Starta dator automatiskt efter strömavbrott

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Write-behind caching är en riktig prestanda höjare, ingen tvekan om det.

Jag har sett databasmaskiner gå en tiopotens snabbare med write-behind
cache påslagen i diskkontrollern. Men då är det skyddat av dels egen
batteribackup, dels UPS i hallen som vanligt.

Det är inte bara så att varje I/O i sig självt går snabbare, man kan även
*spara* I/O. Om databasen gör ett antal snabba uppdateringen som går till
samma fysiska sektorer på disk, så uppdateras bara den kopia som
ligger i cachen. I just detta fall så var det en timeout på 10 sekunder,
äldre fick inte data i cachen bli, då tvingas det ut på disk. Men 10 sek
är en lång tid om t.ex håller på med en "laddning" av tabeller från fil
och trycker in tiotusentals records per sekund... :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

speakman skrev:Det var onekligen skrämmande läsning. Undrar bara vilka tillverkare som lurar kunderna?
..
Gällande Linux så är det nog snarare distributionsberoende om det är opt-in eller opt-out. /etc/hdparm.conf reglerar vilka parametrar man önskar sätta för sitt system i Debian t.ex..
..
Vad gäller filsystemskontroll så kan jag tänka mig att det finns många fler anledningar att kolla filsystemet än att hårddisken skriver ut cachen på måfå vid strömavbrott.
Alla filsystem jag känner till bör kontrolleras med jämna mellanrum, utan ZFS som kontrollerar sig själv kontinuerligt under drift.
Kan tänka mig ett test som får fatt på dessa skojare. Koppla in en disk med två JFETs som kan bryta elkretsen till +12 och +5V samtidigt. Skriv 2x cache minnets storlek till disk. Bryt strömmen, och slå på den 60 sekunder senare. Läs tillbaks vilka sektorer som blev korrekt sparade, och om disken fungerar korrekt pga avbruten skrivoperation.

Gällande FreeBSD, Linux å andra vettiga OS. Så är problemet att hårddisken rapporterar "cache=off" trots att så inte är fallet..

Tvivlar att en hårddisk skulle skriva på slumpvalda ställen vid strömavbrott. Däremot kan avbruten skrivning ev orsaka problem för nästa sektor.
Har aldrig märkt problem med att behöva kontrollera UFS1/UFS2, utom då det varit strömavbrott eller andra fysiska problem.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

> Gällande FreeBSD, Linux å andra vettiga OS. Så är problemet att hårddisken rapporterar "cache=off" trots att så inte är fallet..
Jo, jag förstod det, men man vill ju gärna veta vilka som "lurar" användaren på det viset.
OS:et kan ju liksom inte göra något åt den feldesignen. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske dags å fixa en rigg såsom jag föreslog?, borde få fram skräpdiskarna :twisted:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kanske rapportera till typ IDG eller nått, och se vad dom gör?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller bara köra SCSI eftersom problemet tydligen inte finns där ?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eller SAS eller FC, men det är mer en principsak. Om man stänger av cachen så SKA den vara av.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

sodjan skrev:Eller bara köra SCSI eftersom problemet tydligen inte finns där ?
Jag är nog en "SCSI-man" men eftersom ATA fått en någorlunda nivå på utrustningen är det rätt attraktivt prismässigt för att lagra stora filer (speciellt bootbara iso filer, mjpeg från kamera, test setup på virtuella hårddiskar osv) så blir det gärna S-ATA för massiv fillagring.
Dom har fixat, busmastering, badblock remap, crc32 överföring, smalt kablage, 48-bit LBA, etc..
Men det mesta före ATA-4 är riktigt kasst.

Serial Attached SCSI är rådyrt (>6000kr/kontroller), så SCSI-U160 är nog det alternativ jag väljer om det ska vara SCSI.

Hur borde en testrigg göras rent praktiskt?, vore kul å smälla tillverkarna på fingrarna.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

> Hur borde en testrigg göras rent praktiskt?, vore kul å smälla tillverkarna på fingrarna.
Onekligen intressant, men det ligger lite utanför mina erfarenheter hur man ska gå tillväga. :)

Kanske ska göra en ny tråd med en summering av vad som kommit fram i den här tråden, och som har en mer beskrivande titel?
Kanske fler med djupare kunskaper på området som ser den och intresserar sig...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min tanke var att använda befintlig hårddisk kontroller. Och styra eltillförseln via två st JFET som i sin tur styrs av någon pinne på parallell porten eller serie porten. Något att betänka dock är spänningsfall.
Mjukvarumässigt fyller man disken med skräpdata. Sen skriver man ner ett antal block, där innehåller i princip är sprintf(blk_buf,"## Block %u ##", blk_n ); Och sedan skickar man ut en nolla på parallell porten med outb( 0x378, 0x00 ); eller liknande. Väntar med sleep(60); slår på disken outb(0x378,0x01); väntar sleep(10); så att saker hinner stabilisera sig (ev kontrollerkort reset). Kollar hur många block som är korrekt skrivna.

Riggen är billig, men att köpa diskar för att bara testa är det inte.. :D
Skriv svar