Kortspels duel-utrustning.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ondskehem

Kortspels duel-utrustning.

Inlägg av ondskehem »

Hej!

Jag är av den årgången som är uppväxt med en del kortspel under min ungodm :). En ide som på senare år kommit till mig är om man skulle kunna göra upplevelsen av spelet lite större.

Jag tänker speciellt på kortspelet Magic The Gathering!.
http://www.wizards.com/magic/welcome.asp?regionset=true
där man kort sagt lägger ut olika kort, med olika funktion på en viss bestämd form. Man tävlar mot varandra, oftast två!

Det jag tänker mig är att man riggar två bord. Det jag är ute efter är ett röst baserat system som helt sonika läser upp namnet på det kortet man lägger upp. Alternativ ha två skärmar som sitter bakom resp spelare och visar upp kortet och kanske stas eller liknande.

korten har på ena sidan ett unikt utseende med information namn osv, och på andra sidan, baksida, är korten lika.

Teknisk lösning; tja. jag vet inte! det är detta jag vill disskutera. Har några ideér;

kanske kan man rigga kameror som sitter ovanför borden, och LÄSER AV kortets namn som alltid återfinns i överkant. men detta kräver ju datorkraft och programmering som är ganksa avancerad (antar jag...)

en annan idé är att rigga alla kort med antingen en sträckkod eller liknande som kan läsas av under kortet.

vad tror ni!?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om det skulle funka att använda din idé med streckkoder så har jag scannrar att sälja :P

Man kan ju tänka sig att hela baksidan på kortet består av en streckkod (eller bara en del av kortet om det passar bättre), naturligtvis en unik streckkod för varje kort. Om man placerar scannrarna under en glas-skiva och nyttjar samma LRD-teknik som "Interactive LED Coffee Table" (se denna tråd). Man kan då få LRD:n att starta scannern när ett kort läggs dit, det borde vara en smal sak för en duktig programerare att få datorn att läsa upp en ljudfil motsvarande streckkoden på kortet...

/PeterH
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Eller en lösning som fungerar väldigt bra på ett bord:

Reactable

Lekte lite med det här till ett DSP-projekt i skolan. Igenkänningen är väldigt robust och snabb! Den är dessutom invariant vad gäller rotation, skalning etc. Mjukvaran finns för flera plattformar, är öppen och gratis :)

Kolla lite på videorna under "media" så ser du ett exempel där de bygger en synth av ett sånt här bord. I ditt fall kunde man ju byta korten mot stats, animation och whatever. Skulle vara coolt :)
Eller så skiter du i projektordelen och kör med din originalidé med en röst eller liknande.
Skriv svar