Indikera 230 VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Vad har du för laddomat då? På den som morsan har sitter det lysdioder för laddning, urladdning och tillsatsvärme på styrenheten.

Jag har satt 10 ntc-motstånd jämnt fördelade över tanken, som via komparatorer styr 10 lysdioder. Eftersom vattnet skiktar sig så fint med laddomat är ju inte temperaturen i sig så viktig, det man vill veta är var gränsen mellan "kallt" och "varmt" är.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Tänk bara dock på att om du kopplar en LED till 230V så räknas det fortfarande inte som en lågspänningskabel. Ifall LED'en skulle ge vika så blir det då 230V i kabeln.

Ett annat tips. Har du inte en transformator alternativt en batteri eliminator liggandes o skräpar? Koppla in den så får du ju lågspänning tillgängligt när laddomaten arbetar. Batterieliminatorer har man ju ofta högvis med som ligger o dräller. Till datorprylar (modem, routrar, scanner osv), mobiltelefonladdare (hur många telefoner har du hunnit avverka?) och till alla de olika elektriska apparater i hemmet.

Mikael
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hmm... han skulle ju köra med optokopplare sa han ju. Fast de kan ju ge vika den oxo försåss. Men å andra sidan så kan trafon i vilken sak som helst ge vika och koppla ihop eventuella utgångar direkt med nätspänningen å andra sidan. :-)

Men nu när jag tänker efter lite på vad du sa så stämmer inte det. Kör han med en led som i kopplingen i länken jag hade så är det alltid spänning mellan led'en och nätet - detta oavsett om led'en är hel eller inte.

Fast iden du hade att bara helt enkelt koppla in en liten överbliven batterielliminator för att tända en lågspänningslampa när nätspäning finns är en aldeles utmärkt bra ide tycker jag.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jo jag vet att tanken var att använda en optokopplare, i sådant fall är det ingen fara för det ska mycket för att det ska gå galet då de ofta har 1500volt i isolationsspänning. Att jag nämnde det var ifall har han skulle få idén att dra upp kabeln direkt utan optokopplare.

I kopplingen du länkade till så får man det eftertraktade spänningsfallet på LED'en först när en ström tas ut. Tar man ingen ström så får man därmed 0v i spänningsfall och därmed helvågslikriktad nätspänning. Om LED'en packar ihop man får full spänning fram så berättade mina beräkningar (på 230v växel iofs) att en människa kommer att få ca 27mA igenom kroppen ifall har tar ett bra tag i ledningarna. Dvs en ström som kan döda och det ställs samma krav på denna kabeldragning som husets övriga elinstallation då det inte rör sig om lågspänning. Dvs ifall man inte har en optokopplare emellan o matar denna med lågspänning på andra sidan. Denna lågspänning tar man ju då mest troligt ifrån en trafo/batterieliminator så nu är vi där igen att gå över bäcken efter vatten. :roll: Då är det nog smidigare o köra direkt med eliminatorn. Samma visa blir det med ett relä, man måste ju då ha en lågspänning till kontakterna.........

Mikael
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Mitt förslag då ?

Det jag sa om att rikta en 230V glimlampa mot en fototransistor.

Det blir ju en optokpplare som drivs direkt med nätspänning.

Överslagspänningen blir ju i förhållande till avståndet mellan fototrans och lampa, dvs. flera kV med några cm imellan.
Pär

Inlägg av Pär »

Oj vad många förslag.

Jag skippar förslaget med en batteri eliminator. Tänkte sedan indikera om när el patronerna (2st) går och kanske nått annat som jag komemr på sen. det blir många eliminatorer.... Verkar smidigare med 1 st eliminator som kan mata ett antal optokopplare.

Funderade själv oxå på en induktiv lösning med en spole. Ska klura lite mer på det. För elpatronerna skulle det vara bättre. Termostaten sitter i patron huset och spänningen fram till dom är på hela tiden. Det är nog lättare att lägga in en spole vid huvudbrytaren än att mickal in sig i termostat huset.

För dom som är insatta i ved system så heter den Laddomat 21, har faktiskt inte kollat hur den ser ut, kanke går att "modda" den och dra ut en separat kabel och driva leds med.

Sparkz: har du schema/bilder på eran koppling? Hur har du fått fast ntc -motstånden mot tanken på ett bra sätt? Tänker göra nått liknande.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Testa med en liten toroid (ring) linda på 8 10 varv, låt fasen 230volts hot gå igenom och sedan ytterligare en lindning med flera varv och tunnare tråd. Mojen kallas strömtransformator men inget hindrar att man tar ut spänningen till nåt. Förutsättningen är att det finns en belastning annars ingen spänning. Med ett motstånd och en zener kan man bestämma utspänningen. Nu har man en galvaniskt avskiljd spänning som kvittens på att något drar ström.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Tyvärr inget schema eller bilder. (I sjäva verket är jag bara glad att jag inte har bilder på mitt kråkbo på en bit experimentkort :? )
Men det är inget komplicerat, NTC som en del av en spänningsdelare, jämförs av komparatorn med löparen på en pot (samma för alla 10), transistor ---> LED.
Det krävs ingen precision, gränsen mellan varmt och kallt är tydlig, 40 till 90 grader på 10-20 cm.

Strömförsörjningen löste sig smidigt, ringklockstrafon sitter i pannrummet.

NTC-motstånden satte jag fast med aluminiumtape, det går väl med vilken tape som helst som tål minst 100 grader.
Skriv svar