Maskinen kommer att bli av modell rörligt bord i Y-led och rörligt verktyg i X-led och byggs i stål, eftersom detta är i stort sett det enda materialet jag har möjlighet att jobba med (håller till i farsans verkstad).
Har inga närmare specifikationer änn sålänge, jag tar en dag i taget och ser vartåt det bär iväg

Bör tilläggas att de enda verktyg jag har tillgång till är handverktyg, samt en liten ynklig pelarborrmaskin (bordsmodell), så jag försöker göra allting så justerbart som möjligt så man kan justera in i efterhand.
Materialkostnader hittills ligger på 0 spänn, har använt balkar och grejer som blev över från renoveringen i verkstaden. Dock är trapetsstänger och kullager beställda så det blir väl lite utgifter så småningom.
Lite bilder måste man ju bjuda på, OBS alla som gillar snygga maskiner bör omedelbart sluta läsa

Bottenramen, byggs av 100x50mm profiler, och det är väl typ 5år sedan jag höll i en svets senast så det blev lite taffiga fogar.

Dags att göra justerbara fästen till stängerna, jobbigt att stå och gänga och rakt och snyggt blir det inte

Fästena skall svetsas i en ände och skruvas i en ände, annars får man inte bort stängerna, och det lär behövas eftersom hela härligheten skall blästras och målas senare.

Fästena svetsas/skruvas fast.

Stängerna, 30mm kamstålstänger, stabilt!

Såhär blev det då

Då var det X-stängernas tur

Stängerna på plats.

Tillverkar ett par stödbalkar, mest för att jag råkade ha en lagom bit kvar av profilen...

Efter ett par brända fingertoppar...

Börjar likna en fräs

Har börjat på lite med glidvagnen till X-axeln, skall hämta kullager imorgon och fortsätta, lagren på bilderna är bara ett par skräplager som råkade ha rätt dimension, så jag använde dessa som modell.

Mer bilder kommer förhoppningsvis imorgon om allt går som planerat.
Skriv gärna vad ni tycker om mitt fulbygge