[avancerad ide] : Flashdisk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

[avancerad ide] : Flashdisk

Inlägg av sebastiannielsen »

Varför inte köpa nåra begagnade USB-minnen , eller köpa en massa nya såna på mängdrabatt (förhandla med försäljarn!). Sedan kan man ju bygga en flashdisk av dem typ.
Om man läser av hur IDE-kabeln skickar data och tar lite kretsar från styrkortet , kan man ju säkert använda den till att bygga en disk som saknar rörliga delar. Som är mycket, mycket snabbare. Och har en MTBF som är mycket längre än för vanliga skiv-hård-diskar.

Har sett flashminnen på 1 GB , räcker med 12 såna (blir dina för runt 12000 , men försök fixa nåra begagnade också så får du det för kanske 5000 kr)
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Finns redan hårddiskar som är baserade på flash.
Används tydligen i militära utrustningar.

Här hade jag infogat en länk - om jag hade kunnat komma ihåg var jag såg det hela. Det var ju ett par månader sedan nu. :wink:

Flash har ett begränsat antal skrivcykler.

Vanliga hårddiskar är (ännu så länge) betydligt mer prisvärda när det gäller utrymme / buck.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

compactflach är kompatibel med IDE. Det behövs bara en adapter.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tänkte på nån disk som ska tåla MTBF* bättre.

*MeanTime Before Failure , hur lång tid det tar för en produkt att bli så sliten så att den går sönder.


Michel:
"Det finns mer prisvärda 'vanliga' diskar när det gäller utrymme"

Vad ska man med en hårddisk på 200 gig som finns ute nu på marknaden. Själv ligger jag på typ 32 gig i användning. Har en 60 giggare.
Dom 16 gig då är half-life och alla dessa 50 mods till som är "storleksboven". Resten är windows å office. Dom sista 5-10 gig är bara ren datafiler.


Jag skriver denna tråd pga dokumentären jag såg i SVT_1 för nåra dagar sen , med att cd-skivor möglar och hårddiskar svarvas ner med läsarmen så det har försvunnit grejer.
Vill inte att det ska hända mina diskar.

Så det räcker ju med typ 12 gig om man bara ska lagra nåra word-dokument , egna programmeringsprojekt , nedladdade filer och sånt. För half-life har jag redan på min 60-giggare.
Då är det roligare med en hårdisk, som istället innehåller typ 200 gig , så är det roligare med en 12-giggare som håller längre så man kan lagra typ jätteviktiga data i den som absolut inte får försvinna.
masv
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 september 2004, 15:50:46

Inlägg av masv »

Köp 10 200gb:are och kör en raid array då :wink:
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

sebastiannielsen skrev:Tänkte på nån disk som ska tåla MTBF* bättre.
Varken flash eller vanliga hårddiskar är bra när det gäller sådant.
Enda sättet är som sagt att köra med någon typ av redundans.
Dom 16 gig då är half-life och alla dessa 50 mods till som är "storleksboven". Resten är windows å office. Dom sista 5-10 gig är bara ren datafiler.
Allvarligt, har du verkligen något data som du absolut inte klarar dig utan om 10-15 år?

Jag såg samma program och tog mig en funderare, men jag kan inte komma på så himla mycket som jag egentligen skulle sakna (som jag inte komer eller kan migrera efterhand).
Användarvisningsbild
Garfield
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 mars 2004, 01:45:46

Inlägg av Garfield »

Jag köpte CF minne på 2GB för $149 vill man lite snabbare minne (9MB/s)så kostar det $190.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Själv har jag just skaffat RAID kort, så nu kör jag speglade hårddiskar på "Workdisk" :)

Övriga hårddiskar med mindre viktigt innehåll har jag inte speglat...

Nu känner jag mig trygg :wink:

/Johan
dannan
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 september 2004, 23:58:49
Ort: Stockholm

Inlägg av dannan »

sebastiannielsen kan du inte slutspara allt på magnetband?
Blir kanske ganska många band och många timmars "inspelande" men om dom är förvarade rätt så håller dom i evigheter...

Såg ifs. inte programmet ni talar om, så mitt förslag är kanske redan förkastat.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

MO manget optisk, har förmej att nasa använder, typ hållbarhet i 80år :) (om jag inte mis tar mej)

Lite dyr dock

Dock ska man alltigt ta bakup det man tycker är viktigt för lagrums mediet behöver inte gå sönder det kan försina av annat exempel skade program som virus. Desutom även om man har en "säker" lagrings medum så är det ingen garanti att håller.

Flash är trevlig men lider av begränsad skriv längd som har nämns tidigare
Skriv svar