"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
ie: Jag tror det var två kort jag han köra innan den började såhär, men ensålänge fungerar den 
Senaste bidraget:
(Spirralen nere till höger gjorde jag bara för att testa nogrannheten, det är den smalaste ledaren eagle kan göra, tror den är på 0,2mm). Jag kör med en kjell & company kattalog

Efter etsnimng: Sprirralen är helt perfekt och jag kunde inte hitta ett enda fel på hela kortet
(dock är borrningen inte så bra, jag har inga kretskortsborrar, så jag körde med ett vanligt 1mm träborr, men det ska nog fungera endå 

Mvh.

Senaste bidraget:
(Spirralen nere till höger gjorde jag bara för att testa nogrannheten, det är den smalaste ledaren eagle kan göra, tror den är på 0,2mm). Jag kör med en kjell & company kattalog


Efter etsnimng: Sprirralen är helt perfekt och jag kunde inte hitta ett enda fel på hela kortet



Mvh.
OK, för det första bör man undvika allt vad hörn heter. Antingen blir det underetsat eller överetsat när det sticker ut nåt. Sen tar dom i stort sätt lika mycket plats som runda, så man har ingen "nytta" av att dom är 8-kantiga.
Orsaken att man har paddar överhuvud taget är att kunna löda förbindning mellan komponentbenen och kopparbanorna. Då vill man ha så små öar man kan, men ändå lätt lödbara. Om man utgår från att hålet i mitten är runda, så utnyttjar man resterande av ön bäst om ytterdiametern också är rund. Ta tex en trekantig ö. Där utnyttjas ytan väldigt dårligt. Sen är det bara att göra fler å fler hörn, helt tills man kommer till en rund ö, eller lödpad.
Ovala öar är en kompromiss mellan lätt lödbarhet för hand, och att man kan packa dom intill varandra. Man värmer då på en utstickande yta och lödtennet flyter självt runt där det är som smalast. Men med en 8-kantig ö har man inte ens den "fördelen".
Appropå det med hörn. Några gånger gör man tom rundade hörn på ledarna. Det mesta jag skrivit gäller vid DIY, men bra att veta/ta hänsyn till även vid maskinlödning. Men där uppstår även andra problem, som vi kan ta en annan gång.
Orsaken att man har paddar överhuvud taget är att kunna löda förbindning mellan komponentbenen och kopparbanorna. Då vill man ha så små öar man kan, men ändå lätt lödbara. Om man utgår från att hålet i mitten är runda, så utnyttjar man resterande av ön bäst om ytterdiametern också är rund. Ta tex en trekantig ö. Där utnyttjas ytan väldigt dårligt. Sen är det bara att göra fler å fler hörn, helt tills man kommer till en rund ö, eller lödpad.
Ovala öar är en kompromiss mellan lätt lödbarhet för hand, och att man kan packa dom intill varandra. Man värmer då på en utstickande yta och lödtennet flyter självt runt där det är som smalast. Men med en 8-kantig ö har man inte ens den "fördelen".
Appropå det med hörn. Några gånger gör man tom rundade hörn på ledarna. Det mesta jag skrivit gäller vid DIY, men bra att veta/ta hänsyn till även vid maskinlödning. Men där uppstår även andra problem, som vi kan ta en annan gång.

Överdriver? Jag bara svarade på vad squiz3r frågade om, hmm...
Jag skrev först Sen bör du använda runda paddar, inte åttakantiga.
squiz3r frågade då Varför är runda paddar bättre än åttakantiga??
Å nu har jag svarat på det. Ingen behöver gå ifrån sina 8-kantingar. Det är bara marginellt. Man kan göra precis som man vill, det mesta funkar, men ...
Det var bara en liten reflextion över att jag aldrig sett proff. CAD-program använda såna, och jag tycker der ser töntigt ut med 8-kantingar.
(Verkar som jag trampade på en öm tå med det jag skrev först. Ska aldrig lägga mig i saker som har med Eagle att göra mera.
)
Jag skrev först Sen bör du använda runda paddar, inte åttakantiga.
squiz3r frågade då Varför är runda paddar bättre än åttakantiga??
Å nu har jag svarat på det. Ingen behöver gå ifrån sina 8-kantingar. Det är bara marginellt. Man kan göra precis som man vill, det mesta funkar, men ...
Det var bara en liten reflextion över att jag aldrig sett proff. CAD-program använda såna, och jag tycker der ser töntigt ut med 8-kantingar.

(Verkar som jag trampade på en öm tå med det jag skrev först. Ska aldrig lägga mig i saker som har med Eagle att göra mera.

Me vilken lamineringsmaskin är det du har??
Är det den billigare eller dyrare? en kostar 150 kr och en för 130 tror jag det var,..
http://www.rusta.se/search.asp?s=laminering
Micke
Edit: Stavning
Är det den billigare eller dyrare? en kostar 150 kr och en för 130 tror jag det var,..
http://www.rusta.se/search.asp?s=laminering
Micke
Edit: Stavning

Senast redigerad av MNorrgren 8 oktober 2007, 17:49:09, redigerad totalt 1 gång.
OK, om du tycker att det hjälper nåt med fyrkantingar, så använd gärna det. Men det är minsta avståndet ut till kanten man har (mest) nytta av, och då är en cirkel minst lika bra. Dom utstickande hörnen har man föga "nytta" av.
På flerlagerskort, med genompletterade hål, har man absolut ingen nytta av annat än runda kragar, iaf där det är hålmonterade normala komponenter. Pga att det är hålet som "gör nyttan", inte kragen.
squiz3r, skulle vara kul att höra din åsikt om varför man utnyttjar platsen bättre med fyrkantiga kragar/öar/paddar?
Bara lite nyfiken som vanligt.
citizendildo, heter du verkligen Mcike?
På flerlagerskort, med genompletterade hål, har man absolut ingen nytta av annat än runda kragar, iaf där det är hålmonterade normala komponenter. Pga att det är hålet som "gör nyttan", inte kragen.
squiz3r, skulle vara kul att höra din åsikt om varför man utnyttjar platsen bättre med fyrkantiga kragar/öar/paddar?
Bara lite nyfiken som vanligt.
citizendildo, heter du verkligen Mcike?