värmeisoleriongsprovare ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

värmeisoleriongsprovare ?

Inlägg av grym »

skulle vilja ha en enkel värmeisoleriongsprovare och funderar lite på hur man borde göra en

det jag vill ha reda på är u värdet på något material i skiv eller ark form
och detta med lite olika temperaturer, troligtvis 20,40 och 60 graders diff

funderar på följande, om man tar en lagom tjock aluminiumskiva, några effektmotstånd,en temgivare, en pi regulator , så kan man ju få en konstanttemperaturshållning av skivan, lägger man allt i tjock frigolit så man har ena sidan fri för mätobjektet

för att kalibrera så lägger man på så bra med frigolit på den sidan med och kollar vad effekten blir när temperaturen är stabil, då vet man värmeläckaget bakåt, eller kombinerat bakåt frammåt

funderar på rimlig storlek , 1 kvadratmeter vore gulligt men alldels för stort,
1 kvadradecimeter känns litet, vad tror ni är lämpligt ?

utforming på plattan? rund eller fyrkantig? för och nackdelar?

eller finns det vettigare sätt att göra det på?

den bör kunna kombinera som varmhållningsplatta för en del andra experiment så det är något som ändå måste göras förr eller senare
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle göra plattan rund (konstant radie från värmekällan) Vad jag har funderat på är vilken tjocklek plattan måste ha. Mina fomler gav inte mycket till ledtråd men jag skulle gissa på att en tjocklek på mindre än 5% av radien inte är särskilt bra (man måste ju säkerställa att hela plattan i princip har samma temperatur. Emisionsfaktorn för polerad aluminium är 0,05 och för svarteloxerad aluminium 0,7-0,9. Jag skulle satsa på en rundskiva med en radie på 250mm och minst 15mm tjock det ger ungefär 0,2m2 aktiv yta.
Jag gillar iden och har också haft planer på något liknande men aldrig kommit till skott.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man mäter hur mycket energi det åtgår för att hålla kontrollplattan vid konstant temperatur borde man få ett mått på åtgången effekt?
P = c * m' * delta_T

Effekt [W] = Värmekapacivitet [J/(kg*K)] * Massflöde [kg/s] * Temperatur differens [K]

T.ex. om man mäter rumstemperaturen (Tr), värmeplattans temperatur (Tp), höjer Tp med några grader (Td) så att en temperatur gradient uppstår. Mäter temperaturen på kylsidan (Tk) och differensen mellan tillförande rör (Ta) och frånförande (Tb) rör. Mäter volymflödet och därmed räknar ut massflödet (m) borde man kunna räkna ut isolations förmågan efter den tid det tar att stabilisera systemet.

Termisk resistans = (Tp-Tk) / (c * (V*p)/t * (Tb-Ta))

Tp = Värmeplattans temperatur
Tk = Kylsidans temperatur
c = Värmekapacivitet
V = Vätske volym i kylradiatorn
p = Densitet
t = Tid för att omsätta kylradiatorns vätska

Ev kan man vända på det med en kylande kompressor slinga. Och rumstemperaturen som värmekälla.

Isolationsförmåga är ju trots allt förmåga att förhindra värmeenergi från punkt A till B.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funderat lite till, blir nog fyrkantig platta, lättare att forma provmaterialet fyrkantigt

funderar på en förenklad modell med, där man matar in konstant effekt och kollar när temperaturen stabiliserar sig och kollar difftemperaturen

kylmodellen skulle jag vilja ha med, men då för ett temperaturkontrollerat block , så man kan jämföra termometrar och temperaturgivare

då skulle jag nog annvända ett peltierelement för enkelhetens skull
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Du kan väl ha en fyrkantig testlåda medans själva elementet är runt och betydligt mindre. (Runt känns bättre, men spelar nog ingen större roll.) Värmen ska ju gå rakt genom testbiten och inte kunna smita ut via någon kant. Så avståndet kant på element till kant på testmaterial bör ju vara större än testbitens tjocklek. Eller hur ska lådan se ut?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde tänkt mig runt 20 cm frigolit runt om, och ha färdiga frigolit förhjningar med samma hål som plattan, så om man till exempel testar en träbit med samma mått som värmeplattan så lägger man en krage runt träbiten så man inte få väre ut åt sidorna utan bara värme rakt igenom testmaterialet, annars blir det ju fel på tjockare skivor och mera ju mindre värmeplattan är

får fundera lite mer på det hela
Skriv svar