Audiofil D/A line-out ..?
Audiofil D/A line-out ..?
Hur bör man gå till väga för att få audiofila nivåer på en stereo D/A konstruktion som matar analog 1Vpp line-in på en förstärkare ..?
* "Bra" D/A THD <0,2% (förslag?)
* Koppla utgången differentiellt.
* Heltäckande metallskärm inkapsling av analog delen. Där skärmen fysiskt sluter om D/A omvandlarens kapsel på mitten.
* Separat linjär reglering.
* Spole i serie med ingående elmatning.
* Kondensator på regulatorns in och ut ledningar.
* Ferrit på utgången.
* Extern 230V strömförsörjning så man slipper magnetisk återkoppling.
* "Bra" D/A THD <0,2% (förslag?)
* Koppla utgången differentiellt.
* Heltäckande metallskärm inkapsling av analog delen. Där skärmen fysiskt sluter om D/A omvandlarens kapsel på mitten.
* Separat linjär reglering.
* Spole i serie med ingående elmatning.
* Kondensator på regulatorns in och ut ledningar.
* Ferrit på utgången.
* Extern 230V strömförsörjning så man slipper magnetisk återkoppling.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34929
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Det undrar jag med ....
Men kolla http://www.diyparadise.com - där finns en DAC som fått namn av någon skådespelerska - en början. Tycker du ska ha rör på utgången.
Men kolla http://www.diyparadise.com - där finns en DAC som fått namn av någon skådespelerska - en början. Tycker du ska ha rör på utgången.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26577
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26577
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Läser du igen så ser du ju att han har tänkt använda en FPGA för att skicka in ljud till en D/A som sedan ska omvandla det till en analog signal. Dvs det är ju själva signalen ut ur D/A:n han vill ha så bra som möjilgt. In i D/A:n är ju inga problem då den är digital.
Du får gärna återkomma med resultat sen när du byggt färdig din D/A. Är själv sugen på att veta hur man får bästa möjliga ljudkvalite. Kan ju vara bra när man bygger typ mixerbord, effektboxar med mera.
Du får gärna återkomma med resultat sen när du byggt färdig din D/A. Är själv sugen på att veta hur man får bästa möjliga ljudkvalite. Kan ju vara bra när man bygger typ mixerbord, effektboxar med mera.

Stabil spänningsmatning har definitivt att göra med bra ljudkvalite. Om man kollar på olika exempel kretsar för D/A el A/D så har dom flesta digital och analog matningen avskild med en spole och ev kondensator.JimmyAndersson skrev:Du får nog berätta lite mer om vad du egentligen vill göra.
Först skriver du att du vill få nivåerna rätt på en D/A-konstruktion. Sedan börjar du lista andra saker som inte har med just det att göra, och nu ska du blanda in en FPGA för att...
...göra vad?
Den rent digitala biten anser jag inte så intressant då den sällan utgör något problem. Och är ganska förlåtande.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26577
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Chille:
"Läser du igen så ser du ju att han har tänkt använda en FPGA för att skicka in ljud till en D/A "
Det har han faktiskt inte skrivit.
Han skrev:
"Tänkte sätta dit någon FPGA el liknande."
Jag vet inte vad som menas med "audiofila nivåer", men man ska sträva efter att utnyttja alla bitarna i D/A-omvandlaren. Är det FPGA'n som genererar ljuden eller sitter det något innan den?
blueint:
"Den rent digitala biten anser jag inte så intressant då den sällan utgör något problem. Och är ganska förlåtande. "
Ok, så det är *efter* D/A-omvandlaren som du vill få tips om hur man gör ljudet så bra som möjligt? När signalen är digital (i FPGA'n och in till D/A-omvandlaren) så kan man inte få bättre resultat. Det är ju som bekant bara ettor och nollor. Om FPGA'n och D/A-omvandlaren har så pass stabil matningspänning att de inte tappar synkningen eller blir ostabila mm så är allt ok. Det är bara Svalander-anhängare som tror att man kan göra de digitala bitarna bättre med diverse trix.
Så därför ser jag inte riktigt var själva problemet är.
"Läser du igen så ser du ju att han har tänkt använda en FPGA för att skicka in ljud till en D/A "
Det har han faktiskt inte skrivit.

Han skrev:
"Tänkte sätta dit någon FPGA el liknande."
Jag vet inte vad som menas med "audiofila nivåer", men man ska sträva efter att utnyttja alla bitarna i D/A-omvandlaren. Är det FPGA'n som genererar ljuden eller sitter det något innan den?
blueint:
"Den rent digitala biten anser jag inte så intressant då den sällan utgör något problem. Och är ganska förlåtande. "
Ok, så det är *efter* D/A-omvandlaren som du vill få tips om hur man gör ljudet så bra som möjligt? När signalen är digital (i FPGA'n och in till D/A-omvandlaren) så kan man inte få bättre resultat. Det är ju som bekant bara ettor och nollor. Om FPGA'n och D/A-omvandlaren har så pass stabil matningspänning att de inte tappar synkningen eller blir ostabila mm så är allt ok. Det är bara Svalander-anhängare som tror att man kan göra de digitala bitarna bättre med diverse trix.
Så därför ser jag inte riktigt var själva problemet är.
Det är en sondering på vad man bör göra för att det ska bli riktigt bra. FPGAn kommer att hämta bitarna asynkront med buffert minne från hårddisk.
Kom iofs på en del som man bör vara observant på. "Jitter" från kristallen som styr D/A.
Analog devices seriella D/A jobbar med ett skiftregister + latch. Så i princip finns det bara en begränsning på hur snabbt man får mata in mer data.
Fördelen med att använda 18-bit istället får 16-bit är att man verkligen får 16 bitar och inte 15.2 bitar
Kom iofs på en del som man bör vara observant på. "Jitter" från kristallen som styr D/A.
Analog devices seriella D/A jobbar med ett skiftregister + latch. Så i princip finns det bara en begränsning på hur snabbt man får mata in mer data.
Fördelen med att använda 18-bit istället får 16-bit är att man verkligen får 16 bitar och inte 15.2 bitar
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26577
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
"audiofila nivåer" tolkar jag som att han menar att han vill ha riktigt bra ljudkvalite. Altså inte likt något skruttigt ljudkort som är integrerat på moderkortet, utan snarare i klass med ett Audiophile 2496 eller liknande. 
Och med tanke på att han snackade om en FPGA så misstänker jag att han har full koll på den digitala biten, altså hur han skickar data TILL D/A-omvandlaren. Sen måste man ju ha analog elektronik EFTER den, det är väl ändå elektroniken kring och efter D/A-omvandlaren han frågar om?
Några saker jag vill påpeka är iaf att 0.2% THD är väl ändå jävligt kasst? Antar att du syftade på 0.02%.
"Koppla utgången differentiellt." är nog inte heller några problem. Finns scheman på internet som består av 2st OPAMP, antingen kör du på det och använder ett par riktigt bra med lågt brus etc, eller så köper du en färdig krets. Till exempel så finns det ett företag som heter THAT Corpration som sägs ska vara väldigt bra. Sägs att de sitter i mixerbord som kostar allt från flera hundra tusen upp till miljonbelopp, så de borde vara rätt OK.
Länk till THAT 1600-serien
Angående kapseln till D/A-omvandlaren så funderar jag på om det inte vore bättre att ha hela kretsen innanför kapseln och ha ett dubbelsidigt kort och försöka dra de digitala trådarna på undersidan i kombination med att man har ett bra jordplan.

Och med tanke på att han snackade om en FPGA så misstänker jag att han har full koll på den digitala biten, altså hur han skickar data TILL D/A-omvandlaren. Sen måste man ju ha analog elektronik EFTER den, det är väl ändå elektroniken kring och efter D/A-omvandlaren han frågar om?
Några saker jag vill påpeka är iaf att 0.2% THD är väl ändå jävligt kasst? Antar att du syftade på 0.02%.
"Koppla utgången differentiellt." är nog inte heller några problem. Finns scheman på internet som består av 2st OPAMP, antingen kör du på det och använder ett par riktigt bra med lågt brus etc, eller så köper du en färdig krets. Till exempel så finns det ett företag som heter THAT Corpration som sägs ska vara väldigt bra. Sägs att de sitter i mixerbord som kostar allt från flera hundra tusen upp till miljonbelopp, så de borde vara rätt OK.

Angående kapseln till D/A-omvandlaren så funderar jag på om det inte vore bättre att ha hela kretsen innanför kapseln och ha ett dubbelsidigt kort och försöka dra de digitala trådarna på undersidan i kombination med att man har ett bra jordplan.
Re: Audiofil D/A line-out ..?
Hur har det gått med detta?blueint skrev:Hur bör man gå till väga för att få audiofila nivåer på en stereo D/A konstruktion som matar analog 1Vpp line-in på en förstärkare ..?
* "Bra" D/A THD <0,2% (förslag?)
* Koppla utgången differentiellt.
* Heltäckande metallskärm inkapsling av analog delen. Där skärmen fysiskt sluter om D/A omvandlarens kapsel på mitten.
* Separat linjär reglering.
* Spole i serie med ingående elmatning.
* Kondensator på regulatorns in och ut ledningar.
* Ferrit på utgången.
* Extern 230V strömförsörjning så man slipper magnetisk återkoppling.
Valet av DA måste väll spela roll?
PCM1794/98 verkar vara väldigt bra, diffad utgång. 1798 går dessutom att sampla.
En bra DA ochsedan några bra OP verkar vara receptet.
Nuvarande status är att det ligger och skvalpar i idé poolen. Håller på med
FPGA som bäst. Då denna är tänkt att mata in den digitala signalen.
Valet av D/A är definitivt viktigt. Tror faktiskt jag kollade på AD 1798.
I det databladet jag kollade fanns det ett komplett applikations exempel med
antialias filter mha av OP.
FPGA som bäst. Då denna är tänkt att mata in den digitala signalen.
Valet av D/A är definitivt viktigt. Tror faktiskt jag kollade på AD 1798.
I det databladet jag kollade fanns det ett komplett applikations exempel med
antialias filter mha av OP.