ICSP = In-cirquit serial programming
Jag har grubblat en tid på nåt vettigare sätt att programmera mikrokontrollern via, än att löda in en dedikerad ICSP sockel på kretskorten. Jag har hittills använt 6-pinnars Micro-match från Elfa. Känns lite slöseri både ekonomiskt och utrymmesmässigt på kretskorten. Med dagen små MCU'n blir ju ofta ICSP sockeln lika stor som MCU'n. Att löda in trådar istället för sockel går ju, men är inte riktigt min stil.

Så nu gjorde jag slag i saken och knåpade ihop version 1 av en löstagbar ICSP sockel som endast kräver 6 paddar och ett 2mm skruvhål i kretskortet. Kontaktfjädrarna består av 18mm sprintar som håller fast remmen på armbandsur. Det här var *riktigt* pilligt att få till med två skakiga händer. Mikroskopet kom till bra användning för att granska lödningarna.
Skruven är från en D-sub kontakt, så även de uppborrade mässingshylsorna. Den hylsa som kommer mot kretskortet är inte uppborrad allt igenom, så att flänsen på skruven har nåt att hålla mot:

Reflow lödning av micro-match kontakten:

Den första lödningen blev inte så bra, därefter gick det bättre och bättre. Sprintarna var av mässingsmaterial och fäste bra:

Provmontering på en kretskortsbit:

Footprint är ungefär som en micro-match. Grid är inställd på 0.1"

Version 2 blir sannolikt mindre. Det finns mindre sprintar. Skall försöka få tag i sprintar som har svagare fjädrar. De som jag nu har är ganska kraftiga, och nu är det 6 stycken som skall pressas mot kortet.