Spännande forskning om självlärande robotar
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jämmer å elände, läste fel på datumet, du har ju fullständig rätt Johan 
EDIT: Jag mailade till författaren (adress: ola.b.pettersson@se.abb.com) och frågade och till min stora glädje skickade han rapporten i pdf-format

EDIT: Jag mailade till författaren (adress: ola.b.pettersson@se.abb.com) och frågade och till min stora glädje skickade han rapporten i pdf-format
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Han skrev inget om jag fick sprida den vidare på något sätt. Så med tanke på det tycker jag att ni som vill ha rapporten kontaktar Ola Pettersson. Han verkar vara en riktigt trevlig kille.
E-post till Ola Pettersson: ola.b.pettersson@se.abb.com
Dessa rapporter är vad jag förstår offentlig handling, i alla fall efter att de lagts fram. Innan dess är det "Top secret" och alla man frågar som är insatta i ämnet ser ut som stenstoder och mumlar om patent och hemligt....mummel.....mummel...hemligt....patentet är inte klart.....
E-post till Ola Pettersson: ola.b.pettersson@se.abb.com
Dessa rapporter är vad jag förstår offentlig handling, i alla fall efter att de lagts fram. Innan dess är det "Top secret" och alla man frågar som är insatta i ämnet ser ut som stenstoder och mumlar om patent och hemligt....mummel.....mummel...hemligt....patentet är inte klart.....
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Rymdninja>>Jag e-postade honom och frågade hur jag skulle gå till väga för att få möjlighet att läsa hans rapport och enligt honom kunde man köpa ett tjusigt tryckt ex. från universitetsbiblioteket för 180:- eller i PDF som han skickade till mig. Den finns tydligen inte upplagd på någon sida.
Jag tror inte han surnar till om några intresserade elektroniknördar ber att få läsa hans avhandling.
Jag tror inte han surnar till om några intresserade elektroniknördar ber att få läsa hans avhandling.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
GeekJoan>>Det beror ju i och för sig på vilken sorts intelligens man menar. Om det handlar om det vi i vanlig mening menar med intelligens att robotar lär sig själva och fattar beslut helt utifrån vad de tidigare lärt sig baserat på den sensorinformation som roboten tar in.
Eller om det handlar om någon form av förutbestämt handlande utifrån givna regler som upprepas trots att det gett problem innan. Statisk intelligens vet jag inte om det heter men det jag vill ha sagt är att roboten använder en eller flera mer eller mindre intelligenta strategier för att ta sig ur en situation eller navigeringsproblem.
Snar framtid är ju tyvärr ganska relativt för forskare, från några månader till "inom fem-sju år kan vi göra fullskaliga försök och efter ytterligare tre-fyra år kan medicinen finnas på marknaden om den godkänns". Så tycker jag det låter ganska ofta i nyhetsprogrammen.
Eller om det handlar om någon form av förutbestämt handlande utifrån givna regler som upprepas trots att det gett problem innan. Statisk intelligens vet jag inte om det heter men det jag vill ha sagt är att roboten använder en eller flera mer eller mindre intelligenta strategier för att ta sig ur en situation eller navigeringsproblem.
Snar framtid är ju tyvärr ganska relativt för forskare, från några månader till "inom fem-sju år kan vi göra fullskaliga försök och efter ytterligare tre-fyra år kan medicinen finnas på marknaden om den godkänns". Så tycker jag det låter ganska ofta i nyhetsprogrammen.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Ni kan ju läsa om roboten Elvis som har lärt sig att gå genom AI.
http://www.chalmers.se/HyperText/Alumni ... elvis.html
http://www.chalmers.se/HyperText/Alumni ... elvis.html