Jaha då närmar sig vintern och så blir det dags att börja använda motorvärmaren. Min sambo pendlar mycket och kommer troligtvis använda bilen varje vardag i vinter och kallstarter är ju varken bra för miljön eller ekonomin i längden.
Till saken hör att vårt garage inte har några eluttag och jag har funderat ett tag på hur man ska lösa detta... jag är dessvärre ingen expert på högspänning, men skulle det helt enkelt fungera med en växelriktare? eller kommer denna ladda ur bilbatteriet så att hon inte kan få igång bilen alls?
En annan tanke är ju ett separat bilbatteri för växelriktaren kanske, men då måste jag ju kånka hem den och ladda då och då... men hur ofta? måste kolla hur många watt motorvärmarn tar...
Diesel/bensindriven värmare borde funka! Webasto har några olika modeller...
Kostar dock en hel del!
tror definitivt inte på att köra på batteri...
Ett vanligt bilbatteri ligger väll runt 60Ah... (grovt räknat så säg 700Wh)
Motorvärmaren ligger väll på 1500-2000W...
Växelriktaren (om man inte bygger sig ett 12V värmeelement) har väll en effektivitet 80-90%
Så en halvtimme kan du kanske köra motorvärmaren på batteri, och då har du tömt batteriet helt! Kräver altså två batteri
edit: Har h*n långt till jobb hinner kanske motorvärmar batteriet ladda sig tills nästa dag. Men detta kommer ju dra extra benisn detta med... iof inte så mycket...
Hur många vanliga 60Ah bilbatterier kan du tänka dig att ha i bilen? Hur långt har hon till sitt jobb?
Om sträckan till jobbet är under återuppladdningstiden så bortfaller möjligheten att ladda batteriet i bilen.
En motorvärmare "drar" allt mellan 300W och 1,5kW vanligen runt 500W.
Om den skall matas med ett bilbatteri (oavsett metod, växelriktare eller direkt) så räcker ett enstaka batteri inte till mer än 15 minuters drift vid -15 grader ute. Vid +20 grader och nytt batteri kan man antagligen få ut ca en timmes drift, men då behövs den ju inte lika mycket. Så i praktiken är det inte möjligt med batteri såsom matning.
Vad finns det för fler alternativ då? Värmeelement ja, hur fungerar de? Antar at det är någon värmeslinga som behöver installeras runt motorn då eller?
Ett annat alternativ kanske är om man kan värma kylarvattnet och få det att värma motorn. Minns att vi gjorde det i lumpen med gasbrännare, men det var ju iofs på militära fordon och ingen liten peugeot...
Bara för att ge lite bakgrundskunskap.
Om vi antar att bara kylvätskan skulle värmas och att det är 6 liter (vi bortser från ca 100kg i resten av motorn). Då skall det tillföras 1,165Wh / grad och kg massa som önskas värmas. Med 500W i tillförd effekt så skulle de 6 literna kylarvätska uppnå 80 grader deltatemperatur (ökning relativt omgivningen) på 1 timme och sju minuter. Om vi nu dessutom tar hänsyn till ca 100kg motor (ansätter AL som material) så kan vi omvandla allt till "vatten" dvs vi skall värma "21,5"+6=27,5l vattenekvilalent då skulle 1 timme med 500W värmare ge en uppvärmning på 15,6 grader totalt. Men då har inga hänsyn tagits till värmeförlusten till omgivningen.
Men för att kunna återladda ett batteri med 500W på 5,6 mil (ca 40 minuter) så måste batteriet uppnå 20 grader eller mera eller ha en laddare som ger överspänning OCH en generator som har minst 140A i oanvänd kapacitet, och det finns inte i praktiken.
Så att använda bilbatteri till motoruppvärmning funkar inte praktiskt sett.
www.calix.se se på motorvärmare dom har det du behöver. Ett GDS jobb för under 1000:-.
Eller en bensinvärmare (räkna dock med >15000:- installerat och klart, knappast GDS).
Kanske någon form av kolväte driven värmare (gas, fotogen, disel etc..) som värmer direkt?
Eller bränslecell?, om buller är okej så kan man köra elverk. Men det brukar kosta 10x vanlig el om jag minns rätt.
Ja det tycker jag rätt konstigt. Vi har lampor därinne men jag har gått runt och letat efter uttag men inte hittat något. Då borde det väl inte vara så svårt att installera uttag eller? Men de vill väl inte betala elen antar jag och att koppla så vi betalar själva är väl för krångligt...