Miniprojekt: fördröja 12v i några sekunder (hid xenon)
Miniprojekt: fördröja 12v i några sekunder (hid xenon)
Jag har precis xenonkonverterat (hid) ljuset på min bil.
Dock har detta medfört ett problem som jag inte upplevde med halogenlampor.
Det är nämligen så att när jag vrider på tändningen så börjar hid ljuset tändas (dessa behöver ju några sekunder på sig för att uppnå full intensitet). Men i 90% av fallen så vrider jag på startnyckelen i samma veva som jag vrider på strömmen, detta medför att all ström åtgår för att vrida startmotorn och hid ljuset slocknar mitt i uppstartsfasen.
Naturligtvis startar lamporna igen efter att bilen startats, men jag inbillar mig att detta inte är så nyttigt för hid- ballasterna.
Min tanke är att sätta någon liten komponent innan reläet till lamporna som fördröjer strömmen i några få sekunder så att lamporna inte hinner börja starta innan jag vrider om startnyckeln.
Hur löser jag detta enklast? eftersom jag bara behöver driva reläet så behöver lösningen inte tåla någon stor ström.
Alltså -->ström in -->[krets] -->några sekunders fördröjning --> ström ut
Dock har detta medfört ett problem som jag inte upplevde med halogenlampor.
Det är nämligen så att när jag vrider på tändningen så börjar hid ljuset tändas (dessa behöver ju några sekunder på sig för att uppnå full intensitet). Men i 90% av fallen så vrider jag på startnyckelen i samma veva som jag vrider på strömmen, detta medför att all ström åtgår för att vrida startmotorn och hid ljuset slocknar mitt i uppstartsfasen.
Naturligtvis startar lamporna igen efter att bilen startats, men jag inbillar mig att detta inte är så nyttigt för hid- ballasterna.
Min tanke är att sätta någon liten komponent innan reläet till lamporna som fördröjer strömmen i några få sekunder så att lamporna inte hinner börja starta innan jag vrider om startnyckeln.
Hur löser jag detta enklast? eftersom jag bara behöver driva reläet så behöver lösningen inte tåla någon stor ström.
Alltså -->ström in -->[krets] -->några sekunders fördröjning --> ström ut
Jag tycker att du bör se till att det finns en "underspännings"-avkänning (9V eller så) som resetter timern, detta betyder att när motorn väl starter tar det 3 sekunder till lamporna går på.
Man kan ju göra som en del gör: koppla till oljetrycket, inget oljetryck = bara positionslys.
Men fördröjningen kan ganska lätt åstadkommas med lite transistorer och en elektrolyt, evt. en op-amp om plats är ett problem.
Man kan ju göra som en del gör: koppla till oljetrycket, inget oljetryck = bara positionslys.
Men fördröjningen kan ganska lätt åstadkommas med lite transistorer och en elektrolyt, evt. en op-amp om plats är ett problem.
Icecap>>Det är ju iofs en smidig lösning att använda en befintlig drivspänning som endast startar sedan motorn startat...
Hade dock varit smidigt att kunna använda den befintliga halvljus matningen som relästyrare så slipper man en massa kabeldragning...
Underspännings avkänning hade ju varit grymt smidigt. Den lösningen är ju helt okänslig för hur lång tid det tar för mig att starta motorn sedan jag vridit på tändningen...
ristomemo>> menar du + polen på generatorn? den är ju kopplad direkt till batteriet och har ju sådeles spänning konstant
Hade dock varit smidigt att kunna använda den befintliga halvljus matningen som relästyrare så slipper man en massa kabeldragning...
Underspännings avkänning hade ju varit grymt smidigt. Den lösningen är ju helt okänslig för hur lång tid det tar för mig att starta motorn sedan jag vridit på tändningen...
ristomemo>> menar du + polen på generatorn? den är ju kopplad direkt till batteriet och har ju sådeles spänning konstant
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Nä jag menade inte +polen, jag skrev D+. Det är en pol på generatorn som indikerar att generatorn laddar. D+ kan i oförsig heta lite olika beroende på fabrikat. Du kan säker hitta mer info om detta om du googlar.vannar skrev:
ristomemo>> menar du + polen på generatorn? den är ju kopplad direkt till batteriet och har ju sådeles spänning konstant
Hittade detta på en snabbgoogling http://www.sagdahl.se/laddning.htm se under rubriken "relä"