Handdator som badat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Handdator som badat

Inlägg av Chrille »

Har en handdator som har råkat få sig ett litet bad. :( Den verkar fungera som den ska förutom att pekskärmen inte reagerar. Kollar man på skärmen så ser man att där är lite vatten kvar mellan glaset till pekskärmen och själva bildskärmen. Har provat att torka den i ett par dagar men där är fortfarande lite vatten kvar som inte verkar vilja ge sig i första taget. Tror ni den skulle fungera om vattnet avdunstar eller kan något vara permanent skadat?

Bild
Större bild.

Bild
Större bild.

Bild
Större bild.

Bild
Större bild.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det skall vell gå att dela på displayen och "pek-skitet"
Prova, lägg den annars på någonting varm (varma elemänt är det ju iofs ont om just) men kanske en tv?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo det ser ut som om man skulle kunna dela på pekglaset och skärmen men jag har inte vågat det än, har det som plan B ifall vattnet inte vill ge sig.

Har haft handdatorn i 34 graders värme under helgen och vattenfläcken har minskat med ungefär hälftne men det verkar gå segare nu när den minskar i storlek.
Kanske ska öka värmen?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Öka du värmen. Över 50*c kanske du inte skall gå mn det borde ju fungera fint.
Hur lågt går termostaten i ugnar?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu tröttnade jag på att torka den mer, hände nästan inget alls. Så jag tog och pillade bort själva pekglaset och upptäckte att det lyckats komma in vatten i pekglaset också. Ser ut som en vanlig glasskiva men kollar man riktigt noga så tycks där vara en plastfilm på ovansidan och mellan denna och glaset verkar det ligga lite vatten. Hur det nu lyckats att ta sig ända dit fattar jag inte.
Tror ni den skulle fungera om man lyckas få bort detta vattnet?
Finns det något ställe där man kan köpa nya sådana här pekglas för jag förmodar att det är ganska många som lyckats krossa glaset på sina handdatorer?

Bild
Större bild.

Bild
Större bild.
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

prova lägg skärmen i ren sprit typ vodka lr ngt ca 2 dygn sen låta den torka ca 7-30 dygn
har testat med mobiler har fått av kompisar lagat och sålt tillbaka dom hehe :twisted:

Så här funkar det: spriten suger upp all fukten som finns i mobiltelefonen lr handatan sen låter man den torka så spriten dunstar bort . Sprit förångas fortare än vatten
Lycka till :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är nog T-sprit bättre. vodkan är både dyrare och det är väldigt myckat vatten i den.

Den röda färgen går att filtrera bort med kol om man vill ;-)
Bengan

Inlägg av Bengan »

men hur blir det med denatueringsämnena? jag vill minnas att de lägger sig som en äcklig hinna över allt när etnaolen dunstat bort
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ren etanol då, eller lite atylacetat (starkt!) kanske...? :helgon:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bengan skrev:men hur blir det med denatueringsämnena? jag vill minnas att de lägger sig som en äcklig hinna över allt när etnaolen dunstat bort
Det har inte jag märkt.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag fick liv i pekglaset sedan.
Tog bara själva pekglaset och hade det under min skrivbordslampa i några timmar. Är en sådan där liten lampa som lyser ganska skarpt. Den är på 50W och blir svinigt varm så pekglaset blev säkert 100 grader, kunde inte hålla i det med fingrarna.

Kopplade in pekglaset i handdatorn och provade att klicka igenom den där kalibreringen som är innan man kan starta den på riktigt. Klickar och vipps så reagerar den, trevligt tänkte jag. Klickar igenom dom fem kalibreringspunkterna men vad händer när jag är klar med detta, jo då vill den köra igenom det igen...... :(
Så jag kommer aldrig längre än så här trotts att pekglaset fungerar. :(
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Prova o tvätta hela handdatorns "moder"-kort med sprit/isopropanol och tandborste.

Det går inte att göra en "total återställning" eller formatering? eller måste allt sånt göras efter kalibreringen?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har provat att göra en hard-reset då allt ska försvinna men det hjälper inte.

Ska prova att tvätta den i 99,9% etanol med en tandborste och se om det hjälper.
Michel

Inlägg av Michel »

IBAS - släng dig i väggen!
Här är en kille som har en *ren* handdator.

Och mer ren kommer den att bli...

:lol:
Skriv svar