Efter att ha spelat Frets on Fire 2 gånger bestämde jag mig för att spelet förkänar en värdig gitarr.
För att testa om det funkade att sno styrkortet från ett tangentbord och använda microbrytare istället för tangenterna så gjorde jag en prototyp av ett gammalt trådlöst tangentbord:

Det är verkligen fult jag vet.Men det är bara gjort för att pröva.
Och det funkade.
Jag hade tänkt att använda det trådlösa styrkortet men det gick bara hålla inne 2 knappar och picka samtidigt och vissa kombinationer funkade inte alls.
Men frugan tyckte att det var sött så hon fick den av mig.
Och så blev det dags att gå på tangentbords jakt...
Jag känner dem som jobbar på Cody-Computer i Skövde så jag knallade dit.
30 minuter senare så hade jag ett platt USB-tangetbord och ett PS2 tangentbord samt 3 påsar lysdioder - Total kostnad 0kr - det är bra att ha kontakter

Innan jag slaktade tangenbordet så testade jag vilka knappkombinationer som lät mig hålla nere alla 5 frets och picka samtidigt och A D G J L och ENTER funkade kanon.
Sedan mätte jag vilka pungter som kortslöts när man trycker ner dessa knappar.
Men jag vill inte bara ha vanliga knappar att trycka på så det är tänkt att det här lilla kortet ska hjälpa till

Det är en busenkel koppling som involverar 4066 kretsar, bc547:or och lite motstånd. Det är en mycket enkel koppling men den gör sitt jobb dvs tänter lysdioder samtidigt som den skicka en signal till kontrollkortet.
Som sagt är den kopplad hit:

Och den här kopplingen gör att dioderna fade:ar ut:

Det är bara 6 kondensatorer och lite motstånd, den gör att led:sen fade:ar ut men inte in.
Mycket kablar blir det

Dags att börja skapa!

12mm spånskiva.
Kan någon gissa vilken gitarr som gett mig insirationen?
Dags att kapa!

Buga er för mina sticksågs-skills

Ganska lika iaf.

Time to let enter the sandman

Hush little baby, dont say a word
Lite bättre iaf.

Behöver lite hand slipning.
Dags att göra hål för knapparna

Det gick fort
Det behövs plats att lägga elektroniken i oxå.

Ett hål blev det.
Kapa nacken!

Stay tuned (hihi) for more...