Miniprojekt: fördröja 12v i några sekunder (hid xenon)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Miniprojekt: fördröja 12v i några sekunder (hid xenon)

Inlägg av vannar »

Jag har precis xenonkonverterat (hid) ljuset på min bil.

Dock har detta medfört ett problem som jag inte upplevde med halogenlampor.

Det är nämligen så att när jag vrider på tändningen så börjar hid ljuset tändas (dessa behöver ju några sekunder på sig för att uppnå full intensitet). Men i 90% av fallen så vrider jag på startnyckelen i samma veva som jag vrider på strömmen, detta medför att all ström åtgår för att vrida startmotorn och hid ljuset slocknar mitt i uppstartsfasen.

Naturligtvis startar lamporna igen efter att bilen startats, men jag inbillar mig att detta inte är så nyttigt för hid- ballasterna.

Min tanke är att sätta någon liten komponent innan reläet till lamporna som fördröjer strömmen i några få sekunder så att lamporna inte hinner börja starta innan jag vrider om startnyckeln.

Hur löser jag detta enklast? eftersom jag bara behöver driva reläet så behöver lösningen inte tåla någon stor ström.

Alltså -->ström in -->[krets] -->några sekunders fördröjning --> ström ut
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vid vilken spänning drar relät?

En stor kondning som får laddas upp genom ett stort motstånd är en möjlighet då du inte behöver någon större ström sedan.

Dock är några sek rätt lång tid för denna lösning.
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Inlägg av vannar »

Tanken är ju att använda ett 12V relä 30A som man vanligen använder när man monterar extraljus på fordon.

Jag behöver nog en fördröjning på åtminstone 3sek, men jag tror att 5 sekunder hade varit optimalt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att du bör se till att det finns en "underspännings"-avkänning (9V eller så) som resetter timern, detta betyder att när motorn väl starter tar det 3 sekunder till lamporna går på.

Man kan ju göra som en del gör: koppla till oljetrycket, inget oljetryck = bara positionslys.

Men fördröjningen kan ganska lätt åstadkommas med lite transistorer och en elektrolyt, evt. en op-amp om plats är ett problem.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Varför inte ett relä som styrs av generatorns D+. Då slås inte spänningen på förrän generatorn har börjat ladda. Är dock osäker på med hur mycket man kan belasta D+, kanske behövs en transistor mellan D+ och relät. Beror ju säkert på generatorfabrikat.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Annars borde väll en liten 555a sjusterbart kunna fördröja tiden då den blir spänningsatt.
Någon som har ett exempel på en sådan 555 koppling liggandes?.

Edit.
Tråden passar bättre under idébanken
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Inlägg av vannar »

Icecap>>Det är ju iofs en smidig lösning att använda en befintlig drivspänning som endast startar sedan motorn startat...

Hade dock varit smidigt att kunna använda den befintliga halvljus matningen som relästyrare så slipper man en massa kabeldragning...

Underspännings avkänning hade ju varit grymt smidigt. Den lösningen är ju helt okänslig för hur lång tid det tar för mig att starta motorn sedan jag vridit på tändningen...

ristomemo>> menar du + polen på generatorn? den är ju kopplad direkt till batteriet och har ju sådeles spänning konstant
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2109
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Nåt sånt här kanske skulle funka:

Bild
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

vannar skrev:
ristomemo>> menar du + polen på generatorn? den är ju kopplad direkt till batteriet och har ju sådeles spänning konstant
Nä jag menade inte +polen, jag skrev D+. Det är en pol på generatorn som indikerar att generatorn laddar. D+ kan i oförsig heta lite olika beroende på fabrikat. Du kan säker hitta mer info om detta om du googlar.

Hittade detta på en snabbgoogling http://www.sagdahl.se/laddning.htm se under rubriken "relä"
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Inlägg av vannar »

Tack för hjälpen alla!

Jag har läst på litegrann om D+ samt mätt litegrann på generatorn.
Jag tror jag kör på ristomemos "low tech" lösning att styra reläet från laddströmsindikeringslampans ström! Det löser precis mitt problem och jag slipper krångla till det!

/Jonas
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Småland

Inlägg av ojz0r »

Jag hade gjort såhär:

Bild


(Jag vet att symbolen för batteriet sitter på fel håll men jag pallade inte ändra)
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Om man bara är ute efter en viss funktion så ska man alltid följa KIS regeln (keep it simple)
Skriv svar