Utformning av rören i självcirkulerande solfångare
Utformning av rören i självcirkulerande solfångare
En polare sa till mig att rören i självcirkulerande solfångare måste vara formade så här:
|
-----------
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
-----------
|
Fattar inte varför rören inte kan göra usvängar t.ex., fattar ni?
|
-----------
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
-----------
|
Fattar inte varför rören inte kan göra usvängar t.ex., fattar ni?
De kan ju vara så här också
(upp)
(ner)
Edit: Blir mindre skarvar på det sättet också -> mindre svetsning -> mindre jobb.
(upp)
Kod: Markera allt
|
|
/-------------------/
|
\-------------------\
|
/-------------------/
|
\-------------------\
|
/-------------------/
|
\-------------------\
|
|
Edit: Blir mindre skarvar på det sättet också -> mindre svetsning -> mindre jobb.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22786
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Jo, (är ju svårt att tvinga vattnet nedåt igen utan cirkultionspump) men huvudsaken det kan stiga uppåt obehindrat. optimalt i teorin är ju att röret också har stigande diameter för att kunna utnytja expansionen hos det varma vattnet utan att det blir stockning, altså bör det övre uppsamlingsröret/returledningen (som ansluter i toppen) vara av grövre dimmension än den för matningen(i botten), är väl annars viktigast att tänka på.
Edit: Om returledningen är lång är det viktigt att denna har lutning, är rejält dimmensionerad, samt är välissolerad (och naturligtvis ligger högre än matningen).
Edit: Om returledningen är lång är det viktigt att denna har lutning, är rejält dimmensionerad, samt är välissolerad (och naturligtvis ligger högre än matningen).
Poängen med att parallellkoppla dem är väl att få lägre flödesmotstånd för samma rördimension och de övre och undre fördelarrören bör då vara av större diameter för att inte flödet ska bli begränsat till bara några av rören.
Vet inte om det har någon enorm betydelse, men jag hade nog satt utloppet diagonalt från inloppet.
Vet inte om det har någon enorm betydelse, men jag hade nog satt utloppet diagonalt från inloppet.
ska man ha självcirkulation så är det bara till att följa naturlagarna så snällt som möjligt
vatten skall gå uppåt när det blir varmare och nedåt när det blir kallare, även i rör
så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar
så första alltenativet är bäst då, inte nödvändigt att ha det så men bäst, även om jag kanske gjort som sades att ha in och ut på diagonalen så varje solfångar rör hadde haft samma motstånd mot in och utgående anslutning
vatten skall gå uppåt när det blir varmare och nedåt när det blir kallare, även i rör
så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar
så första alltenativet är bäst då, inte nödvändigt att ha det så men bäst, även om jag kanske gjort som sades att ha in och ut på diagonalen så varje solfångar rör hadde haft samma motstånd mot in och utgående anslutning
Micke_s's variant funkar bra, fångaren behöver ingen skarv internt utan det är ett enda rör som bockas.
Tänk på att de horisontella bitarna ska ha en viss lutning.
Gjorde ett test med ett mycket smalt rör, diam. 3mm varmglödgat kopparrör, och det funkade hyfsat. Har doch inte haft tid att testa med 10mm än.
Tanken är att fixa en stor koppar plåt (eller folie), 0,2mm tjock och sedan bocka den efter rören som går horisontellt. Kiselett eller liknande mellan rör och plåt. Rören klämms fast med buntband i stål. sedan svärtas sidan som rören är på, dvs ingen lödning alls!
> så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar
Stämmer absolut utanför fångaren, men nödvändigtvis inte i den.
Långsammare flöde i fångaren ger varmare vatten ut ur fångaren.
En hemma snickrad fångare har oftast en sämre verkningsgrad än en av de "fina", men den förlusten är lätt (?!) att komensera med mer area.
Tänk på att de horisontella bitarna ska ha en viss lutning.
Gjorde ett test med ett mycket smalt rör, diam. 3mm varmglödgat kopparrör, och det funkade hyfsat. Har doch inte haft tid att testa med 10mm än.
Tanken är att fixa en stor koppar plåt (eller folie), 0,2mm tjock och sedan bocka den efter rören som går horisontellt. Kiselett eller liknande mellan rör och plåt. Rören klämms fast med buntband i stål. sedan svärtas sidan som rören är på, dvs ingen lödning alls!
> så bra flöde som möjligt, grova rör och få krökar
Stämmer absolut utanför fångaren, men nödvändigtvis inte i den.
Långsammare flöde i fångaren ger varmare vatten ut ur fångaren.
En hemma snickrad fångare har oftast en sämre verkningsgrad än en av de "fina", men den förlusten är lätt (?!) att komensera med mer area.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22786
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Uppskattar svaren som varit upplysande. Vi håller på med ett skolprojekt där uppgiften är att skapa en mobil pedagogisk solfångare. Pedagogisk eftersom den ska skapa naturintresse hos yngre. Iaf så funderar vi på att göra självcirkulation från solfångare ut mot ett element eller ev. typ av oisoleradtank som det ska gå att ta på för att upptäcka värmen.
Vi har ingen förståelse eller tidigare erfarenhet för det praktiska i detta arbete så därför är vi osäkra på var problemen finns med självcirkulation.
Bara för att klargöra faktum. I självcirkulerande system så måste man undvika horisontellt flöde, det går mao åt helvete om solfångare ligger plant?
Har ni några pekare till hur man ska veta lämpliga dimensioner på allting som solfångaryta/vattenmängd, rördiameter/optimal strömning (strömning öht).
Vi har ingen förståelse eller tidigare erfarenhet för det praktiska i detta arbete så därför är vi osäkra på var problemen finns med självcirkulation.
Bara för att klargöra faktum. I självcirkulerande system så måste man undvika horisontellt flöde, det går mao åt helvete om solfångare ligger plant?
Har ni några pekare till hur man ska veta lämpliga dimensioner på allting som solfångaryta/vattenmängd, rördiameter/optimal strömning (strömning öht).
Vi har tänkt samma tanke när det gäller kopparplåten då koppar ju är lätt formbart. Blir det bra kontaktyta om man spänner fast rören med buntbad vs. löda eller är det försumbart?Tanken är att fixa en stor koppar plåt (eller folie), 0,2mm tjock och sedan bocka den efter rören som går horisontellt. Kiselett eller liknande mellan rör och plåt. Rören klämms fast med buntband i stål. sedan svärtas sidan som rören är på, dvs ingen lödning alls!
Varför är det ett problem att man inte kan tvinga ner vatten? Det beror väl isf bara på att solfångaren inte levererar tillräckligt hög temp. på vattnet för att flytta undan det som är kallt? Jag har även svårt att förstå "stockning". Vad beror det på?Jo, (är ju svårt att tvinga vattnet nedåt igen utan cirkultionspump) men huvudsaken det kan stiga uppåt obehindrat. optimalt i teorin är ju att röret också har stigande diameter för att kunna utnytja expansionen hos det varma vattnet utan att det blir stockning, altså bör det övre uppsamlingsröret/returledningen (som ansluter i toppen) vara av grövre dimmension än den för matningen(i botten), är väl annars viktigast att tänka på.
Du förutsätter här att inlopp och utlopp på fångaren är på samma nivå?Om du vill ha vertikala rör med U-svängar i topp och botten lär det ju bli stockning eftersom det stiger lika mycket i bägge halvor... Kontinuerlig stigning låter som ett minsta krav.
skulle då gjort så att man letat fram två små platta element, enkelradiga, målat den ena svart och satt bakom glas och isolering, kopplat den andra på baksidan av paketet, behövs då bara ett litet expansionskärl som ligger lite högre än elementen, klart
lättflyttat smidigt och lättbyggt, dessutom så går det fort att bygga
vatten expanderar ca 5% från 0 till 100 grader, behövs absolut inga större rör på varmsidan
för att få termisk drivkraft så måste den stå upp
lättflyttat smidigt och lättbyggt, dessutom så går det fort att bygga
vatten expanderar ca 5% från 0 till 100 grader, behövs absolut inga större rör på varmsidan
för att få termisk drivkraft så måste den stå upp
-
- Inlägg: 8445
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Jag skulle nog göra själva solfångaren på följande sätt.
. I
--------------
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
--------------
I
I
I
I
I
Då torde det bli lika långa sträckor för allt vatten genom solfångaren.
Och hela solfångaren lika hög som tanken eller bara såsom motsvarande övre del av tanken. Dvs monterad med överdelarna så nära varandra som möjligt, det borde ge maximal värmelagring i tanken. Men ni måste issolera större delen av tanken och lämna "luckor" där det går att känna.
EDIT: Sunkig visning!!! något, dvs forumet eller FireFox tar bort redundanta mellanslag.
In och ut på solfångaren diagonalt mot varandra.
. I
--------------
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
--------------
I
I
I
I
I
Då torde det bli lika långa sträckor för allt vatten genom solfångaren.
Och hela solfångaren lika hög som tanken eller bara såsom motsvarande övre del av tanken. Dvs monterad med överdelarna så nära varandra som möjligt, det borde ge maximal värmelagring i tanken. Men ni måste issolera större delen av tanken och lämna "luckor" där det går att känna.
EDIT: Sunkig visning!!! något, dvs forumet eller FireFox tar bort redundanta mellanslag.
In och ut på solfångaren diagonalt mot varandra.
Såhär kan man göra:
HTML plockar bort all "whitespace" (nyrad, nylinje, tab, mellanslag etc..) per definition. Använder man PRE taggen i html får man fixfont och då går det.
Tacka vetja NNTP med ASCII, där vet man vad man får. Utan megaminnes cpu slukande program
Kod: Markera allt
I
-----------------
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
I I I I I I
-----------------
I
I
I
I
Tacka vetja NNTP med ASCII, där vet man vad man får. Utan megaminnes cpu slukande program
