kallt väder. Varma handskar
kallt väder. Varma handskar
Nu börjar det bli så där kallt igen och mina fingrar blir frusna. Men i år skall jag minsan inte frysa om händerna!
Det här är planen:
Jag köper 10 meter motståndstråd med 60Ω/meter.
Klipper till en meter långa trådar.
Sedan lindar jag en tråd per finger och syr fast i någon bra vante.
Det blir 5 trådar per vante. Om man parallellkopplar dessa 5 så får man en resistans på:1/((1/60)*5)=12Ω
Tänkte köra med 6st uppladdningsbara AA vilket ger ca 9V.
9/12=0.75A.
Nu till frågan!
0.75A per vante (ca 6.5W), räcker det för att värma mina händer?
Det här är planen:
Jag köper 10 meter motståndstråd med 60Ω/meter.
Klipper till en meter långa trådar.
Sedan lindar jag en tråd per finger och syr fast i någon bra vante.
Det blir 5 trådar per vante. Om man parallellkopplar dessa 5 så får man en resistans på:1/((1/60)*5)=12Ω
Tänkte köra med 6st uppladdningsbara AA vilket ger ca 9V.
9/12=0.75A.
Nu till frågan!
0.75A per vante (ca 6.5W), räcker det för att värma mina händer?
Faktum är att det är omöjligt att svara på det! Det beror ju på vad som finns ut över detta.
Ett alternativ är att använda din egen inbyggda värme, detta kan du göra vid att lura kroppen: placera din extravärme under armhålan, alltså på sidan av bröstkorgen strax under armhålan, detta får kroppen att tro att allt är ok så den kastar ut varmt blod till fingrarna i full skala och du blir inte kall på dom.
Värmen som behövs till detta är samtidig begränsat, batterierna håller alltså längre med "kropps-boost"
Ett alternativ är att använda din egen inbyggda värme, detta kan du göra vid att lura kroppen: placera din extravärme under armhålan, alltså på sidan av bröstkorgen strax under armhålan, detta får kroppen att tro att allt är ok så den kastar ut varmt blod till fingrarna i full skala och du blir inte kall på dom.
Värmen som behövs till detta är samtidig begränsat, batterierna håller alltså längre med "kropps-boost"
Det beror på vilken ström bilbatteriladdaren laddar med, läs databladet för dina batterier så står det vad som är max laddström - notera att dom håller längre om du använder en lägre strömRocky_AL skrev:Jag tror jag går över till blyackumulatorn ändå. Mer Ah och något högre spänning (och billigare om jag inte behöver köpa laddare). Men som sagt, går det att ladda blyackumulatorer med en bilbatteriladdare?