Effektiv triangelvågsgenerator
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Effektiv triangelvågsgenerator
Jag behöver en triangelvåggenerator, med så hög amplitud som möjligt med en enkel matningsspänning på 12V. Jag får inte till det riktigt. Som bäst har jag fixat en som svänger mellan 4 och 8 volt. Det är INTE bra nog. Ska helst vara mellan 0 och 12V, men 1 och 11 går väl också antar jag
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jodå, men jag vetefasen hur jag ska lösa det. Nu är det iofs för sent för det jag skulle ha det till. Gjorde nåt annat istället
Men det kan ju vara roligt att veta i framtiden. Jag har kollat runt som en tok, men varenda triangelvåggenerator med opamp svänger bara ett par volt runt halva matningsspänningen

MadModder: Vad skall du ha triangelvågsgeneratorn till?
Jag undrar om det är för att skapa en PWM-signal.....för i såfall går det ju lika bra med en sågtandsgenerator..........eller ?
Förresten finns det inte "färdiga" triangelvågsgeneratorer?
Edit: En sån här...http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304421.pdf
Jag undrar om det är för att skapa en PWM-signal.....för i såfall går det ju lika bra med en sågtandsgenerator..........eller ?
Förresten finns det inte "färdiga" triangelvågsgeneratorer?
Edit: En sån här...http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304421.pdf
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag skulle ha den som en "fade-motor" för att långsamt skifta mellan två olika lysdiodfärger. Lysdiodernas ljusstyrka kan också efter omställning av en brytare ställas in med varsina pottar, som är kopplade som spänningsdelare mellan 0 och 12V. Därför är lysdiodernas drivsteg anpassade efter en styrspäning på mellan 0 och 12V. Därför vill jag ha en triangelvåg som går mellan 0 och 12V.
- MicaelKarlsson
- Kontakt: