Lättvikts ICSP sockel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Lättvikts ICSP sockel

Inlägg av mri »

Hej hå!

ICSP = In-cirquit serial programming

Jag har grubblat en tid på nåt vettigare sätt att programmera mikrokontrollern via, än att löda in en dedikerad ICSP sockel på kretskorten. Jag har hittills använt 6-pinnars Micro-match från Elfa. Känns lite slöseri både ekonomiskt och utrymmesmässigt på kretskorten. Med dagen små MCU'n blir ju ofta ICSP sockeln lika stor som MCU'n. Att löda in trådar istället för sockel går ju, men är inte riktigt min stil. :wink:

Så nu gjorde jag slag i saken och knåpade ihop version 1 av en löstagbar ICSP sockel som endast kräver 6 paddar och ett 2mm skruvhål i kretskortet. Kontaktfjädrarna består av 18mm sprintar som håller fast remmen på armbandsur. Det här var *riktigt* pilligt att få till med två skakiga händer. Mikroskopet kom till bra användning för att granska lödningarna.

Skruven är från en D-sub kontakt, så även de uppborrade mässingshylsorna. Den hylsa som kommer mot kretskortet är inte uppborrad allt igenom, så att flänsen på skruven har nåt att hålla mot:

Bild

Reflow lödning av micro-match kontakten:

Bild

Den första lödningen blev inte så bra, därefter gick det bättre och bättre. Sprintarna var av mässingsmaterial och fäste bra:

Bild

Bild

Provmontering på en kretskortsbit:

Bild

Bild

Footprint är ungefär som en micro-match. Grid är inställd på 0.1"

Bild

Version 2 blir sannolikt mindre. Det finns mindre sprintar. Skall försöka få tag i sprintar som har svagare fjädrar. De som jag nu har är ganska kraftiga, och nu är det 6 stycken som skall pressas mot kortet.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Mycket smart projekt. Hur har du gjort i kretskortet för att få fast skruven, gängat?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det är bara att borra ett 2mm hål och sen dra dit skruven. Skruven stitter som i berget.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra idé! :) :tumupp: :tumupp:
En tårta för din påhittighet. :tårta:

Har du testat den?

Min lösning med en liten sladd med en molex-kontakt i ena änden och en DSUB som passar direkt på Wisp628 känns plötsligt väldigt klumpig och ..omodern. :)
jas39

Inlägg av jas39 »

Varför inte lägga till en tapp på kretskorter som "parar" mot ett hål eller ett jack i kanten av "moderkortet" så får du styrning i rotationsled på köpet?

Mvh
/&&
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

JimmyAndersson: Tårtan mottages med tacksamhet. :wink:
Inte testat ännu, men nästa MCU projekt kommer att använda den här ICSP "sockeln".

jas39: Jo jag har tänkt på det. En styrpinne skulle nog vara bra. Äter lite utrymme dock. I den här första versionen ger de 6 fjädrarna alltför stort tryck så grejen roterar inte sen man dragit fast skruven.
Skriv svar