Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Intelligent chassie bygge. [Många bilder!] UPPDATERAD!

Inlägg av squiz3r »

Hej. Då var det dags för mig att göra ett tredje försök till ett chassi bygge. De andra har inte blivit så bra (rättare sagt så dåliga att jag inte ville använda dem :oops: ), men jag hoppas att detta blir bättre, och ensålänge är jag rätt nöjd :)

Om ni undrar varför det heter intelligent, så kommer det inte märkas än. Men det ska vara till en intern-server där jag ska lagra säkerhetskopier, musik m.m. och då vill jag inte behöva gå o sätta på/stänga av den hela tiden så därför ska den ska utrustas med en hjärna - En PIC-processor. Den ska ha en "real-time-clock" och ska se till att datorn sätts på kl. 16.00 på vardagar (när jag kommer hem från skolan) och 10.00 på helger. Sen ska den stängs av vid 22.00. (men självklart ska den även ha en avstängnings / påsättnings knapp på fronten, så man kan säga till PIC'en att sätta på/stänga av datorn tidigare.)

Nog om snacket! Nu ska byggandet börja 8)

---

Efter lite pillande lyckades jag bygga ihop en dator av lite gammalt "skräp" jag hade ståendes.
Bild

Och efter lite arbete fick jag den att fungera! (windows 98 för tillfället).
Bild

Såhär såg den ut då. Det är ca. 100MHz CPU i den. 1,5Gb HDD till operativsystem och en 5,9Gb HDD för lagring av sakerna.
Bild

Köppte hem lite gängningsverktyg sammt lite mutrar m.m.
Bild

Mätte ut hur det skulle sitta. Botten plattan består av en 8mm plexiglasskiva (eller PC, vet faktiskt inte).
Bild

Började såga. Använde en handdriven fogsvans för att få det rakt.
Bild

Slipade till lite med en fil för att få snyggare kanter.
Bild

Började gänga hålen för moderkortsplattan. (M3)
Bild

Fast skruvad.
Bild

Mja.. Det ser väll inte så pjåkigt ut :)
Bild

Sågade ut lite små bitar i en tunnare sorts plexiglas.
Bild

De ska sitta ungefär såhär tänkte jag. De är de som ska hålla fast CD och HDD.
Bild

Men innan jag sätter fast dem var det dags för en hembakad muffin (inte av mig) och lite annat gott :)
Bild

Borrade hål från undersidan av bottenplattan (skruvhuvudena är försänkta) och gängade in skruven i sidan på CD hållaren.
Bild

Det blev såhär. Ganska stabilt. Borrade även några 12mm hål för att få bättre luftcirkulation av en fläkt som ska sitta ungefär där.
Bild

CD läsaren är fastskruvad.
Bild

Och HDD'n också.
Bild

För att minska vibrationerna från HDD'na lägger jag en gummi matta imellan (Gummimattan kommer från undersidan av en musmatta).
Bild

Skär ut den till önskad form.
Bild

Och en till HDD sitter fastskruvad :)
Bild

----

Det var allt för denna gången. Nästa steg blir att böja en plexiglasskiva så den blir som ett "lock".

Kanske blir lite noobigt med alla plexiglas skiver, och de kommande LED'na, Men jag tror att det kan bli ganska snuggt endå 8)

Mvh. Daniel Andersson
Senast redigerad av squiz3r 9 maj 2008, 21:05:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag vill kanske köpa en PIC!

Jag har också funderingar kring att bygga något liknande!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag gillar din ihärdighet! Tänk om fler yngre människor kunde skaffa sig ett sådant här intresse i stället för att vara ute och supa och slåss!
Lycka till med bygget! Skall bli kul att se resultatet!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Housepainter: jag tycker att det har blivit väldigt lite gjort sen jag började gymnasiet. Den mesta tiden tas upp till läxor och prov m.m. Men om man alldrig är på fest så blir det någon stund över då och då :)

Mvh
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Datorn speciellt hårddiskarna mår faktiskt bättre av att vara påslagna konstant. Än att bli på och avslagna.
Vid varje på och avslag utsätts enheterna för termisk expansion och kontraktion (obra).
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Usch, mår dåligt av att läsa dina inlägg squiz3r. Du har en otäck förmåga att bara få en idé och sen göra verklighet av den, det funkar inte för mig som ingenjörsstudent ;) Oftast stannar mina projekt på tankestadiet, och redan då lyckas jag klura ut överavancerade lösningar som har en tendens att halka långt över budget - så de blir aldrig verklighet :(

Tycker du verkligen har fattat KISS-principen. (Keep it simple, sweetheart)
Önskar jag var lika duktig på att följa den så jag fick tummen ur och lyckades avsluta något projekt någon gång... :)

Edit: Hade lyckats skriva "crazy" istället för "squiz3r"? Kanske redan dags att sova för mitt trött lilla huvud...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Blueint: Men då tar den dubbelt så mycket ström. föräldrarna klagar redan på att jag drar för mycket ström :oops:

RasmusB: Jag tycker att det är bara en liten liten del av de jag vill göra som faktiskt går bra.. :) Som t.ex. nu har jag problem med att böja plexiglasskivan, men förhoppningsvis går det. Jag har börjat fundera på nödlösningar ifall jag inte lyckas.

Mvh.
net4all

Inlägg av net4all »

Ha, någon annan hann före mig :)

Har också funderat på det här, dock med tex. fläckt-styrning och serielt interface till servern. Fast det har du kanske tänkt ta med?

(Har en gammal burk som står och surrar mitt i huset, inte uppskattat av vissa andra :) )

(Surrar är ett relatift utryck, snarare "låter högt och störande")
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En varning.... PMMA är sjukt statisk elektriskt - har en kille på jobbet som har dödat två moderkort med ESD från PMMA-datorlådor - lösningen är rätt enkel, putsa av plastbitarna med bra anistatfönsterputs innan du kopplar ihop prylarna...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

squiz3r skrev:Jag tycker att det är bara en liten liten del av de jag vill göra som faktiskt går bra.. :) Som t.ex. nu har jag problem med att böja plexiglasskivan, men förhoppningsvis går det. Jag har börjat fundera på nödlösningar ifall jag inte lyckas.
Går bra har inte med saken att göra, du lyckas ju börja nånstans iallafall :) Jag skulle vara glad om jag kom ens så långt lite oftare än jag gör... :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

RasmusB: Hehe :D

bengt-re: Hmm.. jag har funderat lite på det (jag antar att PMMA är plexiglas?) men jag tänkte att moderkortsplåten är ju i metal så om man jordar den så har man väll i alla fall skyddat moderkortet? hur länge håller en behandling av antistat fönsterputs?

net4all: Hur kunde jag glöma det?! :roll: -->

Jag glömde säga att PIC'en som ska hålla kol på klockan (och skriva ut på övre raden på en 16*2 display) ska också hålla kol på det fyra fläktarna (de ska behandlas som en enhet) och mäta temp på CPU och i luften inne i chassit. Sen ska de två temperaturerna skrivas ut på nedre raden på displayen sammt hur många procent av max hastighet fläktarna snurrar i.

Dock har jag inte tänkt någon seriell komunikation med servern, möjligen något enkelt via game eller parallell port.

Mvh.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, det fungerar nog, men lika bra att pusta av det - blir finare av det också och drar inte åt sig damma på samma sätt - antar att behandlingen varar rätt länge....

Jag gör alltid det numera när jag bygger ihop elektronik i PMMA eller PC lådor
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jepp, det är nog lika bra att göra det. Var köper du din? Jag testade söka på google men hittade inte något alls.. :( Testade ändra lite på ordet men hitta ändå inget vettigt :S

Mvh
net4all

Inlägg av net4all »

Ganska exakt så tänkte jag mig också, men har även tänkt att min robot ska kunna "prata" med servern, därav serikomm.

Sen vill man ju kunna förvarna OSet om att avstängning kommer, för att undvika krash/dataförlust.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

bengt-re skrev:En varning.... PMMA är sjukt statisk elektriskt - har en kille på jobbet som har dödat två moderkort med ESD från PMMA-datorlådor - lösningen är rätt enkel, putsa av plastbitarna med bra anistatfönsterputs innan du kopplar ihop prylarna...
Något som är definitivt bra å veta. Föredrar metall när det gäller invändlig elektronik montage. Slipper man mycket ESD, EMI etc..
Skriv svar