Bilder på era studios och "pysselrum"

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bild
Bild

Min lilla sovrumsstudio.

Hur funkar det med hemförsäkring, om prylarna blir stulna? Hur värderar försäkringsbolagen gammal studioutrustning som kostat multom nytt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hemförsäkringen gäller endast lösöre, dvs lösa grejer du skulle kunna ta med dig vid en eventuell flytt. Bor man i villa bör man ha en villaförsäkring.
Du måste själv värdera alla dina grejer, och välja ett passande försäkringsvärde för lösöre i din hemförsäkring. Allt från mattor, stolar och bord, till förstärkare, datorer och övervakningskameror. Du får inte tillbaks ett öre mer än det belopp du valt.
Ta dessutom kort på alla dina prylar så du kan bevisa att de varit i din ägo.
Behöver jag säga att ju högre lösöresförsäkring man väljer, ju högre försäkringspremie måste man betala? ;)

Har du aldrig tänkt på det där tidigare, är det standardvärdet som är inbakat där. Det är inte så särskilt mycket. Läs genom dina försäkringsvillkor och kolla de olika beloppen.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

JimmyAndersson - Var du försäkrad när du blev av med ditt?

Man blir så dj-a trött på sånt här. På ett år har jag blivit av med en fin EU-moppe, en hel studio och nu senast för en månad sen bröt dom upp toppboxen på MCn och snodde hjälm, handskar och brillor för ett antal tusingar. :evil:

Funderar på att sno ihop ett tyst GSM/GPS-larm för att kunna spåra min prylar om/när dom försvinner.
peter555

Inlägg av peter555 »

Man får bara tillbaka maximalt marknadsvärdet oavsett om försäkringsbeloppet är högre. Om det är nya prylar så görs det en åldersavskrivning på värdet för varje år.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

steppen7:
Japp, den studion var försäkrad. Fick tillbaka tillräckligt för att kunna bygga upp den igen. Nu har jag två andra studios, men de är inte särskillt högt försäkrade. Istället har jag valt att satsa pengarna på bra larm och kameraövervakning.

psynoise:
Mycket trevliga burkar på båda sidor om bildskärmen. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

MadModder: Absolut har jag tänkt igenom lösöret vid tecknadet av försökringen. Men jag trodde det var försäkringsbolaget som väderade vid eventuell stöld. I värsta fall värderar de soffan högt (som ingen tjuv tar) och då blir det inte mycket kvar till den eventuelt stulna studioutrustningen. Vad händer om man tecknar för ett högre lösöre än vad man har saker i värde?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det vet jag inte, men Peter555 säger ju att det är marknadsvärdet som gäller då. Det är nog så. Det man försäkrat för är maxbeloppet, men man får troligtvis tillbaks mindre... :P
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ok.

JimmyAndersson: Japp Yamaha AN-200 har urskönt ljud, särskilt distknappen. Tyvärr är inte AN-200 multitimbralsynth, tips på någon synth med liknade egenskaper/ljud som är multitimbral? Novation Nova Laptop är min absoluta favorit, lätt att arbeta med, och det blir ofta som man hade tänkt sig!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Alternativ till AN-200... hm, An1X kanske? Det går att komma åt de fyra lagren med ljud på varsin MIDI-kanal. Ljuden påminner om AN-200.

Jag skulle vilja ha en AN-200 och kompisen till den, DX-200.

Det låter intressant att Nova Laptop är så lättjobbad. Har funderat på att skaffa en sådan en längre tid. Gillar verkligen hela känslan med Novation-syntharna.
Skriv svar