inkoppling av H-brygga
inkoppling av H-brygga
Hej..
Om jag ska köra en c-lås motor med en H-brygga av typen A3953 med en Microdator.. om pinA1=1 så ska den öppna. om pinA2=1 så ska den gå åt andra hållet dvs stänga... var skall jag koppla in "signal"?? behöver jag några kringkomponenter?
Ben 16 & 9 12V
Ben 4, 5, 13 & 12 Jordat
Ben 6 5V
Ben 15 & 10 till Motorn
Hur skall jag koppla resterande ben 1, 2, 3, 7, 8, 11, 14
Ben 11 & 14 behöver jag väl inte alls..?
Tacksam för hjälp!!
Om jag ska köra en c-lås motor med en H-brygga av typen A3953 med en Microdator.. om pinA1=1 så ska den öppna. om pinA2=1 så ska den gå åt andra hållet dvs stänga... var skall jag koppla in "signal"?? behöver jag några kringkomponenter?
Ben 16 & 9 12V
Ben 4, 5, 13 & 12 Jordat
Ben 6 5V
Ben 15 & 10 till Motorn
Hur skall jag koppla resterande ben 1, 2, 3, 7, 8, 11, 14
Ben 11 & 14 behöver jag väl inte alls..?
Tacksam för hjälp!!

Stömmen till motorn ska gå via ben 11. Så utan det anslutet lär det inte hända något.

Skulle även rekomendera dig att läsa data bladet
Där står det hur kretsen ska användas. Typ kopplingar mm.
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07333784.pdf
ehh, jo det var tanken från början men så kläckte nån idén att använda en H-brygga..
Fallet är ju en C-lås motor, dvs polerna kastas om vid öppning resp stängning...
Nu kastas H-bryggan ut i vattnet till båtägarna....
Är den korrekta benämningen på den sortens relä som behövs 2-pol växling??
Det går väl att styra reläerna med 5V??
dvs "styrspänning=5V" och "motorspänning=12V"
Härligt med ett forum där man får hjälp!!
Fallet är ju en C-lås motor, dvs polerna kastas om vid öppning resp stängning...
Nu kastas H-bryggan ut i vattnet till båtägarna....

Är den korrekta benämningen på den sortens relä som behövs 2-pol växling??
Det går väl att styra reläerna med 5V??
dvs "styrspänning=5V" och "motorspänning=12V"
Härligt med ett forum där man får hjälp!!
-
- Kontakt:
Jag har inte en blekaste hur en c-låsmotor fungerar. Har den en egen omkopplare i sig eller måste man vända på spänningen till den själv när man ska öppna respektive stänga?
Om man ska vända på spänningen själv är det ett två-poligt växlande relä du behöver. Koppla såhär typ:

Självklart behöver du transistorer som kopplas mellan PIC'en och reläet för att förstärka signalen. Och en dioder som förhindrar att transistorn går sönder när reläet släpper.
Javisst, väljer du reläer med 5 volts spolspänning så går det utmärkt. Senså kan reläet styra 12 volt eller 220 volt beroende på hur "tåligt" reäet är.
Om man ska vända på spänningen själv är det ett två-poligt växlande relä du behöver. Koppla såhär typ:
Självklart behöver du transistorer som kopplas mellan PIC'en och reläet för att förstärka signalen. Och en dioder som förhindrar att transistorn går sönder när reläet släpper.
Javisst, väljer du reläer med 5 volts spolspänning så går det utmärkt. Senså kan reläet styra 12 volt eller 220 volt beroende på hur "tåligt" reäet är.
"Jag har inte en blekaste hur en c-låsmotor fungerar. Har den en egen omkopplare i sig eller måste man vända på spänningen till den själv när man ska öppna respektive stänga?"
Mina C-låsmotorer innehåller iaf ingen elektronik, så man måste alltså polvända matningsspänningen själv. Men om de hittat på något nytt i de mer moderna versionerna kan jag inte tala för
Mina C-låsmotorer innehåller iaf ingen elektronik, så man måste alltså polvända matningsspänningen själv. Men om de hittat på något nytt i de mer moderna versionerna kan jag inte tala för