Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan man inte göra en stor lådda under som hon står på. Då får allt plats, även trafo, kondingar och annat smått & gott. Kanske en hel gammal PC med inbyggt grafikkort så den blir låg, hmm... Sen har du en plattskärm på väggen bakom eller bredvid.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1371
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Bra idé. Skulle kanske finnas plats för frässtål mm också!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag uppdaterat listan på sidan 25.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan det bli några problem om bensinslangen går emot sidan på lagret så att lagret inte rullar 100% fritt?

Slangen går emot där pilarna visar:
Bild

Detta gör ju att lagret bromsas en aning.

Sedan märkte jag att muttrarna till avgasklämman gärna lossnar t.ex av små vibrationer. Ska se om jag hittar några tunnare muttrar, så man kan sätta dit dubbla.


En annan liten detalj:
De små klossarna längst ner i den härbilden har ju skruvhål, men det går inte att skruva fast dem och gavlarna. Det sticker ut lite för mycket på varje sida av "muttrarna". (Kommer inte på namnet nu, men det är de med ett gängat hål på sidan.)

Funderar på om jag ska limma de små klossarna i bottenplattan eller i gavlarna. Jag skulle vilja att gavlarna satt ihop med både bottenplattan och de små klossarna som också sitter ihop med bottenplattan...

Undrar hur MadModder gjorde... :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag fick inte heller riktigt till det med slangen, så jag anammade Jojjes tips om att helt enkelt fila ur lite på insidan av avgasklämman -funkade kanon! Jag har också funderat lite på hur man skall få muttrarna att sitta, men jag kommer köra med vanligt "gänglim" och se om det räcker 8)

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har inte brytt mig så mycket om att slangen bromsar. Det är så ytterst lite, och allt går så sakta, så det uppstår iaf ingen värme som kan skada.
Det bästa är nog som PeterH säger. Fila upp ett spår för lagret.

Den lilla klossen kan med fördel limmas på gaveln. Passa då på att undersidorna blir lika. Det är där dom fästes mot undelplattan.
Annars kan du slå fast inslagsmuttrarna som finns med. Dom passar i det stora hålet i klossarna.

M&M limmade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Den lilla klossen kan med fördel limmas på gaveln."

Ok, men då ju får den lilla klossen inget fäste (lim eller skruv) mot bottenplattan. Förlorar den inte lite av sin funktion då? Hm, visserligen så blir det alltid en kloss som hindrar eventuellt svaj i sidled, så det kanske fungerar ändå.


"Annars kan du slå fast inslagsmuttrarna som finns med. Dom passar i det stora hålet i klossarna."

Hm, men vad ska jag skruva fast den muttern i? Grannhålet i gavlarna måste ju användas till "sidomuttern" för att kunna skruva fast gavlarna i bottenplattan.

Nåväl, jag kommer nog på något. Jag vill bara inte vara för kreativ innan jag ser att alla skruvar och muttrar räcker till alla övriga delar. :)

Annars har allt gått bra. Det enda problemet som jag upptäckt är att gängstången till Z inte går helt rakt. Själva gängstången är rak, men troligen är det något tokigt vid hållaren för gängmuttern. Det blir lite pill med att korrigera hållaren för gängstångmuttern när Z-delen sitter ihop med X-delen. Plockar man isär delarna så ser man ju inte hur mycket som behöver ändras. Misstänker att jag har lite Plocka-isär-ändra-sätt-ihop-plocka-isär-ändra-sätt-ihop att se fram emot. :)

Några bilder på vad jag menar:

Här går gängstången emot soppaslangen en aning:
Bild


Här hamnar den snett:
Bild
Borre
Inlägg: 4606
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Jag limmade de små bitarna i gavlarna samt skruvade ihop dem med 6st (3 på vardera) skruvar med mutter, ingen islagmutter alltså (edit: Använde de övre tre hålen på vardera sida). Sen skruvade jag ihop gavlarna med bottenplattan med hjälp av 12st sargsprintar (6 på vardera sida). För att sargsprintarna ska sitta i mitten av hålen utan att stutta i varandra slipade jag av några millimeter på dem. edit: Sargsprintarna sitter allstå i de undre 6 hålen på vardera sida, 3 i gaveln och 3 i den lilla klossen.

Har märkt att avgasklämmorna gärna vill vicka lite på sig när man skruvat dit den, vet inte om det har någon betydelse för stabiliteten men tänkte att jag skulle försöka mig på att göra gängan lite längre på dem så man kan sätta muttrar på bägge sidor. Detta åtminstone på bottendelens avgasklämmor.
Vad tror ni om det, onödigt eller ytterligare en bäck i "många bäckar små"?

Tyckte mig även kunna se att hållaren för glappria mutterna böjer sig lite vid hårdare belastning. Vet inte hur stor belastningen blir på den sen när allt är komplett och man fräser, men kan tänka mig att på hållaren för spindeln (Z) kan det blir tillräckligt högt för att den ska svikta lite. Men detta är kanske inte heller något problem, dock ganska lätt att "staga upp".

edit: Förtydligade lite då Jimmy postade medans jag skrev.
Senast redigerad av Borre 28 oktober 2007, 19:29:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31431
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det ska finnas 6 hål i gavlarna som passar ihop med 6 hål i de små klotsarna. 3 små hål, och 3 stora hål. De stora hålen är för sargsprintarna.
De tre små hålen är till för inslagsmuttrarna, och sitter ovanför hålen för sargsprintarna. Man skruvar fast gaveln med två bult, och klotsarna med två bult var. De stora mittenhålen finns inga muttrar för. Det är extra om man vill.

Limmar man de små klotsarna på gavlarna, behövs inga bultar rakt genom.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Sargsprintar"

Tack! Hade totalt glömt vad de heter. :)

Grundproblemet är alltså att sargsprintarna sticker ut (precis som i din bild) så att det får helt enkelt inte plats med sargsprintar i både gaveln och klossen. Passade dina brevid varandra utan modd, MadModder?
Men jag gör nog som Borre och borr.. eh, kortar ner sargsprintarna lite.
Nu skulle jag ha behövt ett skruvstäd. :)
delicato
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juni 2007, 17:37:58
Ort: Göteborg

Inlägg av delicato »

Så, nu är tentaveckan över och jag har äntligen fått ihop min lillasyster! :)

Jag skapar ingen ny tråd, utan lånar denna... Det är inte så mycket, bara lite sporadiska bilder.

Jag började med att packa upp och räkna igenom grejerna. Blev lite orolig när det inte stämde mot en viss lista som ligger här någonstans, men det stämde i verkligheten :) Listan är ju uppdaterad nu, och jag tror att jag hade precis vad som stod på den, kanske lite för många brickor...
Bild


Jag har sett att andra gjort sina syrror väldigt fina, slipat å grejat, men mina bitar är helt obehandlade, eller ja, precis som jag fick dem från Jojje.
Alla MDF-bitarna, passade ihop jättefint! :)
Bild


Detta är stödbalken till traversen. HDF-biten och MDF-biten har inte hålen centrerade över varandra, men det spelar ingen roll om man trycker in sargsprinten innan man limmar ihop dem. Man får se till att sargsprinten ligger rätt bara så att det går att skruva i en bult igenom den.
Bild


Jag fick ett litet problem med ena alu-vinkeln, den som är underst på bilden. Om man tittar så ser man att hålen ligger för långt isär jämfört med hålen i MDF-biten. Tittar man riktigt noga så ser man att den övre vinkeln har hålen lite tätare, precis som de ska vara. Jag borrade upp hålen i MDF-biten, men jag antar att det inte kommer att påverka.
Bild


Detta är stödklossen och ena sidogaveln. Jag upptäckte också att sargsprintarna sticker ut lite för mycket för att man ska kunna pressa ihop MDF-bitarna. Det bästa är väl att slipa ner dem, men jag gjorde iaf så här: upptäckte att de små rackarna till sargsprintar inte är symmetriska, så om man vänder på dem passar bitarna precis. Man tappar i och för sig möjligheten att vrida på dem från utsidan, men man får helt enkelt se till att de passar innan.
Bild


Så här ser det alltså ut från insidan mot sidogaveln. Lägg märke till att sargsprintarna är vända åt "fel" håll. Man kan alltså inte vrida på dem, men de sticker inte ut på andra sidan.
Bild


Detta är från andra sidan. Sargsprintarna måste vändas även här i sidogaveln så att man får den blanka sidan utåt. Jag limmade ihop stödklossarna med sidogaveln och använde bultarna för att dra åt medans limmet torkade. Nu gör nog bultarna där ingen större nytta, men de kan lika gärna få sitta kvar.
Bild


När jag hade målat och monterat ihop de flesta delarna, skulle jag montera motorn. Använde en tving för att försökte pressa in motoraxeln mot den gängade stången inuti slangen. Uppenbarligen drog jag för hårt i tvingen, för rätt som det var knakade det till och mutterhållaren gick itu. Så tips, dra inte hårt som en idiot i den här delen :)
Jag har fortfarande problemet att den gängade stången pressas iväg från motoraxeln när jag drar åt slangklämmorna. Kanske drar jag åt slangklämmorna för hårt, eller så spelar det ingen roll om det är lite luft mellan motoraxeln och stången?
Bild


Så, nu vart mutterhållaren lagad och förstärkt med en MDF-kloss på varje sida. (Glömde ta kort på det, det syns alltså inte i bilden)
Bild


Fick ett liknande problem när jag drog åt en avgasklämma med ett kullager på. Tänkte dra åt rätt hårt, för att sedan släppa lite på avgasklämmorna så att allting gled lätt och glappfritt, men plötsligt small det till och det var alltså ett kullager som havererade :shock:
Fattar inte hur jag kunde dra åt så hårt. Man måste få ett himla tryck på kullagren när man drar åt muttrarna med en lång nyckel.
Bild


Var över på biltema och köpte ett nytt kullager, det fick bli en med mycket större ytterdiameter, eftersom de inte har den modellen som man får ifrån Jojje. Jag antar att det inte spelar någon roll. Det nya kullagret är även bredare än de andra, men det är nog ingen nackdel. Det nya kullagret är alltså det övre på bilden.
Bild


Passade även på att köpa en ny gängad stång på biltema, eftersom en av de jag fått från Jojje var för kort, precis samma problem som Grooverhade med sin lillasyster. Problemet är ju att man inte får de fint svarvade från biltema...

Jag har ju ingen riktig svarv, så det fick bli "fattigmanssvarven"...
Bild


...här var andra änden på stången. Det var lättast att svarva ner stången genom att knipa åt med tången som syns på bilden.
Bild


jaja, här är hon färdigbyggd i alla fall. Har för mig att någon nämnde ljusa kulörer... :roll:
Bild


...och här var kontrollerkortet färdiglött.
Bild


Har inte några motorkablar, men ska försöka provköra så snart som möjligt :D

Får även passa på att tacka Jojje för allt jobb han lagt ner på denna fina fräs! Tror aldrig jag skulle gått i mål med ett eget hemmabygge liknande denna, så det var verkligen ett gyllene tillfälle.

Tack Jojje!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31431
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det bör vara luft mellan motoraxeln och gängstången. Minst 1mm med alla skruvar åtdragna så hårt man önskar dra dem.
Men inte för mycket luft. Då får man ju inget kvar att dra åt slangklämman runt. :D

Jimmy: Det spänner som fan! :lol: Ska prova vända på muttrarna när jag monterar ihop allt efter målning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Just det här stället som JimmyA undrade över är väl det knepigaste stället att göra det pöfect, hmm...

Kom gärna med förslag på nåt annat sätt, så det blir lättare och bättre. Sargsprintarna är 10mm i diameter och 20mm långa. Det finns andra längder, men då måste jag köpa 1000st av varje sort för att få bra pris. MDF'en finns i dim. 16, 19 och 22mm.
Jag försökte att använda 19mm MDF och sätta hålen 1mm "snett", men då dras det inte helt rätt i hålet.

Fina bilder å text delicato.
Tex hålen som inte stämmer på traversbalken. Det blev lite fel där, men jag tyckte det inte var orsak till att byta ut alla 30. Hoppas ni har överseende med det. :wink:
Sen så blev hålen felborrade i ca hälften av vinklarna, men även där orkade jag inte börja från början igen, och gör man som du, så funkar det lika bra för det.
Gängstången behöver inte alls gå emot motoraxeln. Det är däremot en fördel om dom ligger några mm från varandra så det kan flexa när/om det blir varmt. Precis som M&M skriver ser jag nu.
Det med att HDF-biten och kullagret gick sönder kan jag bara beklaga, men jag trodde inte nån skulle ta i SÅ hårt. :D

Nu återstår bara provkörningen då, men det ska nog gå bra. Det gick ju bra för dom andra. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31431
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Angående åtdragning av muttrarna till avgasklämmorna, så är det fingerkraft som gäller. INGA VERKTYG! Detsamma gäller axiallagrena på gängstången. Dra åt muttrarna för hand, och lås de två muttrarna mot varandra med varsin skiftnyckel, utan att dra åt mer mot lagrena. Det ska snurra lätt och fint, men utan att glappa. Det krävs en stunds skruvande, då "fel" mutter oftast snurrar...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

På första prototypen hade jag vingmuttrar för att lätt kunna dra klämmorna lagom.

Om man "förstör" gängorna en liten liten aning, så gängar dom inte upp sig.
Skriv svar