Ubuntu - Apache2 - Frågor
- Housepainter
- EF Sponsor
Ubuntu - Apache2 - Frågor
Som någon kanske har märkt så har min server legat nere ett par dagar nu. Jag har betämt mig för att köra ubuntu på servern istället för Win som tidigare. (tanken var egentligen att köra win tills jag hade fixat så det funkade u ubuntu, men man kan väl säga att det sket sig, så det blev formatering och bara ubuntu)
Nu har jag efter timmar och åter timmar kommit en liten bit på vägen. Det är HELT annorlunda mot Win och jag har inga som helst erfarenhet i kodning eller programmering, eller textbaserade innställningar öht.
Ok, sorry. Nu till frågan. Jag har faktiskt fått igång Både DynDns och Apache2. Jag har strulat med configurationen en hel del innan jag kom på hur jag skulle ändra rootmappen. Men nu får jag en felkod 403. You don't have permission to access / on this server.
Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Kan någon säga mig varför och vad jag kan behöva ändra på?
Nu har jag efter timmar och åter timmar kommit en liten bit på vägen. Det är HELT annorlunda mot Win och jag har inga som helst erfarenhet i kodning eller programmering, eller textbaserade innställningar öht.
Ok, sorry. Nu till frågan. Jag har faktiskt fått igång Både DynDns och Apache2. Jag har strulat med configurationen en hel del innan jag kom på hur jag skulle ändra rootmappen. Men nu får jag en felkod 403. You don't have permission to access / on this server.
Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Kan någon säga mig varför och vad jag kan behöva ändra på?
Hur har du gjort?!
"apt-get install apache2" gör en fullt fungerade site under /var/www och är direkt tillgänglig via "http://ipadress".
Ska man kunna hjälpa så måste du (givetvis) tala om vad du gjort, hur du gjort, och vad som är ditt mål.
"apt-get install apache2" gör en fullt fungerade site under /var/www och är direkt tillgänglig via "http://ipadress".
Ska man kunna hjälpa så måste du (givetvis) tala om vad du gjort, hur du gjort, och vad som är ditt mål.
- Housepainter
- EF Sponsor
jag har fått installationen att fungera. först så blev "defaultsidan" synlig. alltså den som ligger under /var/www/apache2-default (eller något sådant)
vad jag vill göra är att jag vill dirigera till en extern hdd istället. jag vill öht inte in i mappen /var...osv
Jag har redigerat under /apache2/sites-avaliable/ så att jag har en fil som skall dirigera till /media/Ftp/elektronikforumet där alltså mappen jag vill dela ut ligger.
så långt har jag alltså kommit. förslag?
vad jag vill göra är att jag vill dirigera till en extern hdd istället. jag vill öht inte in i mappen /var...osv
Jag har redigerat under /apache2/sites-avaliable/ så att jag har en fil som skall dirigera till /media/Ftp/elektronikforumet där alltså mappen jag vill dela ut ligger.
så långt har jag alltså kommit. förslag?
- Housepainter
- EF Sponsor
jag trodde att frågan var ganska tydlig. 
Ja, jag körde apache innan i win, men jag påstår inte att jag kan programmet.
Jag har gjort lite framsteg nu, dock inga stora sådana.
som default så pekar servern till /var/www/apache-default/
jag vill att den skall peka till /media/Ftp/elektronikforumet/
detta har jag ändrat i sites-available/housepainter.mine.nu (som jag själv lagt dit) det första funkar, men inte när jag ändrar till /media/Ftp.....
Sedan har jag testat att peka mot en egen mapp som jag lade till i /var/www/. Detta fungerar.
Så själva problemet/frågan är: Hur kommer jag åt den externa hårddisken som alltså har sökväg /media/Ftp?

Ja, jag körde apache innan i win, men jag påstår inte att jag kan programmet.
Jag har gjort lite framsteg nu, dock inga stora sådana.
som default så pekar servern till /var/www/apache-default/
jag vill att den skall peka till /media/Ftp/elektronikforumet/
detta har jag ändrat i sites-available/housepainter.mine.nu (som jag själv lagt dit) det första funkar, men inte när jag ändrar till /media/Ftp.....
Sedan har jag testat att peka mot en egen mapp som jag lade till i /var/www/. Detta fungerar.
Så själva problemet/frågan är: Hur kommer jag åt den externa hårddisken som alltså har sökväg /media/Ftp?
Hm, enligt din beskrivning så har du lagt in en "VirtualHost", men det säger du ingenting om.
Om det var oavsiktligt, så ta bort sites-availible/housepainter.mine.nu och redigera sites-availible/default så DocumentRoot pekar på den nya platsen istället.
Se sedan till att användaren "apache" har läsrättigheter på /media/Ftp/elektronikforumet.
Svårare än så ska det inte vara.
Om det var oavsiktligt, så ta bort sites-availible/housepainter.mine.nu och redigera sites-availible/default så DocumentRoot pekar på den nya platsen istället.
Se sedan till att användaren "apache" har läsrättigheter på /media/Ftp/elektronikforumet.
Svårare än så ska det inte vara.
- Housepainter
- EF Sponsor
nu har jag lyckats att omringa problemet ytterligare.
jag har nu ändrat dirigeringen så man kommer till /media/. det är där sedan det blir stopp.
När man med webbläsaren öppnar sidan så syns inte alla alternativ som jag ser i "utforskaren". Mina två externa hdds finns inte med där. Jag ser endast hddn som ubuntu ligger på samt mina cd och dvd-läsare.
Behöver jag mounta de externa hdd på något vis? Det är ntfs, så jag förväntar mig inte kunna skriva till dem, men jag borde väl kunna läsa?
jag har nu ändrat dirigeringen så man kommer till /media/. det är där sedan det blir stopp.
När man med webbläsaren öppnar sidan så syns inte alla alternativ som jag ser i "utforskaren". Mina två externa hdds finns inte med där. Jag ser endast hddn som ubuntu ligger på samt mina cd och dvd-läsare.
Behöver jag mounta de externa hdd på något vis? Det är ntfs, så jag förväntar mig inte kunna skriva till dem, men jag borde väl kunna läsa?
- Housepainter
- EF Sponsor
ang vhost så jag har kört a2ensite (edit: jag menar såklart a2dissite) och plockat väck defaulten och har bara housepainter.mine.nu. det borde väl funka lika bra. Kopierade defaulten under /sites-available/ och redigerade kopian.
Senast redigerad av Housepainter 16 oktober 2007, 23:31:19, redigerad totalt 1 gång.
- Housepainter
- EF Sponsor
Kan ju inte vänta!!
VIll ha upp servern NU! Men det är sannolikt att jag uppgraderar om två dagar. Måste dock säga att jag lärt mig mycket genom att det har varit svårt. Har suttit mycket med terminalen nu i några dagar. Det är verkligen något helt nytt. Men ju mer man sitter, desto mer lär man sig.

- Housepainter
- EF Sponsor
- Housepainter
- EF Sponsor
lrwxrwxrwx 1 root root 6 2007-10-15 20:45 /media/cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/cdrom1
dr-x------ 1 housepainter housepainter 12288 2007-10-14 15:45 /media/Extern2
lrwxrwxrwx 1 root root 7 2007-10-15 20:45 /media/floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/floppy0
dr-x------ 1 housepainter housepainter 8192 2007-10-14 15:45 /media/Ftp
drwxrwx--- 2 root plugdev 8192 1970-01-01 01:00 /media/hdb1
nu ser ju tom jag att rättigheterna inte är som de skall! men hur ändrar jag dem?
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/cdrom1
dr-x------ 1 housepainter housepainter 12288 2007-10-14 15:45 /media/Extern2
lrwxrwxrwx 1 root root 7 2007-10-15 20:45 /media/floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-10-15 20:45 /media/floppy0
dr-x------ 1 housepainter housepainter 8192 2007-10-14 15:45 /media/Ftp
drwxrwx--- 2 root plugdev 8192 1970-01-01 01:00 /media/hdb1
nu ser ju tom jag att rättigheterna inte är som de skall! men hur ändrar jag dem?