Vad gäller fläktarna så skulle jag först och främst valt en Adda eller Zalman eller annan tyst 120mm fläkt och kört på 7 volt eller med det 'halvfartsmotstånd' som följer med Zalman. Flyttar en del luft och man får anstränga sig för att höra fläkten. Alternativ 2 är den automatiska fläktregulator jag har i ett par datorer. Fästs med självhäftande tejp, drar igång fläkten när det behövs. Om fläkten lägger av och det blir för tjuter den ilsket

. Tempen när fläkten ska gå igång ställs in med en trimpot. Himla smidigt, kostade väl 150:-, tyvärr har jag glömt vart (ska kolla sen).
Vad gäller inställningar i FreeNAS så lagras de på ett CF-minne, ett usbminne eller på en hårddisk.
Minispecifikationerna för FreeNAS är en PC-dator med minst 64 megabyte internminne och möjlighet att starta från CD-ROM. För lagring av operativsystem, inställningar och data kan du välja mellan följande alternativ:
CD-skiva (operativsystem), diskett (inställningar), en eller flera hårddiskar (data)
Startbart CF- eller USB-minne (operativsystem och inställningar), en eller flera hårddiskar (data)
En eller flera hårddiskar (operativsystem, inställningar och data).
Har skrivit en artikel om FreeNAS en gång i tiden, jag kan tyvärr inte skicka den till dig pga av rättighetsskäl. Var publicerad i Datormagazin 06/2006:
http://shop.hjemmetmortensen.se/showItem.jsp?i=1679