göra egna PCB's
- grapetonix
göra egna PCB's
Vad tycker ni är ett lämpligt, lättlärt program för att göra enkla PCB-designer som man sen kör ut på laserprintern. Enlagers bara. Bör ha symboler för DIL, SIL osv man bara kan plocka ut
Någon som provat denna etsskyddsmetod? (Laserskrivare, fotopapper och strykjärn). Verkar bli rätt fint ju!
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/pcb.html
Någon som provat denna etsskyddsmetod? (Laserskrivare, fotopapper och strykjärn). Verkar bli rätt fint ju!
http://homepage.tinet.ie/~ei9gq/pcb.html
Jag tycker att EAGLE är väldigt bra och lätt att lära sig.
Du kan tanka hem en freeware-version med begränsningarna 100'80mm kortstorlek och två lager på www.cadsoft.de.
Du kan tanka hem en freeware-version med begränsningarna 100'80mm kortstorlek och två lager på www.cadsoft.de.
Många här kör "Demon" på Eagle. www.cadsoft.de
Man är enbart begränsad till kortets storlek, o det är inte så jättelitet.
Man är enbart begränsad till kortets storlek, o det är inte så jättelitet.
Jag kör Autocad. Ritar altså alla linjer, öar och övrigt helt manuellt i skala 1:1. Du har altså ett rutmönster som du kan ställa in så musen så den låser med ett visst mellanrum. Tycker det är hur gött som helst. Så här såg mitt fasskiftar projekt ut:

edit: Ursäkta för den stora bilden. När man skriver ut layouten blir den naturligtvis i skala 1:1 samt dom vita linjerna syns enbart fast dom blir svarta.
edit: Ursäkta för den stora bilden. När man skriver ut layouten blir den naturligtvis i skala 1:1 samt dom vita linjerna syns enbart fast dom blir svarta.

Hej
Har nytjat stryk järnet till att skapa en del kort och det fungerar utmärkt jag nytjar sådana papper som det har suttit etiketter för laserskrivare på inan.
Vart några missar i början inan man lyckas få fram några bra tider på värmandet. Men blir man inte nöjd är det ju bara att tvätta av kortet å göra ett nytt försök.
Har nytjat stryk järnet till att skapa en del kort och det fungerar utmärkt jag nytjar sådana papper som det har suttit etiketter för laserskrivare på inan.
Vart några missar i början inan man lyckas få fram några bra tider på värmandet. Men blir man inte nöjd är det ju bara att tvätta av kortet å göra ett nytt försök.
Själv älskar jag autoroutern i Eagle, just nu läser jag en projektkurs där jag och några andra har valt att bygga en logikanalysator. Det är ju lite tidspress så när vi väl var färdiga med schemat slängde jag in det i Eagle och autoroutade kortet, tog bara någon timme att få till alltihop, sen var det bara att skicka iväg brd filen för tillverkning hos olimex.com
Projektet ska redovisas om en vecka och idag började bitarna falla på plats, bara finputsning kvar !

Annars finns det ju tillfällen då man vill ha lite snyggare mönsterkort och har lite tid över, då kan det vara kul att routa för hand

Det här tycker jag blev ganska fint också:

Hur man kan cadda kretskort i Autocad kan jag inte förstå mig på
Att ha ett kretsschema i bakgrunden är för mig ett måste, annars tappar man bort sig totalt !
/Johan

Annars finns det ju tillfällen då man vill ha lite snyggare mönsterkort och har lite tid över, då kan det vara kul att routa för hand

Det här tycker jag blev ganska fint också:

Hur man kan cadda kretskort i Autocad kan jag inte förstå mig på

/Johan
'Annars finns det ju tillfällen då man vill ha lite snyggare mönsterkort'
Precis.
Eftersom jag inte har gjort några 'avancerade' kort annat än i mitt yrke, så har en autorouter aldrig varit aktuell. Där finns ofta krav på korta ledare, korsade ledare, jordplan, isolationsgator, ledarbredder, antal via, minimal yta m.m.
En billig eller medelmåttig autorouter går vilse under sådana förutsättningar.
Routar man pc-moderkort måste man använda en autorouter i $+ klassen, flerlagerskort och lite handoptimering.
De här är t.ex. handgjorda:

Gammalt hederligt 2 lagers med hålmonterat

4 lagers ytmonterat med väldigt udda mekaniska krav
--
Visst är det lite mysigt att 'nysta' upp en CAD?

Precis.
Eftersom jag inte har gjort några 'avancerade' kort annat än i mitt yrke, så har en autorouter aldrig varit aktuell. Där finns ofta krav på korta ledare, korsade ledare, jordplan, isolationsgator, ledarbredder, antal via, minimal yta m.m.
En billig eller medelmåttig autorouter går vilse under sådana förutsättningar.
Routar man pc-moderkort måste man använda en autorouter i $+ klassen, flerlagerskort och lite handoptimering.
De här är t.ex. handgjorda:

Gammalt hederligt 2 lagers med hålmonterat

4 lagers ytmonterat med väldigt udda mekaniska krav
--
Visst är det lite mysigt att 'nysta' upp en CAD?