FM-sändare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Den här på http://www.avlyssning.nu
http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsa ... 9/file.zip

Det är ungefär samma som säljs på http://www.veronica.co.uk/1wpllkit.htm
Bara 1W utefekt men den är stabil och bra.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Stort tack! Precis vad jag sökte.
DonPulpito

Inlägg av DonPulpito »

Till dig som tycker det var helt fel med piratradio på FM:

Alltså.. vore det inte bra med lite omväxling? Lite riktig musik? det är bara p3 som ibland har någonting som är värt att lyssna på.. annars kan man ju hålla sig till Mix monopol och rix FM med 45 minuter populärmusik nonstop med REKLAM mellan låtarna.. eller så startar någon cool snubbe en piratradio station med bra musik osv.. :twisted:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

EN varning dock, böteslappen för at sända illegalt på rundradiofrekvenserna är inte att leka med.

Jag har själv i mina ungdoms (12-18år) dagar roat mig med sändare precis som ni visar ritningar på. Dessa har i bästa fall nått med en tråd antenn kanske några hundra meter. Frekvensstabiliteten har varit skit. Med luftlindad spole så kan man sätta den sändaren framför käften o vråla så hörs det i radion utan mikrofon. :roll: Knackar man på lådan till sändaren så hör man precis hur spolen vibrerar i radion.

I skolan så fanns det högtalare i bland annat uppehållsrummet och korridorerna. Gamla kärringar hade bestämt sig för att vi skulle lyssna på typ P2, reklam radio fanns inte då. Då var det en höjdare med en freestyle laddad med whitesnake och sändaren. Det kvittade om dom bytte station, den hittade man snabbt. :twisted: Men av någon underlig anledning så kunde dom räkna ut vem som låg bakom.... :roll: Också bra när grannen Gösta lyssnar på radio kl 08.00 en lördagmorgon. Ratta extremt försiktigt in klockradion tills hans radion tystnar...

Ett annat mindre olagligt tips är att på jobbet slå ut kamrateras radio genom att ställa in hörselskyddens radio så att lokaloscillatorn hamnar på deras frekvens. Blir knäpptyst i radion och högst populärt när det är hockey på kvällarna. :twisted: :twisted: Ja lokaloscillatorn i en billig radio typ klockradio eller sådan som finns i ex hörslelkåpor är inte skärmad och sprider mycket skit omkring sig. För att slå ut ex megapol på 104.7 så ställer man in på 10.7 under dvs 94Mhz men man kan få leta lite försiktigt innan man hittar rätt. Brukar funka upp till 20m i normalfall och har man tur så kan det funka ända upp till 50m. Sedan kan man ju trimma effekten lite i oscillatorn för att sprida mera skit.

Mikael
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Det här med järnvägsbommarna som gick upp... :?: Hur i fagerlunda går det till? Styrs dom via FM-radio? Trodde själv att dessa reglerades via kabel.

Kul med alla dessa anekdoter i alla fall. :lol:
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Har vi någon här som är riktigt duktig på radiosändare? Jag har några frågor:

1. Vad besämmer uteffekten? Många radiosändare matas med 12V, allt från de lägsta med tiotals mW till flera watt.

2. Kan man i varje lösning koppla in antenner för e-fält och h-fält (stav, yagi, dipol o.s.v., respektive slingantenner).

3. Var bestäms utimpedansen i drivsteget för matchande antenn?

4. Vad bestämmer antennströmmen? Vad är den ekvivalenta lasten? Dielektricitetskontanten i luft? 377 ohm?
sniffer

Inlägg av sniffer »

göcke skrev:Hej måste hoppa in här också.
innan ni sätter igång era projekt med sändare och då framför allt med hemmabyggda slutsteg.
lär er radiotransmissionens grunder och antenn teknik innan ni råkar riktigt illa ut. det verkar inte finnas någon här på forumet som kan se allvaret med att bygga egna sändare
se mitt inlägg i trådenhttp://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=1113
jag skulle bli väldigt glad om jag kan få er att bli radioamatörer istället för piratsändare. och hålla er till reglerna. eftersom radio är en rolig hobby
och som är förenlig med dagens datorer och övrig elektronik.
1. varför tror ni att man uppmanas till att stänga av mobiltelefonen på sjukhus.
2 varför tror ni att man uppmanas att stänga av sändaren på bensin stationer eller byggen där det sprängs med elektronisk tändning.

då kanske någon säger att det är mycket roligare att göra något som är förbjudet. Jag garanterar er att det är mycket roligare att göra det lagligt och på rätt sätt. utan alla dessa radioamatörer så har vi troligen inte kommit så här långt i utvecklingen så här fort. de har egna satteliter , kommuniserar via månstudds, osv. så man kan förena flera intressen.
http://www.svessa.se/

mvh
Jag byggar lite egna småradiostationer just nu och skulle inte tacka nej till lite kunskap om radiotransmissionens grunder och antenn teknik.
Men det käns inte som om jag har lust att lägga pengar på en kurs för att lära mig de utan vill hälst läsa om de och lära mig själv. Så frågan till dig som tycker vi skall ha kunskap om detta, vart kan man läsa om de så man lär sig ? Som sagt så är jag mycket villig att lära mig radiotransmissionens grunder och antenn teknik bara jag skipper dessa kurser som kostar. Så vet du någon sidan med denna information så vill jag gärna läsa och ta del av den. Hälst på svenska.
Jag har st
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Troligen har ni böcker för det. Kolla på ssa's shop. Vi har det i Finland iallafall.
dannan

Inlägg av dannan »

Har vi någon här som är riktigt duktig på radiosändare? Jag har några frågor:

1. Vad besämmer uteffekten? Många radiosändare matas med 12V, allt från de lägsta med tiotals mW till flera watt.

2. Kan man i varje lösning koppla in antenner för e-fält och h-fält (stav, yagi, dipol o.s.v., respektive slingantenner).

3. Var bestäms utimpedansen i drivsteget för matchande antenn?

4. Vad bestämmer antennströmmen? Vad är den ekvivalenta lasten? Dielektricitetskontanten i luft? 377 ohm?
1: Man bestämmer oftast uteffekten först och bygger förstärkaren efter det.
Vad jag vet så finns det inget generellt sett att bestämma uteffekten, förutom Pin * Av. Att matningsspänningen råkar vara 12V beror nog mer på att 12V finns nästan överallt.

2: Vet ej...
Men har för mig att efter långt avständ blir kvoten mellan E/H-fälten konstant (120Pi).

3: Man får titta på signal-schemat för att få ett exakt Zut om den inte redan är angiven. Det går att anpassa Zut med en extern impedans eller reaktans.

4: I=sqrt(Put/Zantenn)
Men med hjälp av anpassning behöver detta inte stämma...
Dielektricitetskontanten i luft är 120Pi = ca 376Ohm, kan ha fel om detta.

//Danne
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Undrar om det är lagligt att bygga en s k repeater? En grej som tar emot alla FM-vågor och sänder ut dem igen. Så jag slipper höra "nu kommer radio city morr...g...et.....SCHHHHHHHHH" när man når utanför räckvidden. Du vet när man åker en bra bit utanför gbg typ. Tex till sommarstugan i värmland. Då vill jag kunna fortsätta lyssna på 107,3 GBG.

Hade viljat bygga ett 30-tal repeaters som ska typ bestå av ett par billiga komponenter, typ nån billig konding och sånt , så kan man slänga ut ett par repeaters lite överallt så signalen hela tiden är stark.

Sen köra en super-stark repeater på bilradioantennen. Så man får SKETABRA mottagning

Man kanske skulle slänga sånt där i lundbytunneln också , nåra gummiklädda tänksticksaskar med elektronik i , som man slänger ut i utrymmerna för nödutgångarna medans man kör i typ 70 , så man kan lyssna på radio nere i tunnlarna också.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Detdär är allt annat än lagligt.

Någon konding räcker inte till att få en ordentlig repeater. Du får ha en mottagare och sändare kopplat ihop, för att det skall på enklaste bästa sätt fungera, skall du ha skild frekvens in och ut.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jag undrar om jag skulle kunna använda en sådanhär fmsändare till min mp3.. alltså bygga en sådan och sedan "taöver" en radio... går detta?

isåfall hur?

kan någon förklara mycket grundligt hur detta funkar?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Åjo man kan bygga en enkel repeater som är helt laglig

koppla bara ihop två riktantenner med en sladd, funkar perfekt, exempelvis om man har dålig mottagning och en stor kulle ivägen, då kan man sätta en sån repeater uppe på kullen

/Johan
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Dielektricitetskonstanten för luft är inte 377 ohm, det är 8,85*10exp-12 F/m. Permeabiliteten för luft är 4*pi*10exp-7 H/m.

Delar man di.e.konst. med perm. och tar roten ut dem blir det 376,8 ohm. Det kallas (om jag minns rätt) för vågimpedansen, och är så efter en sjättedels våglängd (lambda/2*pi).
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Mitt syfte med att lära mig om radiosändare är två.

1. Att kunna kommersiallisera kunskapen till produkter som t.ex. sänder på 433Mhz, som naturligtvis ska klara europanormerna med råge.

2. Att använda kunskapen omvänt. Överallt på kretskort finns radiosändare. Programmeringskontakter som fungerar som antenner till mikroprocessorns/FPGAns I/O pinnar. Bra kunskap inom radioteknik gör det lättare att "förstöra" dessa små radiosändare.
Skriv svar