Motorvärmare utan uttag
Finns det lampor finns det ju elektricitet dragen i lokalen men visst betalar ni inte själv kan jag förstå varför det är gjort som det är gjort...
Dock bör man väll kunna förhandla så att det skall ingå uttag för motorvärmare jag menar man kan ju räkna på det och ta fram en avgift som verkar rimlig eller hur?
Dock bör man väll kunna förhandla så att det skall ingå uttag för motorvärmare jag menar man kan ju räkna på det och ta fram en avgift som verkar rimlig eller hur?
Om man bortser från nypriset, varför skulle inte installationen av en bensin/dieselvärmare kunna vara ett GDS? (begagnade finns för ca 3000 kr på blocket)limpan4all skrev: Eller en bensinvärmare (räkna dock med >15000:- installerat och klart, knappast GDS).
Har själv en 3-5kW webasto dieselvärmare som tidigare ägaren hade monterat i en 740 bensinare (en egen liten dieseltank för värmaren). Ser inte ut att vara något komplicerat att ansluta. Tänkte använda den för uppvärmning av bodelen i hästtransporten, fast det lär bli både sommar och vinter igen innan den är på plats....

edit: En ganska trolig orsak till att de inte dragit fram vägguttag till alla bilplatser i garaget är att effektbehovet blir ganska stort! 20 motor/kupevärmare kräver rejäl matning...
>edit: En ganska trolig orsak till att de inte dragit fram vägguttag till alla
>bilplatser i garaget är att effektbehovet blir ganska stort! 20
>motor/kupevärmare kräver rejäl matning...
iofs, men alla kör ju inte sin värmare särskilt länge och kanske inte helt samtidigt. Men det är ju en hel del garage här...
>bilplatser i garaget är att effektbehovet blir ganska stort! 20
>motor/kupevärmare kräver rejäl matning...
iofs, men alla kör ju inte sin värmare särskilt länge och kanske inte helt samtidigt. Men det är ju en hel del garage här...

- Mizzarrogh
- Inlägg: 22787
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Tycker också det verkar märkligt, bensin/dieselvärmare (bortsett från gamla ebers och liknande) är ju mer saker man förknippar med tex. temporär användning i samband med tex skogsarbeten och liknande där man måste kunna starat bilen långt ute i nowhere. Som permanent alternativ är det inte särskillt lönsamt i längden.
Batterier kommer nog att krävas några stycken om det skall räcka till tillräckligt länge i praktiken, så det är nog tveksamt om det skulle funkar särskillt bra.
(visst, det går att köra direkt på 12/24v men tar en rent ut sagt helsdkottas tid innan det händer något, förutom att det drar en heldel kräm ur batteriet, men kan intyga att dricksvattenvärmare för 12v inte funkar något vidare...
)
Sitter visserligen en bensinvärmare av äldre snitt på en av bilarna här (de nya dieslvärmarna är mycket bättre, men priset börjar, som sagt på 8k och uppåt (nypris) om man vill ha en bra sådan...), men dels drar den en del soppa, men framför allt har den en tendens att dra ur batteriet ordentligt när den skall tända upp och det klickar några gånger innan det hela går i gång.
(de gamla eber var bättre, men de är ju egentligen inte motorvärmare i den bemärkelsen (de tillverkar ju bara hetluft) och de sörplar i sig en heldel soppa...)
Tror faktiskt jag har en eber liggandes lös någonstans.
Så, sammanfattningsvis, uttag (eller i nödfall skarvsladd) är det enda som funkar bra under längre tid, allt annat är i första hand för mer eller mindre temporär användning. Bensin/diesel/gasolvärmare är dessutom direkt olämpligt att använda inomhus eftersom detta kan leda till koloxidförgiftning och annat kul.

Batterier kommer nog att krävas några stycken om det skall räcka till tillräckligt länge i praktiken, så det är nog tveksamt om det skulle funkar särskillt bra.
(visst, det går att köra direkt på 12/24v men tar en rent ut sagt helsdkottas tid innan det händer något, förutom att det drar en heldel kräm ur batteriet, men kan intyga att dricksvattenvärmare för 12v inte funkar något vidare...

Sitter visserligen en bensinvärmare av äldre snitt på en av bilarna här (de nya dieslvärmarna är mycket bättre, men priset börjar, som sagt på 8k och uppåt (nypris) om man vill ha en bra sådan...), men dels drar den en del soppa, men framför allt har den en tendens att dra ur batteriet ordentligt när den skall tända upp och det klickar några gånger innan det hela går i gång.
(de gamla eber var bättre, men de är ju egentligen inte motorvärmare i den bemärkelsen (de tillverkar ju bara hetluft) och de sörplar i sig en heldel soppa...)
Tror faktiskt jag har en eber liggandes lös någonstans.

Så, sammanfattningsvis, uttag (eller i nödfall skarvsladd) är det enda som funkar bra under längre tid, allt annat är i första hand för mer eller mindre temporär användning. Bensin/diesel/gasolvärmare är dessutom direkt olämpligt att använda inomhus eftersom detta kan leda till koloxidförgiftning och annat kul.

Bensinvärmare är jäkla nice och fungerar perfekt. Hade en (och har den fortfarande liggande i ladugården) på jag trodet var 9 Kw. Motorvärmaren var som en fjärt i rymden i jämförelse, man kunde köra denna 10-20 minuter innan man skulle iväg så var bilen varm betydligt mer än för motsvarande elfjanteri. Detta då det var neråt 15-20 grader kallt.
Märk väl att värmer man SNABBT så spar man miljön genom att man slipper elda så länge för kråkorna. I bensin så drog det iaf inte så det märktes och absolut inga 70 spänn i månaden.
Det som är vikigt med dessa är ett friskt batteri annars kan man bli ståendes med varm bil. Plus att det är en ökad brandrisk för bilen.
Märk väl att värmer man SNABBT så spar man miljön genom att man slipper elda så länge för kråkorna. I bensin så drog det iaf inte så det märktes och absolut inga 70 spänn i månaden.
Det som är vikigt med dessa är ett friskt batteri annars kan man bli ståendes med varm bil. Plus att det är en ökad brandrisk för bilen.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22787
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Fint, ni kan få köpa mina om ni vill...
(nå, tror det måste var något fel på den, verkar ju inte riktigt den skall dra batteriet i botten varje gång man tänder, har bara mer erfarenhet av gasolvärmare för större maskiner när det gäller externa värmare annars, de funkar bra under förutsättning det är tekniskt möjligt att använda, diselvärme är ju annars också vanligt på tex hetvattentvättar och annat. De nya aggregaten är nog bra mycket bättre gissar jag men de är fortfarande dyra, åtminstone de jag kollade på fast de var av litet bättre kvalitet än standard aggregaten.)
En inpass fråga bara, tjänar man verkligen något på att värma mer än bara motorsytemet? Rent personligen tycker jag just nu, under rådande omständigheter, det mest känns som resursslöseri att värma hela kupen annat än av rent bekvämlighetsmässiga skäl, om man inte behör det.
(verkar inte gå att ställa enkelt på den värmartyp jag har, enligt vad det ser ut (eller så är det meningen man skall göra detta med reglagklaffarna, jag vet inte) (själva apparaten är grovt uttryckt en stor metallburk med fläkten (samt tändelektronik, etc) och på denna ett "jetutblås" för lågan med rörslingor och annat. Sedan är den bara ansluten mellan uttaget för motorns avtappningsventil för kylarvattnet och motsvarande anslutning i andra änden, smidigt och enkelt.
)

(nå, tror det måste var något fel på den, verkar ju inte riktigt den skall dra batteriet i botten varje gång man tänder, har bara mer erfarenhet av gasolvärmare för större maskiner när det gäller externa värmare annars, de funkar bra under förutsättning det är tekniskt möjligt att använda, diselvärme är ju annars också vanligt på tex hetvattentvättar och annat. De nya aggregaten är nog bra mycket bättre gissar jag men de är fortfarande dyra, åtminstone de jag kollade på fast de var av litet bättre kvalitet än standard aggregaten.)
En inpass fråga bara, tjänar man verkligen något på att värma mer än bara motorsytemet? Rent personligen tycker jag just nu, under rådande omständigheter, det mest känns som resursslöseri att värma hela kupen annat än av rent bekvämlighetsmässiga skäl, om man inte behör det.
(verkar inte gå att ställa enkelt på den värmartyp jag har, enligt vad det ser ut (eller så är det meningen man skall göra detta med reglagklaffarna, jag vet inte) (själva apparaten är grovt uttryckt en stor metallburk med fläkten (samt tändelektronik, etc) och på denna ett "jetutblås" för lågan med rörslingor och annat. Sedan är den bara ansluten mellan uttaget för motorns avtappningsventil för kylarvattnet och motsvarande anslutning i andra änden, smidigt och enkelt.

Mizzarrogh:Min fungerade som du skriver men sen var det en yttre "kammare" (ungefär som på en bubbla) som varmluften till kupen gick igenom. Stigrör för att värma motorn.
Det roliga i sången var att man kunde köra bensinvärmaren samtidigt med bilen. En dag då det var kallt som f.n (tror det var drygt 30 grader) körde jag igång bilen och värmaren samtidigt (slutade tidigt den dagen så timern blev fel) och efter 5 minuter var det att stänga av den OCH dra ner på värmen i bilen. 2-3 Kw som värmer kupén är ruskigt mycket.
Ska fanimej gå ut och ta en bild på skrotet så får ni se miraklet. Var för övrigt superenkel att koppla in minns jag. En kabel till timern (färdiga kontakter) sen en till + och en till minus.
Det roliga i sången var att man kunde köra bensinvärmaren samtidigt med bilen. En dag då det var kallt som f.n (tror det var drygt 30 grader) körde jag igång bilen och värmaren samtidigt (slutade tidigt den dagen så timern blev fel) och efter 5 minuter var det att stänga av den OCH dra ner på värmen i bilen. 2-3 Kw som värmer kupén är ruskigt mycket.
Ska fanimej gå ut och ta en bild på skrotet så får ni se miraklet. Var för övrigt superenkel att koppla in minns jag. En kabel till timern (färdiga kontakter) sen en till + och en till minus.