Trödlöst nät, större räckvidd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Trödlöst nät, större räckvidd

Inlägg av forhike »

Är lite periodare ang trådlöst nät, och hamstar på mig div utrustning ibland

Nu vill jag bygga ett nät med stor täckning (dela med grannarna) och svärföräldrarna som bor ca 300meter bort.

Efter mycket efterforskning har jag köpt in detta,

D-Link DIR-655
http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... wUuerZZoI=

2 st: Magnetantenn 7.8 dBi, 2.4GHz
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16238.html

1 st: Atheros AR5006XS miniPCI
http://tradlost.blogspot.com/2007/05/pc ... linux.html

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16169.html

---------

har även en diy rikt antenn, som jag beställde från ett telekom företag i stan.

---------

Funderar lite om man verkligen kommer kunna sända 300 meter med min dlink DIR655 eftersom det ej är fri sikt =/
eftersom det sitter 3 orginal antenner på denna på typ 2 dBi,
räcker det att byta ut en av dom mot en DIY rikt antenn, och försöka rikta ner mot svärföräldrarna, eller ska man byta ut dom andra 2 antennetna mot 10 dBi antenner också ?

!! editerad ( min DIR 655 är monterad inne och får vara inne, vill inte ha den utomhus ) !!

kan det lösas med lite antenner eller dylikt?

tanken är att Atheros AR5006XS miniPCI ska sitta i svärföräldrarnas dator, med minipci till pci adapter, och en av magnet antennerna 7.8 dBi.

i min dator kommer jag köra med ett billigare wlan kort och en magnet antenn 7.8 dBi.

och i tjejens laptop sitter det ett atheros AR5007 som vi redan testkört och det fungerar bra.

----

alt. köpa in en linksys wrt54g eller vad dom heter och köra alternativ firmware, då skulle man tydligen kunna ställa in ut effekten till 250mW
och sedan byta ut antennerna mot 10 dBi eller liknande och ha den i en låda mastmonterad utomhus.

// många brainstorms idag och impuls shopping =/
skulle vilja ha lite tips av nån som kan mer
Senast redigerad av forhike 11 oktober 2007, 23:45:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

wrt54g går att ställa in för upp till 251mW, stört mycket för att vara trådlöst nätverk. Slog ut mina grannars när jag lekte. :)

Tror annars det kan bli svårt utan fri sikt.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

hur lång har du kunnat köra med den ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

ca 100 meter och genom _en_ vägg med orginal-antenner. Men inte max hastighet och inte testat om det gick längre. Men ställde jag min bakom en till vägg var det helt dött.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Väldigt mycket beror ju på hur du bor i för hållende till de övriga. Har fått för mig att du bor i ena änden och de andra i samma riktning från dig sett. Isåfall ska du ha en riktantenn med rätt öppningsvinkel för att täcka åt deras håll. Tänk också på att om inte signalen går rätt emot en vägg så blir väggen (golvet/taket) väldigt tjock sett ur signalens perspektiv. Försök sätta antenn och AP ute med kortast möjliga koaxkabel.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

ska återkomma men en skiss över området och de som ska vara med så kanske det blir lite lättare =)
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

nu är bilden kanske lite för stor för forumets regler, men jag hoppas det är ok.
anledningen till att den är lite för stor är att man ska kunna se min talang i paint =P

Bild

har läst och funderar lite
Bild

en sån fast modell större och montera nån sorts antenn i den, kan det fungera som riktantenn?

hur är det annars med paraboler osv? kan man ta en mindre parabol och använda som riktanten? hur monterar man antennen i en sån ? =/
borra hål i mitten av tallriken och peka ut antennen från baksidan?
peter555

Inlägg av peter555 »

Bygg en vågledarantenn, enkel och bra gain.

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det lagligt att utöka sändingsavståndet hos en sändare med fast uteffekt som tex i detta sammanhanget?

Undrade för att om det är ok så blir ett litet framtida projekt lite billigare för mig. :)
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Med en riktantenn är det inga som helst problem att fixa det där. Kör själv 1.5Km med riktantenner, vet iof inte vilken maxhastighet jag har men det är mer än de två megabit som internetlinan är på.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag håller också på med ett liknande projekt ...
Grover> Kan man få tillgång till hur utrustningen ser ut? Jag behöver bara cirka 100 meters räckvidd mellan två hus.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

peter555:

en sån har jag redan =)
så då är det nog bara att börja leka
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett enkelt sätt är att köpa två sådana här paket:
eBay-länk

Sätt en hos dig inställd som AP och en hos svärföräldrarna inställd som Client, på det sättet kan du skapa en rejält lång länk med bra signalstyrka mellan era antenner.

Dock så krävs det då att du sätter upp en liten billig AP kopplad till en av nätverksportarna på svärföräldrarnas WRT54GL om du vill ha trådlöst inom deras lägenhet också, denna lösning ger nämligen bara en länk.

En annan lösning är att sätta upp en WRT54GL i en mastmonterad box som du sa, dra upp uteffekten litegranna och koppla den till en sådan här antenn:
eBay-länk

Mätte på din skiss och där räcker 120 grader gott och väl, och 10dbi
borde man komma hyfsat långt med, denna borde kunna täcka dina klienter och även kunna skapa en länk bort mot dina svärföräldrar.

Det jag är lite tveksam till är hurvida en innomhus monterad 7.8dbi kommer
räcka för att skapa en bra länk, väggar dämpar väldigt mycket i WLAN-sammanhang...

Ett bättre alternativ skulle vara att koppla en sådan här antenn till
deras dator, och sätta upp den på hans maströr riktad mot din antenn.
eBay-länk

Naturligtvis går det bygga antenner DIY också, men just sektorantenner
är lite knepiga...

För riktantenn på hans sida så skulle du kunna bygga en enkel Double Biquad
och sätta in i en plastlåda på hans maströr:
Diy Biquad

Klart billigare, men betydligt lägre gain än köpelösningen

Men mycket beror också på hur stabil länken måste vara och hur hög hasttighet den ska ha....
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Kör med två av dessa

De funkar riktigt bra och med det priset orkade jag inte hålla på att bygga själv. Behövde ha upp det så fort som möjligt. På varje sida sitter det en AP som är bryggkopplad så det blir i princip en transparent länk på nätverket.
Skriv svar