C IDE verktyg för PIC

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
BoF
EF Sponsor

C IDE verktyg för PIC

Inlägg av BoF »

Skall gå över till att programmera PIC i C istället för assembler, tycker det är dags att ta ett steg till i processen i att lära sig PIC.

Ett krav jag har är att verktyget skall kunna programmera olika familjer av PIC’en.
MikroC lockar mig!

Ni som har erfarenhet av olika verktyg som finns för PIC, synpunkter på dessa vore trevligt att få.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MikroC är trevligt ur IDE-synpunkt men koden är inte alltid helt 100%...

I ett projekt hade jag ett väldigt konstigt fel: Allt var OK utom att det ibland kom ett interrupt som inte var enablad! När det inte var enablad hade jag självklart ingen interrupt-bit clear heller, resultat: total låsning!

Löste det vid att nolla alla andra interrupt-bits pga. starkt tidpress.

Antar att problemet uppkommer vid en bankning som går fel men har inte forskat mer i det då det fungerar perfekt nu.

Alltså: MikroC kan ha konstigheter för sig. Förutom detta är jag mycket nöjd, 2K kod i gratisversionen är en hel del och vill man vara oärligt kan man nog hitta en nyckel men vill du ha ett skottsäkert verktyg kan det vara lönt att titta andra ställen.

Edit: Detta ovanstående fel är det enda jag har hittat i MikroC fast det kostade mig en resa tur/retur kund och en hel oplanerat arbetsdag, nog så irriterande, goodwill blev lite lidande också.
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Hej jag använder själv BoostC från http://www.sourceboost.com den funkar bra för mig och har bra IDE där man kan debuga och simulerar program. Antalet färdiga bibliotek är mindre än tex MicoC mm men det är bra pris och bra support. Dom har ett forum där man kan ställa frågor och få hjälp, och om man hittar någon bugg är dom snabb ut med en fix. Du kan alltid ladda ner och testa den finns en grattis verison se länk för detaljerhttp://www.sourceboost.com/Products/Boo ... tions.html
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du skriver inte till vilka picar, men kan du hålla dig till 18-serien så är microchips C18 helt överlägsen och helt integrerad i MPLAB
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Tanken var PIC16,18 familjen, skulle verktyget klara av.
MikroC har enl. mig bra support med sitt lib. samt följer ansi c i std lib. vilket tilltalade mig.

Iceap’s bekymmer skrämmer mig lite, känns lite som produkten inte är helt klar (för marknaden) trots att dom är uppe i V7.

BoostC har inte ”Math lib” stöd vad jag kunde se i deras ”Reference Manual” vilket är nödvändigt.

Tittade också på C18, då man isåfall kunna hålla sig till assembler för PIC16 och C för PIC18, men priset avskräcker än så länge. Tanken är att komma ifrån assembler så mycket som möjligt, och enbart optimera koden när detta är nödvändigt med assembler.

MikroC’s pris plus biblioteks stöd lockar, trots allt så skall jag inte använda produkten i kommersiellt syfte.

Man får ju vad man betalar för, har man i tanken att kompilatorn inte är 100% så *om* man råkar ut för konstigheter som har med produkten att göra så vet man om problemet vilket gör det lättare att hantera, än om man tror att produkten är felfri. Risken är väl att man skyller alla buggar på MikroC :wink:

Ja inte är det lätt att få ihop krav som bra produkt och ett bra pris!
Men tycker att MikroC kan vara det rätta med tanke på pris och att det handlar om hobby verksamhet.
Senast redigerad av BoF 21 oktober 2007, 10:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MikroC har jag använd felfritt till en del andra projekt så rent kattskit är det inte, jag använder V5 pga. licens och det kan nog ha blivit förbättrat sedan dess, det hoppas jag iaf.

Vad jag gillar är att man kan få ut ASM-koden som blir resultatet av C-koden, med det i handen kan man trimma och felsöka om det behövs.

Och jag har lärt att man kan maska ut "alla andra" interrupt och nolla dom i ISR-rutinen om allt annat fallerar, faktisk har jag införd det som rutin även i ASM bara för att vara 110% säker.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

MikroC känns som det bästa alternativet för mig.
Har man bara kännedom om eventuella svagheter så går dom att övervinna.

Så det blir till att installera och testa lite innan köpet!

Tackar för all informationer runt C kompilatorer här.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kör själv med WIZ-C, gererar redigerbar assembler, som kan importeras till MP-Lab om man vill.

En mycket bra SIM och ICSD, som följer både ASM och C-koden
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Skall ta en titta på den också innan jag bestämmer mig.

Har börjat att testa MikroC, lite med bland annat LCD, USART och PWM, en fröjd några rader så är det igång.

Plus att ett terminalprogram fanns med i MikroC vilket Vista saknar numera, vilket kan komma till pass för enklare tester av kommunikationen.
Skriv svar