Om ni undrar varför det heter intelligent, så kommer det inte märkas än. Men det ska vara till en intern-server där jag ska lagra säkerhetskopier, musik m.m. och då vill jag inte behöva gå o sätta på/stänga av den hela tiden så därför ska den ska utrustas med en hjärna - En PIC-processor. Den ska ha en "real-time-clock" och ska se till att datorn sätts på kl. 16.00 på vardagar (när jag kommer hem från skolan) och 10.00 på helger. Sen ska den stängs av vid 22.00. (men självklart ska den även ha en avstängnings / påsättnings knapp på fronten, så man kan säga till PIC'en att sätta på/stänga av datorn tidigare.)
Nog om snacket! Nu ska byggandet börja

---
Efter lite pillande lyckades jag bygga ihop en dator av lite gammalt "skräp" jag hade ståendes.
Och efter lite arbete fick jag den att fungera! (windows 98 för tillfället).
Såhär såg den ut då. Det är ca. 100MHz CPU i den. 1,5Gb HDD till operativsystem och en 5,9Gb HDD för lagring av sakerna.
Köppte hem lite gängningsverktyg sammt lite mutrar m.m.
Mätte ut hur det skulle sitta. Botten plattan består av en 8mm plexiglasskiva (eller PC, vet faktiskt inte).
Började såga. Använde en handdriven fogsvans för att få det rakt.
Slipade till lite med en fil för att få snyggare kanter.
Började gänga hålen för moderkortsplattan. (M3)
Fast skruvad.
Mja.. Det ser väll inte så pjåkigt ut

Sågade ut lite små bitar i en tunnare sorts plexiglas.
De ska sitta ungefär såhär tänkte jag. De är de som ska hålla fast CD och HDD.
Men innan jag sätter fast dem var det dags för en hembakad muffin (inte av mig) och lite annat gott

Borrade hål från undersidan av bottenplattan (skruvhuvudena är försänkta) och gängade in skruven i sidan på CD hållaren.
Det blev såhär. Ganska stabilt. Borrade även några 12mm hål för att få bättre luftcirkulation av en fläkt som ska sitta ungefär där.
CD läsaren är fastskruvad.
Och HDD'n också.
För att minska vibrationerna från HDD'na lägger jag en gummi matta imellan (Gummimattan kommer från undersidan av en musmatta).
Skär ut den till önskad form.
Och en till HDD sitter fastskruvad

----
Det var allt för denna gången. Nästa steg blir att böja en plexiglasskiva så den blir som ett "lock".
Kanske blir lite noobigt med alla plexiglas skiver, och de kommande LED'na, Men jag tror att det kan bli ganska snuggt endå

Mvh. Daniel Andersson