Problem med effektförstärkare! TDA 2003

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mazda282

Problem med effektförstärkare! TDA 2003

Inlägg av mazda282 »

Hej elektronikforumet! Jag har just blivit medlem och detta är min första tråd, så ifall jag bryter mot någon skriven/oskriven regel vet ni varför ;). Och ifall tråden är skapad i fel kategori ber jag om ursäkt.

Problemet jag har är att jag var sugen på att bygga en enkel förstärkarkrets där en mp3-spelare kan driva en lita större högtalare. Jag bestämde mig för att använda TDA 2003 ( http://www.elfa.se/pdf/73/731/07310873.pdf ). Jag fixade alla komponenter och lödde enligt det första kopplingsschemat på databladet. Jag kopplade sladdarna enligt följande:

1: En av kablarna från mp3-spelaren
2: ----
3: Till batterieleiminatorns minuspol
4: Till ena högtalarkabeln
5: Till battereleminatiorns pluspol

Och sedan kopplade jag den andra kabeln från mp3-spelaren och högtalaren till jord.
När jag testade köra igång lät det inte alls som det ska låta. Det var ett högt brummande och musiken hörs knappt och väldigt, väldigt förvrängd. Har jag nu kopplat helt galet? Eller har jag lyckats paja något?

Jag är inte så jätteinsatt inom halvledare och elektroniktermer, så försök gärna förklara lite mer.

Tack på förhand
/En "nybörjare" med en trasig förstärkare.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Troligen har du kopplat något fel eller vänt på något, glömt något eller har rutten matningsspänning.

Schemat:
Bild

Fungerar
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla alla e-lytar att de sitter åt rätt håll. R6 och R7 att dessa har rätt värde ( ja, de skall verkligen vara så här låga). Att din signalkälla har jorden kopplad till kretsjorden.

Såg att du hade 2003án, samma sak med den i princip.

Kör annars med LM 4950 som i mitt tycke är en bättre (och samma eller lägre pris) som TDA2004án
mazda282

Inlägg av mazda282 »

Okej, jag ska kolla upp det, men inte för att gnälla, men jag tror att du kollar/har länkat till fel schema, det verkar som om det är tda 2004 du pratar om, eftersom mitt chipp bara har 5 ben :P.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, jag såg det, men 2002,2003 och 2004 är i princip samma chip, fast en eller två kanaler och lite olika kapslar. Råden gäller dock fortfarande, kolla noga kondensatorerna - kolla även jordarna - på ingångskondingarna kan läckage påverka prestanda negativt, men moderna E_lytar läcker väl inte något speciellt. Själv väljer jag heller plastkoningar till ingångssteg, men tja - spela rinte så stor roll till dessa förstärkare då de inte är superbra ändå... ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur mycket spänning ger batterieliminatorn? Växelspänning eller likspänning? (AC eller DC)

Sedan tror jag att du missat en grejj. Du skrev:

"Jag kopplade sladdarna enligt följande:

5: Till battereleminatiorns pluspol "

Det låter som att du inte kopplat efter schemat på t.ex första sidan i databladet.

Förresten: Välkommen till forumet! :)
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
Det er en MONO AMP bara 1 kanal
8 till 18 Volts DC
Från MP3 måste du bruga Signal och Stel (gnd)

Her er link til PDF se sidan 6 ..

@ EDIT : Welleman har oxå et bra schematic K4001 see files
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo... även om ingången har hög impedans så klarar den inte av att hitta nollan i luften bara... ;)
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Jag höll också på med TDA2003 i början av min karriär, och hade liknande problem med brum och oljud. Fick aldrig någon riktig ordning på det, men misstänker att kan ha berott på mitt taffliga mönsterkort. Förstärkare är ganska känsliga saker, och tex. jordningens utformning har ganska stor betydelse
mazda282

Inlägg av mazda282 »

JimmyAndersson skrev:Hur mycket spänning ger batterieliminatorn? Växelspänning eller likspänning? (AC eller DC)

Sedan tror jag att du missat en grejj. Du skrev:

"Jag kopplade sladdarna enligt följande:

5: Till battereleminatiorns pluspol "

Det låter som att du inte kopplat efter schemat på t.ex första sidan i databladet.

Förresten: Välkommen till forumet! :)
Tack för alla svaren!

Det är en bilbatteriladdare på 12 v DC som jag använde, det kanske låter som en dålig idé att använda den, men jag har använt den när jag har gjort andra förstärkarkretsar, TDA 7052, men då inställd på 6 v, och då fungerade det bra.
Jag kopplade in min Mp3-spelare på det sättet att jag endast tog signalerna från en kanal, ground och signalen åt höger lur.
Jag förstår inte riktigt hur du menar när du säger att jag verkar ha kopplat fel, ser du något fel på listan?

Kimmi: Jag kollade på wellemans kopplingsschema, det verkar vara precis som den på elfas sida.

Jag har inte allting hos mig just nu, så jag kan inte kolla allt just nu, men tack för alla felsökningstipsen! Om ni kommer på något annat säg bara till.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jordningen ÄR viktig på alla dessa kretsar - en resistans i banan där förstärkaren dumpar sin ström kan vara förödande om nu signaljorden ville gå den vägen.... Stabil matningsspänning är också viktigt - Batteriladdare låter inte direkt som någon low-rippel spänningskälla direkt... Fläska på med kondensatorer så att du håller matningen stabil för annars så KOMMER det att brumma hur väl man än konstruerar. Hade det problemet med LM386-4 i en koppling, fanns lite matningsrippel - inte mycket ungefär 200mV, men det blev irriterande så det var bara att slänga dit, diod, keram, Ferrit, keram, E-lyt innan det blev helt tyst.... Dom är rätt känsliga dessa typer av kretsar. Hur känslig TDA 200X-serien är vet jag inte redigt, men den borde inte vara mer imun än sina snarlika halvsyskon
Skriv svar