Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Batterys CNC-bygge

Inlägg av Battery »

Då var det dags att starta upp en projekttråd då när jag påbörjat min resa in i CNC-världen :)

Maskinen kommer att bli av modell rörligt bord i Y-led och rörligt verktyg i X-led och byggs i stål, eftersom detta är i stort sett det enda materialet jag har möjlighet att jobba med (håller till i farsans verkstad).

Har inga närmare specifikationer änn sålänge, jag tar en dag i taget och ser vartåt det bär iväg :)

Bör tilläggas att de enda verktyg jag har tillgång till är handverktyg, samt en liten ynklig pelarborrmaskin (bordsmodell), så jag försöker göra allting så justerbart som möjligt så man kan justera in i efterhand.

Materialkostnader hittills ligger på 0 spänn, har använt balkar och grejer som blev över från renoveringen i verkstaden. Dock är trapetsstänger och kullager beställda så det blir väl lite utgifter så småningom.

Lite bilder måste man ju bjuda på, OBS alla som gillar snygga maskiner bör omedelbart sluta läsa :lol:

Bottenramen, byggs av 100x50mm profiler, och det är väl typ 5år sedan jag höll i en svets senast så det blev lite taffiga fogar.
Bild
Bild
Bild

Dags att göra justerbara fästen till stängerna, jobbigt att stå och gänga och rakt och snyggt blir det inte :) men förhoppningsvis skall det väl fungera ändå.
Bild
Bild
Bild

Fästena skall svetsas i en ände och skruvas i en ände, annars får man inte bort stängerna, och det lär behövas eftersom hela härligheten skall blästras och målas senare.
Bild

Fästena svetsas/skruvas fast.
Bild
Bild

Stängerna, 30mm kamstålstänger, stabilt! :)
Bild

Såhär blev det då
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Då var det X-stängernas tur
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Stängerna på plats.
Bild
Bild
Bild

Tillverkar ett par stödbalkar, mest för att jag råkade ha en lagom bit kvar av profilen...
Bild
Efter ett par brända fingertoppar...
Bild
Bild
Bild
Börjar likna en fräs :) stabil och tung blir den iaf, går knappt att flytta runt ensam längre.

Har börjat på lite med glidvagnen till X-axeln, skall hämta kullager imorgon och fortsätta, lagren på bilderna är bara ett par skräplager som råkade ha rätt dimension, så jag använde dessa som modell.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer bilder kommer förhoppningsvis imorgon om allt går som planerat.
Skriv gärna vad ni tycker om mitt fulbygge :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Coolt bygge - ser ut att bli stadigt. Tänkte du betongfylla profilerna ?
Battery

Inlägg av Battery »

Tack.
Troligtvis inte, tänkte bygga ett kraftigt "bord" som den skruvas fast i... men inget är fastslaget ännu så man vet aldrig vart det bär av :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ser fram emot vidareutvecklingen - din fräs är rätt lik den vi har på jobbet och den kostar 100"..... ;)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där ser ut att bli väldigt nice! Lite lik min...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ser mycket stabil ut! :tumupp:
vad blir det för arbetsområde på den?
har du nån spindel?
Battery

Inlägg av Battery »

Innermåttet på "bottnen" är 100x60cm, så uppskattningsvis kommer arbetsytan att landa på runt 40x50cm, men det beror lite på hur Z-axeln konstrueras, har ett par ideer men jag vet inte om det kommer att bli stabilt, får helt enkelt pröva mig fram.

Har ingen spindel ännu, blir väl att köpa någon billig handöverfräs på närmaste järnhandel och pröva med... om allt funkar som tänkt är det ju smidigt att uppgradera, har inte kollat så mycket på vad det finns för alternativ, kan ni rekommendera någon bra till någålunda humant pris? :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ser ut till att bli ett trevligt stabilt bygge.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

En sak jag undrar över är om spindeln kommer i centrum på maskinen i det du kallar y-led? annars kommer du inte att kunna utnytja hela maskinens storlek.
Men det beror väll på hur den fortsatta bygget ser ut.
jag får kanske vänta och se. :)

ang spindel så finns det ju massor av varianter från nån hundring och uppåt, med den stabila konstruktionen du har skulle jag satsa på en stor och stark!
Battery

Inlägg av Battery »

Spindeln kommer nog tyvärr inte att bli helt centrerad... axlarna är några cm "bakåt" från mitten men jag kom på i efterhand att några centimeter till hade inte skadat. Det är sådana gånger det skulle vara bra att ha hela bygget planerat på förhand :) men jag skall försöka bygga så kompakt det bara går.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag får nog rätta mig själv lite :?
För om du har det rörliga bordet så det går över "kanten" så spelar det ingen roll om spindeln sitter i mitten. slaglängden är ju den samma.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Smart konstruktion måste jag säga. Gillart, även om mycket arbetsyta försvinner. Om det sviktar på längden kan du ju alltid sätta ett extra stag under som ligger an mot glidröret. Om inte fylla med betong, kanske sand eller byggskum för resonansens skull?

Tror det blir kanon!
Battery

Inlägg av Battery »

zeus: Tack :) jo troligtvis behöver väl något göras åt resonansen, får se hur det blir.

En liten uppdatering då, fick tyvärr inte så mycket gjort idag som jag hade hoppats på.

Provmontering av X-vagnen, passar mycket bra och känns otroligt stabil fast skruvarna bara var åtspända med fingrarna, justeringen av axlarna funkar perfekt också, bara att rulla vagnen fram och tillbaka och känna hur det behöver justeras.
Bild
Bild
Jag hade egentligen velat ha lagren på utsidan av stängerna, dvs över och under istället för inuti, men då försvinner ytterligare 50mm arbetshöjd så jag skall pröva såhär nu och se om det funkar, blir det för ostabilt bygger jag om.

Började konstruera Z-axeln lite, denna konstruktion ger bra justerbarhet av stängerna för att eliminera allt glapp, filar hålen i vinkeljärnen lite ovala bara så går det smidigt att justera. En annan fördel är att den inte stjäl arbetsutrymme i sidled. Om det blir stabilt eller ens praktiskt att bygga såhär vet jag inte, det klarnar väl när bygget framskrider.
Bild
Bild
Bild

Fick också hem trapetsstängerna idag
Bild

Skall kolla runt lite i stan imorgon om jag hittar någon lämplig spindel, skulle vara bra att ha den innan jag fortsätter på Z-axeln.

Skriv gärna vad ni tror om ovanstående konstruktion.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har själv haft planer på liknande fräs och nu blir jag sugen igen!
Så jag får nog följa den här tråden noga och helt enkelt sno dom bästa idéerna. :D
Ser ju mycker stabilt ut och lätt att bygga men justeringarna till axlarna skulle jag nog satt på utsidan så jag fick maximala utslag på axlarna.

Du kommer nog att få en riktigt bra fräs till ett mycket bra pris. :)

Rekomenderar att du lämmnar in den på pulverlack när den är klar,
det blir mycket slitstarkt och ser proffsigt ut.
Battery

Inlägg av Battery »

Jo det skulle ha varit bättre på utsidan, men eftersom jag saknar verktyg att borra så stora hål med fick det bli på insidan. Men om jag får Z-axeln som jag vill kommer jag att få ca 40x40 cm arbetsyta iallafall så det får väl duga med tanke på att det är första bygget :)
Skriv svar