Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Inlägg av Battery »

Grejat lite med Z-axeln idag igen.. har lite glapp att fixa bort ännu men det verkar fungera ganska ok.

Bild
Bild
Battery

Inlägg av Battery »

Okey, det var tänkt att jag skulle börja på med X-axeln (bordet) idag... testade lite med en rörklammer att spänna ihop enligt följande men det visade sig vara fullständigt värdelöst. Om man har klämman för löst kastar den fram och tillbaka och lagret lägger sig snett osv, och om man spänner åt börjar det gå för tungt, så jag måste fundera ut något annat system för detta.

Lite halvslarvigt fixat, men jag la inte mera tid på det än så när jag märkte hur ostabilt och klent det var, blir nog att tänka om helt och hållet.
Bild
Bild

Lite produktiv var jag åtminstone, märkte att Y-vagnen var för krånglig att justera helt rak med två separata plattjärn, så jag gjorde en bastantare modell och borrade hålen noggrannt att matcha vinkeljärnen på framsidan, så nu efter mycket justerande och mätande är Y-vagnen totalt glappfri och stabil till tusan.
Bild
Bild
Bild

Även min konstruktion av Z-axeln visade sig vara totalt värdelös, det går att justera bort glappet men när man härjat omkring lite med den börjar den glappa igen, samt att det är för svårjusterat överlag så jag skall fundera ut någon annan lösning på det med.

Så tyvärr ingen intressant uppdatering idag heller :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

G,kväll.
Jag har själv kulbussningar på min maskin, skall du inte fundera på dessa ?
http://www.aratron.se/pub/1171/Kulbussningar.pdf
Per
Battery

Inlägg av Battery »

Jag har funderat på det jo, men jag tror inte att stålaxlarna är tillräckligt felfria för sådana så jag håller mig till kullagren tillsvidare.

Möjligtvis på Z-axeln skulle man kunna fundera på det, det skulle ju vara platsbesparande om inte annat, jag hamnar ändå att byta ut rörstumparna jag har där för tillfället och de är ju bara 2x30cm bitar så det borde inte bli speciellt dyrt att skaffa ordentliga sådana, men eftersom jag redan skaffat stänger och lager till Y och X-axeln kör jag nog med kullager där.

Men jag skall kolla lite om jag hittar någon här omkring som säljer sådana, tack för tipset.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

He, he. Ser du har försökt att "kopiera" det jag har gjort, men du har missat några viktiga saker. :D

Bara att ta fram glödlampan å sätta den ovanför huvet.
Battery

Inlägg av Battery »

Vad menar du?
Det jag kommer på när jag kollar på dina lillsyrra-bilder (om det är det du hänvisar till) är isåfall att du har klämmorna jämsides med de andra lagren samt att dina klämmor går genom en skivbit vilket gör att den inte kan "glappa" fram och tillbaka längs med stången som mina gjorde.

Det var ett misslyckat försök iaf men jag orkade inte lägga mera tid på det i nuläget.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Inte bara det. Du verkar ha "problem" med alla, men ...
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Synd att det inte gick som förväntat, men det är bara att hålla hoppet uppe och testa en annan metod. ville bara på peka att ditt bygge har varit lite insperation till mitt bygge som kommer påbörjas snart. Det är bra att man kan se vad du har valt att göra när något inte gått bra så man inte behöver göra samma misstag :D
Battery

Inlägg av Battery »

Jag verkar ha problem med alla? Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Läs vad du själv har skrivit, det gjorde jag. :wink:
Battery

Inlägg av Battery »

Seiko89> Kul att bygget inspirerar :) jo det har ju blivit lite misslyckanden, men det är ju lärorikt iallafall :D
Battery

Inlägg av Battery »

jojje> Alltså jag hade problem med avgasklammer-metoden samt Z-axeln, ja. Mestadels pga slarv och brist på planering, men jag bygger ju för att lära mig och skulle jag veta hur man skall bygga allting så det fungerar perfekt skulle jag ju göra det direkt istället för att göra "dumma misstag".

Angående avgasklamrarna har jag aldrig studerat hur andra löst det, bara sett några bilder av det i förbifarten, vilket ju visade sig på mitt försök.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Man kommer aldrig ifrån misstag när man konstruerar och bygger själv, det viktiga och roliga är att hitta lösningar på misstagen och rätta till dom.
Det blir säkert en fin maskin till slut vågar jag säkert påstå.
Och det är ju lärorikt även för oss andra som läser om misstagen, tycker det är bra att du förklarar dom.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jojje: Istället för att "dissa" honom kan du väl berätta vad för fel han har gjort.
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Battery skrev:Även min konstruktion av Z-axeln visade sig vara totalt värdelös...
Tvivlar på att det har med avgasklämmorna att göra, men du vet nog bäst, det är ditt bygge.

Men, det är väl det som är det sämsta med ditt bygge. Du tänker inte efter före, du bara bygger, å så måste du göra om massa saker.
Ta det lungt och bygg gärna i nåt lättare/mjukare material först, gärna i halvskala. Då kan du känna mycket lättare vart det flexar eller inte funkar. Sen bygger du "på riktigt". Låt det ta den tiden det behöver ta.

Du började väldigt lovande, men sen gick det lite snett. Försök komma tillbaka, då blir det en vinnare.

Edit: OK, PerE, ska försöka, om han vill ha min "hjälp". :wink:
Men jag gillar inte att någon dissar en bra sak, bara för att man misslyckas göra "likadant".
Skriv svar