulatorn!! Anser mig vara tillräckligt nära de efterlängtade 100 procenten i modulering och ger mig för kvällen.

Yes! Vilken känsla alltså! Känns inte bara otroligt bra, är även "store deln" förvånad att jag inte stötte på mer motstånd den här gången 8)

Tyvärr har jag inte längre möjlighet att snåla och låna Fars kamera (farsgubben badade med kameran, fiskeolycka :) ) .. skulle gärna visa lite bilder, tycker det blev ett ganska snyggt bygge! Skall fixa bilder innan 2/11.

Har lite småjusteringar kvar. De spänningsutjämningsmotstånd på 33k som sitter vid de seriekopplade filterlytarna blev alldeles för små, vet inte vad jag tänkte .. de blir ganska varma. Måste även fixa mikrofonsteget (V2) och montera in kontaktdonet till mikrofonen. Blev ett byte av mikrofon också, har skaffat mig en sån här tjusig pjäs; Astatic D104
Smidigt att ha en mikrofon som har inbyggd push-to-talk, nu kan jag direkt koppla in det relä som sköter växlingen mellan sändning och stand-by!

Tack ni som orkade läsa! Var ett betydligt mer strukturerat inlägg från början .. sen jag klantat så det försvann blev det mer hafsskrivet!

/Oskar
peter555

Inlägg av peter555 »

Spännade, det låter kul att du verkar fått fart på prylarna. Väntar med spänning på nya bilder.
Sedan gör du helt rätt och slutar när det går som bäst. Jag vet inte hur många gånger man sagt, "jag ska bara prova en sak till" sent på kvällen och allt har brunnit upp.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nice! :tumupp:

Ser ju ut som att det går bra det här. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att det gick bra! :)

Det är alltid lika kul att läsa den här tråden. :) :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Dags för lite bilder på nya modulatorn!

Först en bild på hela sändarsjabraket

Modulatorn och den fina mikrofonen.

Annan vy av framsidan på modulatorn.

Baksidan med alla kontakter.

Och så det intressantaste .. undersidan.

Blev inte så tokigt tycker jag. Har försökt hålla ledningsdragningen under chassit hyffsat prydlig också. Det är iaf inte det rörigaste punkt-till-punkt bygget jag sett! ;)

Kommer att fortsätta tweaka nu i afton. Biasen till 6L6 rören skall finjusteras, skall försöka åtgärda det där med motstånden som blev för varma och sen har jag ju mikrofonsteget kvar. Får en passande chassikontakt nu i slutet av veckan, så då hoppas jag kunna göra allt klart.

/Oskar
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Riktigt snyggt det där - ser professionellt ut. Och micken är som sagt vacker. :tumupp:
Skriv svar